26 821 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
50 000 för köksmontering och några hål?!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag monterade mitt kvik-kök (inkl vitvaror) på två dagar, efter ritning. Nu är vårt kök iof inte så stort, bara fyra lådskåp (á 1200), två högskåp och sex överskåp, dock med inbyggnads ugn och micro samt helintegrerad diskmaskin.telabtelab skrev:
Vad är det för fel på mitt kök (eller mig)? Alla stommar är i våg/lod, alla luckor sitter med jämnt avstånd åt alla håll.
Fast något måste väl vara fel eftersom jag jobbar som påbyggare på lätta lastbilar och inte ens är snickare...
Om jag skulle köpa hus/bostadsrätt eller liknande och fick veta att köket eller badrummet var byggt av en lekman som tager vad man haver och kompetensen är sisådär skulle jag nog vara mycket fundersam. Det är många som absolut inte skulle hålla på med det de gör. Åtminstånde grunderna och att det är genomtänkt av en fackman innan bygget drar igång måste man oftast ha hjälp med. Timell-effekten har varit gynnsam för bygghandeln som gärna ger råd över disken men de tar knappast något ansvar för vad kunden sen hittar på.
Jag har en svärfar som de senaste 10 åren flyttat och renoverat i ordning 5 hus med god förtjänst. Men inte är han någon hantverkare som har kunskaper i vad han gör. Men det ser bra ut på lite avstånd.
Lite Home Makover som tydligen har fungerat.
Jag har en svärfar som de senaste 10 åren flyttat och renoverat i ordning 5 hus med god förtjänst. Men inte är han någon hantverkare som har kunskaper i vad han gör. Men det ser bra ut på lite avstånd.
Lite Home Makover som tydligen har fungerat.
Duell, om du nu inte i smyg gått någon specialutbildning och är ackrediterad av Kvick fast du inte vet om det så är det nog så att Kvick är det enda köket som faktiskt kan monteras av amatörer eller helt vanliga yrkessnickare. Vi har ju uteslutit just Kvick ur dessa diskussioner tidigare i tråden.
Förövrigt så är det så att det är helheten som inte blir bra. Exakt hur detta yttrar sig är fortfarande oklart. Kanske är det så att helheten bara syns om man är ackrediterad och specialutbildad - faktiskt en ganska rimlig förklaring även om det skulle ge Telabtelab en alltför enkel väg ut ur denna diskussion.
Vänligen notera att detta inlägg är menat att ha en smått ironisk underton för att lätta upp den tryckta stämningen en smula.
Förövrigt så är det så att det är helheten som inte blir bra. Exakt hur detta yttrar sig är fortfarande oklart. Kanske är det så att helheten bara syns om man är ackrediterad och specialutbildad - faktiskt en ganska rimlig förklaring även om det skulle ge Telabtelab en alltför enkel väg ut ur denna diskussion.
Vänligen notera att detta inlägg är menat att ha en smått ironisk underton för att lätta upp den tryckta stämningen en smula.
Hmm, om jag inte minns fel så var det inte länge sedan någon stackars kvinna fick ett överskåp i knät efter att en auktoriserad hantverkare hade skruvat fast skåp avsedda för porslin med någon form av gipsexpander.
Jag har själv monterat kök från Ikea, Epoq, Marbodal och faktiskt även ett från Kvänum. Kvänumköket satte jag inte själv, utan hjälpte en auktoriserad hantverkare, och där kan vi prata dyrt kök i alla fall, inte dyrast, men tillräckligt hoppas jag alla är överens om. Nej, jag är inte hantverkare, men rimligt händig och låter saker ta tid om det behövs. Kvänumköket var jättefint i finish, men "bakom kulisserna" var det EXAKT likadant som de andra köket, stommar med blum-gångjärn som monterades ihop med likadana beslag som alla andra...
Ett av mina Ikeakök genomgick en helvetisk besiktning när jag sålde min lägenhet. Killen tog nästan tre timmar på sig att besiktiga en tom trea på 75 kvm. Han ryckte och slet i skåpen, öppnade alla luckor och lådor, testade dem, kollade med vattenpass (!?), drog ut diskmaskinen för att kolla att inte skvallermattan spruckit av ålder (!?) mm mm mm. Han gav mig mitt livs självförtroendeboost (i bygghänseende) när han talade om att det inte var ofta man såg kök som var så gediget monterade. ÄNDÅ påstår jag med bestämdhet att en sådan som MattiasS som är snickare hade gjort ett bättre jobb, och då kan man ju bara undra vad det är som skulle motivera att betala dubbelt så mycket för en annan montör.
Till trådskaparen kan jag bara säga, hitta en montör som gör det för halva priset, du lär inte riskera att bli mer besviken än du hade blivit med en annan montör!
Jag har själv monterat kök från Ikea, Epoq, Marbodal och faktiskt även ett från Kvänum. Kvänumköket satte jag inte själv, utan hjälpte en auktoriserad hantverkare, och där kan vi prata dyrt kök i alla fall, inte dyrast, men tillräckligt hoppas jag alla är överens om. Nej, jag är inte hantverkare, men rimligt händig och låter saker ta tid om det behövs. Kvänumköket var jättefint i finish, men "bakom kulisserna" var det EXAKT likadant som de andra köket, stommar med blum-gångjärn som monterades ihop med likadana beslag som alla andra...
