Var kan man köpa 50-mm bits till slagskruvdragaren? De jag hittar är av tveksam kvalitet eller kommer tillsammans med ett helt gäng bits som jag inte behöver. De enda jag behöver är PH2, PZ2 och PZ3. Jag köpte några bra Teng Tools-bits som jag var nöjd med, men de börjar bli för slitna. Problemet är att jag köpte dem i Karlskoga, vilket ligger för långt bort från där jag bor.

DeWalt har fempackar, hur kvaliten är kan jag inte uttala mig om, men de har: PZ2 heter DT7226 och googlar du på det kan du nog få fram artikelnumren på övriga.

Jag har köpt 25 mm Dewaltbits i 25-pack förut, och de har dålig passform och är gjorda av mjukost. Dewalt går bort, således. Tack ändå för tipset. Eller är de kanske bra trots allt?

Annars är väl inte tengtools bits gjorda av unobtainium så varje järnhandlare som är ansluten till Toolstore/Luna borde kunna beställa hem såna, du vet ju vad du vill ha så..

ClasseClas
DeWalts är urusla... Jag rekommenderar dig Essves egna i alla fall så länge det gäller PH, de har läskigt bra passform och hållbarheten tycks vara oändlig. Jag har i alla fall inte hunnit knäcka någon PH, de hinner försvinna eller slitas p.g.a. felaktig användning. De kan man hitta på t.ex. Bygma, och i vissa Bauhaus om man har tur.

ClasseClas skrev:
Weras sortiment finns på Bauhaus och via Luna/Toolstore. Wiha har ett gott rykte, men jag hittar inga 50mm bits hos dem.
...både Wiha och Wera har 50mm bits.
Närmsta järn- eller bygghandel borde kunna hjälpa dig.

Jo, jag kollade i Lunakatalogen idag efter ovanstående tips, och det fanns lite att välja på. Jag inbillar mig att "torsion"-varianterna inte är lämpliga för slagskruvdragare, eftersom de är konstruerade för att motverka själva principen för slagskruvdragarna. Kanske tänker jag fel, eller?

Konstigt att 50 mm bits med fäste "typ 4" inte är vanligare med tanke på att slagskruvdragarna har blivit populära.

mattiasp skrev:
Jo, jag kollade i Lunakatalogen idag efter ovanstående tips, och det fanns lite att välja på. Jag inbillar mig att "torsion"-varianterna inte är lämpliga för slagskruvdragare, eftersom de är konstruerade för att motverka själva principen för slagskruvdragarna. Kanske tänker jag fel, eller?
Både ja och nej. Bitset snor ytterst lite moment men livslängden blir längre.
Jag tror inte att det du tappar i moment överväger hållbarheten i bitsen.

mattiasp skrev:
Konstigt att 50 mm bits med fäste "typ 4" inte är vanligare med tanke på att slagskruvdragarna har blivit populära.
Hur menar du då, jag upplever att alla långa bits är med denna fattning?!

Nej, DeWaltbitsen är av bly tror jag, inte mjukost. Har köpt såna där 25-pack i rätt snygg låda i bärnstensgul transparent plast men har inte haft något nöje av bitsen.

Lobomatic, www.lobomatic.com har också 50mm bits. Har några grejer från dem, och en del saker är jättebra, andra är lite sämre men kan vara värt att kolla upp.

ClasseClas
mattiasp skrev:

Funderade också på torsion ihop med slagdragare men drog slutsatsen (eller intalade mig:)) att bitsen inte lika gärna hoppar ur spår som en oflexad bit. OK, man kanske tappar ngn Nm, men det kanske inte är hela världen. Det framgår inte vad du ska göra, men du lär väl inte vränga 90Nm med PH el. PZ-bits eller hur?.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.