26 808 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
50 000 för köksmontering och några hål?!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om det skillnaden mellan olika utställningskök som du har som referens så förstår jag att din uppfattning skiljer sig från (alla?) andras. Det var förvisso ett par år sedan jag kollade på köksutställningar men vad jag minns så lämnade utställningsköken en hel del övrigt att önska även direkt hos tex Ballingslöv. Att det ofta ser förskräckligt ut i byggvaruhusens köksutställningar håller jag med dig om men jag är övertygad om att det beror på ambitionsnivå och inget annat. Ut med dig och titta på kök i verkligheten så tror jag du ändrar uppfattning.telabtelab skrev:Gå in i en utställning där det bara säljs marbodalkök och sedan in i en t.e.x. brädgård och titta på deras marbodalkök så ser i alla fall jag skillnad på dom. Det har ju inget med att det är blumbeslag eller ser lika ut i stommarna som andra kök.
Så jag har fel när jag hävdar att en "marbodalsnickare" med 100 monteringar av marbodalkök får ett bättre resultat än en som inte monterat ett marbodalkök?
Att det sedan är dyrare eller billigare är upp till kunden, jag tycker att man ska lyssna på säljarens råd.
Svaret på din fråga är solklart ja.
Säljarens råd: Jepp, med en duktig säljare så har man som amatörköksköpare (vilket ju alla är i praktiken) väldigt mycket att lära. Den som har designat 1000 kök har naturligvis en hel del bra tips att komma med kring kökets utformning.
En auktoriserad montör kan göra ett jättebra jobb det är jag helt övertygad om. Han kan antagligen göra det ganska tidseffektivt, speciellt om det är ett fastprisjobb. Han har med all säkerhet många knep, metoder, verktyg och allmän "know how" som gör att han på enklast möjliga sätt kan göra ett bra jobb.telabtelab skrev:Gå in i en utställning där det bara säljs marbodalkök och sedan in i en t.e.x. brädgård och titta på deras marbodalkök så ser i alla fall jag skillnad på dom. Det har ju inget med att det är blumbeslag eller ser lika ut i stommarna som andra kök.
Så jag har fel när jag hävdar att en "marbodalsnickare" med 100 monteringar av marbodalkök får ett bättre resultat än en som inte monterat ett marbodalkök?
Att det sedan är dyrare eller billigare är upp till kunden, jag tycker att man ska lyssna på säljarens råd.
En händig hempulare kan med lite sunt förnuft , en acceptabel verktygspark, nogrannhet och betydligt mer tid till förfogande än proffsmontören prestera ett precis lika lysande resultat.
Jag vet uppriktigt inte vart du vill komma med dina kommentarer. En snickare som monterat 100 marbodalkök kan förhoppningsvis göra jobbet snabbare och dessutom bättre enligt dig än en snickare som bara monterar några kök per år men det skulle väl bara innebära att det skulle bli billigare att anlita den erfarna snickaren vilket inte verkar vara fallet här, snarare tvärtom.telabtelab skrev:Gå in i en utställning där det bara säljs marbodalkök och sedan in i en t.e.x. brädgård och titta på deras marbodalkök så ser i alla fall jag skillnad på dom. Det har ju inget med att det är blumbeslag eller ser lika ut i stommarna som andra kök.
Jag skulle inte tro att en vanlig marbodalsäljare anordnar någon typ av tävling när de avgör vilken snickare som kommer att få montera deras kök. Skulle då 10 olika formor få montera 100 kök och den som är bäst kommer marbodal att rekommendera??? Om inte så är det väldigt intressant att veta hur man blir "hovsnickare" för marbodal. (Är en marbodalsäljare kompetent att avgöra kvaliteten på köksmontaget?)
Även om det skulle vara så att du kan se skillnad på en vanlig snickares köksmontage och en "auktoriserad" montörs montage så antyder du att vi vanliga dödliga inte kanske kan uppfatta skillnaden. Jag är fortfarande väldigt tveksam att köksfabrikantens rekommenderade snickare alltid skulle vara bättre än en duktig vanlig snickare som även sysslar med andra grejer än att bara bygga kök på heltid.
Om det nu är så att vi vanliga konsumenter inte ser skillnaden så kanske det är värt en besparing på ca 20 000:- i det här fallet att anlita en snickare som man fått rekommenderat istället får att gå på tillverkarens rekommendation om man som okunnig konsument ändå inte ser någon skillnad. Pengarna som blir över kan man säkert spendera på andra nödvändiga saker som känns mer angeläget.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ids inte blanda mig i diskussionen, men det är ganska stor skillnad på en inredningssnickare och en byggnadssnickare...
