167 236 läst ·
727 svar
167k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Självklart rent matematiskt men poängen var konsensus för användning av symbolen i betydelsen "per", "om" eller "i" i vardagligt bruk. I vardaglig tal anger man hastigheten som "220 kilometer i timmen" inte "jag har kört 220 km delat med en timme"A alfista skrev:
Har inte påstått kvoten. Min poängen angående symbolen är den tex kan användas vardaglig tal som en enhet fördelat över en tidsenhet dvs inte som en ren matematisk notation (som exemplet ovan)
Jag tycker de här länkarna sammanfattar de olika användningssätten rätt bra:
https://en.wikipedia.org/wiki/Division_sign
https://sv.wikipedia.org/wiki/Snedstreck
Håller med.S Strontus skrev:
Jag lär mig mer än gärna. Det behövs dock vettiga och specifika argument dvs något annat än "du har fel". Du är mer än välkommen att hoppa in och briljera med din kunskap.Darling McFluff skrev:
Redigerat:
Men eftersom man inte använder uttrycket "kW per timme" (eller "kW i timmen") så faller ju det argumentet för att använda samma symbol. Man säger ju kilowatttimme.Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Men vare sig du i dagligt tal läser ut snedstrecket som "per", "i" eller "delat med" så är dess innebörd exakt densamma.Boilerplate4U skrev:
En enhet (eg storhet) fördelat över en tidsenhet blir ju vare sig du vill det eller inte en division. Finner du något exempel i dina länkar där ett snedstreck i en enhet inte innebär en division?Boilerplate4U skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Om du måste leta underlag för att bevisa detta triviala och enkla samband så är du verkligen illa ute. Kämpa på, hoppas du hittar ditt materia!Boilerplate4U skrev:
Elskatten hamnar på elnätsfakturan, verkar som att avtalet exkluderar elnätsavgifter (och elskatten).K Kane skrev:
Effekt anges i kW, MW, GW och liknande. Eller i mW om vi pratar Wi-Fi sändare.Boilerplate4U skrev:
Energi anges i kWh, MWh, GWh, TWh (och i undantagsfall lite andra avarter som amerikanare och viktväktarna gillar).
kW/s, eller kW/min kW/h eller liknande anger med vilken hastighet effekten i en maskin/panna förändras, t.ex. en större kraftverkspanna på 40MW kapacitet kanske får rampas upp eller ner med 2 MW/h. En derivata alltså.
Mindre missförstånd blir det om man använder enheter rätt, och ännu mindre missförstånd blir det om man använder SI-enheter.
Eftersom du gillar Wikipedia så kan du läsa mer här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Energi
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Effekt
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Nu handlade ju den ursprungliga diskussion om andra tidsenheter då symbolen är relevant men att kilowattimme är vedertaget tror jag de flesta håller med om inklusive mig själv.B BrokenArrow skrev:
Oavsett vilket så förbrukar man inte X kW/h. Möjligen X kWh/dygn, månad eller år. Så hur man än vänder och vrider på dina argument så är kW/h lika fel.Boilerplate4U skrev:
Min avgift förBoilerplate4U skrev:
elnätssvgiften är inkluderad i fakturan. Den är samfakturerad.B BSOD skrev:Elskatten hamnar på elnätsfakturan, verkar som att avtalet exkluderar elnätsavgifter (och elskatten).
Effekt anges i kW, MW, GW och liknande. Eller i mW om vi pratar Wi-Fi sändare.
Energi anges i kWh, MWh, GWh, TWh (och i undantagsfall lite andra avarter som amerikanare och viktväktarna gillar).
kW/s, eller kW/min kW/h eller liknande anger med vilken hastighet effekten i en maskin/panna förändras, t.ex. en större kraftverkspanna på 40MW kapacitet kanske får rampas upp eller ner med 2 MW/h. En derivata alltså.
Mindre missförstånd blir det om man använder enheter rätt, och ännu mindre missförstånd blir det om man använder SI-enheter.
Eftersom du gillar Wikipedia så kan du läsa mer här:
[länk]
[länk]