Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag misstänker att du ev blandar ihop energi över tid (effekt) med något. Eller hänger du upp dig på mitt användande av själva uttrycken kilowatt per tidsenhet som tex kW/s, kW/min eller kW/dygn som underlag för debitering? Det senare vara ju bara exempel från tidigare inlägga att man kan räkna förbrukning på olika sätt än gängse debitering med kWh dvs antal kilowatt per timme.

Eller du kanske hellre räknar antal tomtar på loftet? ;)
Har du väldigt svårt att förstå eller ägnar du dig åt trolling?

• Gilla
Aser och 7 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Alfredo Alfredo skrev:
Säger du att din bil har 200 hästar per minut eller har den bara 200 hästar per timma?
Precis, om du lånar min bil får du betala för 200 hästar per minut. 200 hästar per timme är så 90-tal som bara boomers använder sig av nu för tiden. ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Säger du att din bil har 200 hästar per minut eller har den bara 200 hästar per timma?
När jag kör mellan Stockholm och Göteborg brukar jag använda 200 hästar i timmen.

2. Symbolen '/' (snedstreck)
I skiftliga uttryck är det minst lika vanligt att symbolen '/' används med betydelsen per/om/i och exempelvis km/h läses som "kilometer i timmen" (hastighet) och inte "kilometer delat med timme" (sträcka) eller m/s för vindhastighet med meter per sekund.
Tankevurpan du gör här är att vare sig du säger "kilometer per timme" eller "kilometer i timmen" så handlar det ju om en division. Du uttrycker hastigheten som kvoten mellan sträcka och tid.
3. Ihopskrivning av uttrycket kilowatt per timme (kWh)

Angående kilowatt per timme ska den ur strikt matematisk mening uttryckas med enhetssymbolerna kW·h. I mina ögon är fortfarande 1 kW/h lika med 1 kW "per" timma men koncensus råder för ihopskrivningen kWh.
Det handlar inte om en "ihopskrivning" eftersom energi inte är kvoten mellan effekt och tid. Du har fått storheterna om bakfoten.

• Gilla
K@tten och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När jag kör mellan Stockholm och Göteborg brukar jag använda 200 hästar i timmen.
Fasen vad snabb du är. Google tycker att det borde röra sig om 200 hästar i fem timmar.

Sen vet jag någon som gjort det med 120 hästar också men det kan inte ha varit så kul.

Alfredo Alfredo skrev:
Google tycker att det borde röra sig om 200 hästar i fem timmar.
Oj. Vad kostar en kilohästtimme i den delen av Sverige?

• Gilla
  • Haha
Aser och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Har du väldigt svårt att förstå eller ägnar du dig åt trolling?
Haha, faktisk inte! Men det känns dock som det hela spårat ut rejält från sitt ursprungliga sammanhang som handlade om att mäta förbrukning på annat sätt än per timme.

useless useless skrev:
Oj. Vad kostar en kilohästtimme i den delen av Sverige?
Stockholm eller Göteborg? Osäker på om det är samma hästzon...

• Haha
sir_daniel
  • Laddar…
Det finns ingen som mäter energiförbrukning i någonting per timme.

• Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
Precis, om du lånar min bil får du betala för 200 hästar per minut.
Måste jag betala är det väl inget lån? :mad::cry:

Haha, faktisk inte! Men det känns dock som det hela spårat ut rejält från sitt ursprungliga sammanhang som handlade om att mäta förbrukning på annat sätt än per timme.
Vilken debiteringsperiod du mäts på har inget att göra med din energiförbrukning.

• Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
Kan ha att göra med att du vägrar erkänna din kompetensbrist. Bättre att lära sig av sina tillkortakommanden än att vara envis.

• Gilla
Biohenke och 5 till
  • Laddar…
B Bissemannen skrev:
Ja tyvärr.
Beror såklart mycket på vad elpriset blir och vilken temperatur moder natur kommer bjuda på.
Elkostnad för november landade på ~9000kr totalt
Om spotpriset på el landar på i snitt 2kr/kwh så riskerar vi att hamna där.
Hoppas dock att mina åtgärder kan begränsa skadan en del.
Vad hade du för förbrukning i november när hamnade på 9000kr?

Kollade Vattenfall precis. Blev ju lite nyfiken. Verkar inte vara så stor skillnad i förbrukning hittills mot förra året. Landar nog kring 3500-4000 kWh för december. Sen blir ju kostnaden högre eftersom priset ligger högre i år.

Bara att betala och se glad ut :D

V Villa1949 skrev:
Totalpris per kWh inkl moms:
35.38 öre/kWh inkl moms
Bundet 7 månader till.
När energiskatten är 44,5 öre/kWh?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.