Personligen hade inte en ren byggnadssnickare fått lov att montera upp kök i mitt företags namn.
Personligen hade inte en ren byggnadssnickare fått lov att montera upp kök i mitt företags namn.
Om man tittar på alla nybyggen där troligen en "byggnadssnickare" monterar köken och jämför om man skulle anlitat en märkesberoende snickare så vet jag inte vem som lyckats bäst? Vi stötte aldrig på den diskussionen när vi byggde nytt och vi träffade marbodals köksarkitekt via husfabrikanten och planerade och ritade vårt kök. Om det berodde på att de rekommenderade vår husfabrikants hantverkare eller inte hade några synpunkter vet jag inte men vårt kök monterades av samma snickare som monterade huset. Vi har haft nog mycket problem under vårt bygge men monteringen av köket är inte ett av dessa så jag kan lova att ett det fungerade bra trots/eller lov från marbodal att den lokala snickaren monterade köket.
Av ren nyfikenhet, ska "byggnadssnickare" hålla sig ifrån kök eller liknande?
Ja så är det rimligen.Paul-Staffanstorp skrev:
Men nu pratar vi ju om inte om platsbyggda kök utan om kök där stomar och snickerier redan är färdiga för montering.
Sedan är det säkert så att det finns byggnadssnickare som inte bör montera kök, på samma sätt som att det finns privatpersoner som ska låta bli.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så är det ju oftast på nybygge, men inte alltid.mr_bygg skrev:Om man tittar på alla nybyggen där troligen en "byggnadssnickare" monterar köken och jämför om man skulle anlitat en märkesberoende snickare så vet jag inte vem som lyckats bäst? Vi stötte aldrig på den diskussionen när vi byggde nytt och vi träffade marbodals köksarkitekt via husfabrikanten och planerade och ritade vårt kök. Om det berodde på att de rekommenderade vår husfabrikants hantverkare eller inte hade några synpunkter vet jag inte men vårt kök monterades av samma snickare som monterade huset. Vi har haft nog mycket problem under vårt bygge men monteringen av köket är inte ett av dessa så jag kan lova att ett det fungerade bra trots/eller lov från marbodal att den lokala snickaren monterade köket.
Jag har själv kört för en stor köksleverantör på just nybygge och monterat köksinredningar på löpande band, men valde att sluta med detta eftersom det betalade så dåligt så vi blev tvingade att göra slarviga arbeten för att få ihop det ekonomiskt, och så arbetar inte jag.
Jag har kört på många reklamationer för stora köksleverantörer på framförallt nybygge där det varit saker som behövts fixas till och jag har sett både bra och dåliga monteringar utförda av byggets snickare.
Dock har jag fått känslan ute på byggena att de flesta byggnadssnickare vill slippa hålla på med inredningarna eftersom det krävs mer tålamod än det krävs vid rena byggarbeten, och då finns risken att nogrannheten får stryka på foten.
Det påstår jag inte, men det är skillnad på både nogrannheter och utrustning i "verktygsväskan och maskinparken" vilket jag anser gör skillnad på slutresultatet.
Bara en så enkel sak som att byggnadssnickarens snickarpenna inte ritar ett lika exakt streck som t.ex min egen 0,5mm stiftpenna...gör skillnad på resultatet.
Personligen så är ju t.ex min bil utrustad med mängder av saker som kan behövas just för att lösa problem i kök och köksinredningar vilket inte vanliga byggfirmors bilar är.
Jag har en maskinpark som är avsedd för att kunna hantera finsnickerierna med t.ex massiva krönlister som ska geras så det blir snyggt.
Har du helt och hållet rätt i !!MathiasS skrev:
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Men Paul-Staffanstorp dåligt betalt kan det ju inte vara när du blir rekommenderad av en köksleverantör det måste bli dubbelt så bra betalt. När man läser tråden verkar ju alla inte rekommenderade snikare ligga runt 20000 för att montera TS kök med den rekomenderade ska ha dubbelt så mycket. Eller är det så att köksleverantören tar mellanskillnaden eller kanske tar dom ännu mer. Det skulle ju isåfall förklara varför du tycker det var dåligt betalt.
Eller så är det ett rimligt pris..Johan&Ana skrev:
De flesta medlemmarna på det här forumet är väldigt snabba på att döma ut olika offerter trots bristfällig info om jobbet som ska göras.
