8 968 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
50 öres skillnad såld och köpt el
Fast om du har vägt månadssnitt kommer du ändå få betala för den dyra timmen utan att ha möjlighet att påverka det. Om inte alla i samma område och användingsprofil väljer att inte koka sin kaffe kl 16.00,vilket dom troligen inte skulle göra då de inte ser incitament att göra det.A Arnodt skrev:Köper man ström på timmedelspris svettas man ordentlig när elpriset kl. 16:00 är 10 kr/kWh, som man får betala för att brygga sitt kaffe eller steka sin falukorv. Man får göra det istället kl. 02:00 på arla morgonen då strömmen är billig. Man stressas då ständigt och måste hålla redan på när ström är billig och när dyr och ändra sina vanor till andra tidpunkter, vilket de flesta absolut inte vill.
Adam Wrede1,
Du menar nog om man köper sin ström på så kallat rörligt elpris(är samma som månadsmedelspottpris) då är det som du säger att det tillkommer pålägg för volymvägning. Du ser i inlägg Nr 6 att det är massor av pålägg uppe på månadsmedelspottpriset, som strömkunden tvingas att betala. Dvs det spelar ingen roll när på dygnet du förbrukar en kWh, den kostar lika mycket i alla fall oberoende om den förbrukas när timmedelspottpriset är tokhögt eller på natten då tokbilligt timmedelspottpriset. Visserligen påverkar du volymvägningstillägget när du förbrukar en kWh kl. 16:00, men är du endast 1 förbrukare av elhandelsbolagets kanske 100'000 kunder, är påverkan obefintligt. Man kan i lugn och ro brygga sitt kaffe kl. 16:00 utan besk bismak av tokdyrt timmedelspottpris.
Tidigare fanns väl bara att man kunde köpa ström antingen till fast pris, eller till rörligt pris(=månadsmedelspottpris).
Det fanns(och finns nog fortfarande) dagtariff och nattariff, men nya sådana avtal vill de inte teckna.
Du menar nog om man köper sin ström på så kallat rörligt elpris(är samma som månadsmedelspottpris) då är det som du säger att det tillkommer pålägg för volymvägning. Du ser i inlägg Nr 6 att det är massor av pålägg uppe på månadsmedelspottpriset, som strömkunden tvingas att betala. Dvs det spelar ingen roll när på dygnet du förbrukar en kWh, den kostar lika mycket i alla fall oberoende om den förbrukas när timmedelspottpriset är tokhögt eller på natten då tokbilligt timmedelspottpriset. Visserligen påverkar du volymvägningstillägget när du förbrukar en kWh kl. 16:00, men är du endast 1 förbrukare av elhandelsbolagets kanske 100'000 kunder, är påverkan obefintligt. Man kan i lugn och ro brygga sitt kaffe kl. 16:00 utan besk bismak av tokdyrt timmedelspottpris.
Tidigare fanns väl bara att man kunde köpa ström antingen till fast pris, eller till rörligt pris(=månadsmedelspottpris).
Det fanns(och finns nog fortfarande) dagtariff och nattariff, men nya sådana avtal vill de inte teckna.
Redigerat:
Beror på hur dina vanor ser ut jämfört med medelkundens vanor ser ut.D Davoda skrev:
Jag försöker ju anpassa mig, och brukar jämföra med rörliga månadspriset (som vattenfall publicerar), och hittills ligger jag alltid under I alla fall.
Timpriset fås med automatik enligt Ellagen.
D Diablito skrev:Hej,
Upptäckte på månadens elräkning att jag får betala 170,4 öre/kWh medan jag får betalt 126,9 öre/kWh. Spotpriset i område 4 låg på 154,54 öre. Jag ifrågasatte detta och fick svaret att elen jag handlar är viktat rörligt månadspris och elen jag säljer är nordpools spotpris med timavläsning.
Tycker det verkar konstigt med så mycket lägre pris för såld el när produktionen sker under den halvan av dygnet med högst pris.
Någon annan som stött på detta? Jag har dessutom inget minne av att teckna timpris för försäljningen.
Inte så konstigt för när solen skiner så är elpriset långt och sedan på kvällen när man måste köpa så är elpriset högt. Därför är ett batteri bra som man kan lagra el man får sälja nästan gratis dagtid och kan använda från batteriet resten av dygnet när priserna är högre.
Klicka här för att svara