Då kan väl du fylla i svaren på dessa frågor;Johan&Ana skrev:
Hur mycket ska kastas? Hela köket, eller bara lite allmänna byggsopor?
Hur mycket måste skyddstäckas innan jobbet drar igång? Är det direkt innanför dörren eller ska det täckas/bäras i långa serveringsgångar och flera rum?
Vart i Stockholm bor TS? Något villaområde i förorten eller på Östermalm?
Vilken våning finns köket på? Är det ett gårdshus? Finns det hiss? Är hissen tillräckligt stor för att transportera saker i? Ska snickaren leverera köket och vitvarorna eller står det på plats?
Ska byggaren kakla köket? Vilken typ av plattor?
Ska det fräsas in infällda spottar under skåpen?
Ljusrampslister? Kröningslister? Takanslutningar?
Ska bänkskivor sammanfogas? Fräsas eller med lister? Hur många hörn?
Ska han montera en ho i dessa? Nedfälld eller underlimmad?
Dubbla överskåp -krävs det någon speciallösning för gamla frånluftsventiler som ofta byggs bort i dessa fall?
Vilket material är det i fasaden där hålet ska tas? Kommer man åt på utsidan eller krävs det någon form av ställning eller skydd för gatan?
Är väggarna krokiga eller plana? Är det slaggväggar eller plankväggar?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju faktiskt som så att i de fallen man arbetar gentemot köksleverantören så ska de självfallet tjäna en slant som mellanhand, men framförallt när det handlar om nybygge som jag åsyftade så är priserna så hårt pressade för att de ska få anbudet med att leverera kök till ett helt bygge så det blir hantverkarna som får ta smällen i slutänden.Johan&Ana skrev:Men Paul-Staffanstorp dåligt betalt kan det ju inte vara när du blir rekommenderad av en köksleverantör det måste bli dubbelt så bra betalt. När man läser tråden verkar ju alla inte rekommenderade snikare ligga runt 20000 för att montera TS kök med den rekomenderade ska ha dubbelt så mycket. Eller är det så att köksleverantören tar mellanskillnaden eller kanske tar dom ännu mer. Det skulle ju isåfall förklara varför du tycker det var dåligt betalt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så kan man ju också se på det hela, men jag trodde faktiskt inte att det kunde skilja så mycket beroende på var i Sverige man ska göra av med sitt avfall...ACME skrev:
Lika lite trodde jag det som ni tror på mig när jag skriver att det kostar mig 200:-
PS: Välkommen tillbaka förresten...
Skiljer sig gör det, skall man vara petig med Reglerna i göteborg så får man igentligen bara slänga 500 kg/besök, vilket i praktiken innebär närmare 600 kr/ton. efter de 6 fria besök man som privatperson har. Firmor betalar direkt. Sen är gubbarna på stationerna inte fullt så nogranna just med den bitenPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är väl lite som här då...frohike skrev:Skiljer sig gör det, skall man vara petig med Reglerna i göteborg så får man igentligen bara slänga 500 kg/besök, vilket i praktiken innebär närmare 600 kr/ton. efter de 6 fria besök man som privatperson har. Firmor betalar direkt. Sen är gubbarna på stationerna inte fullt så nogranna just med den biten. Om det inte missbrukas vill säga.
Jag har aldrig hört något om någon viktbegränsning däremot.
Med tiden har man ju flirtat in sig iaf på hemmaplan så man slipper betala när man kommer med mindre lass...och det är ju tacksamt...
Kommer man däremot med ett komplett kök eller annat blir det en kupong för 200:- vid något enstaka tillfälle för att göra dem glada...
I övrigt ser de nog ganska mycket mellan fingrarna numera då de vet att vi seriösa sorterar ordentligt i alla fall och då bjuder de nog lite på sig själva med.
Med dagens mijötänkande så borde man väl uppmana och förenkla sopåtervinning istället för att strula till det en massa med privat och firma, viktbegränsning mm.
Finns det 1ton skräp så kommer det ju att hamna någontans förr eller senare? skillnaden är om det blir i en dikeskant eller på tippen, sedan har vu ju oss som råkar äga en och annan dikeskant och vill hålla dom rena o snygga men knappast vill betala en massa för att slänga andras skräp.. Förslag på lösning ngn?
Finns det 1ton skräp så kommer det ju att hamna någontans förr eller senare? skillnaden är om det blir i en dikeskant eller på tippen, sedan har vu ju oss som råkar äga en och annan dikeskant och vill hålla dom rena o snygga men knappast vill betala en massa för att slänga andras skräp.. Förslag på lösning ngn?