Ett av mina Ikeakök genomgick en helvetisk besiktning när jag sålde min lägenhet. Killen tog nästan tre timmar på sig att besiktiga en tom trea på 75 kvm. Han ryckte och slet i skåpen, öppnade alla luckor och lådor, testade dem, kollade med vattenpass (!?), drog ut diskmaskinen för att kolla att inte skvallermattan spruckit av ålder (!?) mm mm mm. Han gav mig mitt livs självförtroendeboost (i bygghänseende) när han talade om att det inte var ofta man såg kök som var så gediget monterade. ÄNDÅ påstår jag med bestämdhet att en sådan som MattiasS som är snickare hade gjort ett bättre jobb, och då kan man ju bara undra vad det är som skulle motivera att betala dubbelt så mycket för en annan montör.
Till trådskaparen kan jag bara säga, hitta en montör som gör det för halva priset, du lär inte riskera att bli mer besviken än du hade blivit med en annan montör!
Nu vet jag att man inte ska jämnföra KVIK kök med andra kök då Kvik är så otroligt mycke lättare att montera.
Hade en granne som är "vanlig" snikare och aldrig monterat ett kök tidigare som med hjälp av min då gravida fru ( 7månaden) monterade upp hela köket (4x3m) på 6 timmar. PERFEKT RESULTAT. Sen kaklade jag och frugan dan efter. Köket blev kanon. Men det är klart det var ju bara ett KVIK kök.
Hade en granne som är "vanlig" snikare och aldrig monterat ett kök tidigare som med hjälp av min då gravida fru ( 7månaden) monterade upp hela köket (4x3m) på 6 timmar. PERFEKT RESULTAT. Sen kaklade jag och frugan dan efter. Köket blev kanon. Men det är klart det var ju bara ett KVIK kök.
Jag har också funderat på detta och jag skulle verkligen vilja ha ett svar från Telabtelab.MathiasS skrev:Duell, om du nu inte i smyg gått någon specialutbildning och är ackrediterad av Kvick fast du inte vet om det så är det nog så att Kvick är det enda köket som faktiskt kan monteras av amatörer eller helt vanliga yrkessnickare. Vi har ju uteslutit just Kvick ur dessa diskussioner tidigare i tråden.
Vänligen notera att detta inlägg är menat att ha en smått ironisk underton för att lätta upp den tryckta stämningen en smula.![]()
Kan det vara så enkelt att i den ganska opåtagliga "helheten" ingår en faktura som då av naturliga själ inte finns där om man monterar själv? Helheten blir liksom inte riktigt som montören tänkt sig....
Det är säkert jättefint och jätterakt, i dina ögon.duell skrev:Jag monterade mitt kvik-kök (inkl vitvaror) på två dagar, efter ritning. Nu är vårt kök iof inte så stort, bara fyra lådskåp (á 1200), två högskåp och sex överskåp, dock med inbyggnads ugn och micro samt helintegrerad diskmaskin.
Vad är det för fel på mitt kök (eller mig)? Alla stommar är i våg/lod, alla luckor sitter med jämnt avstånd åt alla håll.
Fast något måste väl vara fel eftersom jag jobbar som påbyggare på lätta lastbilar och inte ens är snickare...
Jag har varit hos många som gjort jättefina raka grejer själva i deras ögon men i mina ögon. ren katastrof.
Vem vet om kvik vill ha ditt kök som referensobjekt?
Så det du säger är att bara den utvalda certifierade snickaren kan sätta luckor och skåp rakt? Och helheten blir inte bra?
Frågan om referensobjekt hör knappast hit. Håll dig till sakfrågan och försök svara på den istället.
Att vissa människor tycker att deras kök är fina och att dom klarat av att montera det, när det i själva verket ser ut som kack, det är ju faktiskt en helt annan sak än den som diskuteras här. Glöm bort den gruppen människor. Det finns alltid folk som gör saker man inte borde göra, gärna utan att man fattar det själv.
Frågan om referensobjekt hör knappast hit. Håll dig till sakfrågan och försök svara på den istället.
Att vissa människor tycker att deras kök är fina och att dom klarat av att montera det, när det i själva verket ser ut som kack, det är ju faktiskt en helt annan sak än den som diskuteras här. Glöm bort den gruppen människor. Det finns alltid folk som gör saker man inte borde göra, gärna utan att man fattar det själv.
Gå in i en utställning där det bara säljs marbodalkök och sedan in i en t.e.x. brädgård och titta på deras marbodalkök så ser i alla fall jag skillnad på dom. Det har ju inget med att det är blumbeslag eller ser lika ut i stommarna som andra kök.fsn skrev:
Så jag har fel när jag hävdar att en "marbodalsnickare" med 100 monteringar av marbodalkök får ett bättre resultat än en som inte monterat ett marbodalkök?
Att det sedan är dyrare eller billigare är upp till kunden, jag tycker att man ska lyssna på säljarens råd.
Redigerat:
Hur har det gått?Bizzibi skrev:Jag håller på med totalrenovering av köket - jag har valt ett kök från marbodal. El och VVSarbeten har jag hittat på andra håll och dessa ingår inte i offerten,
Det är lite trixigt med monteringen då jag valt att sätta täckskivor om 25 mm mellan alla skåp för att skapa en platsbyggd känsla. I övrigt är allt i köket klart - väggar, tak och golv. I övrigt är allt standard och skåpen är färdigmonterade vi leverans.
Köksinredingen är L-formad i måttet 4x3,5 meter med dubbla överskåp 96+32 cm samt underskåp med helintegrerad diskmaskin och rostfri bänkskiva i två delar med svetsade hoar från fabrik.
Det är Marbodal själva som rekommenderat snickaren.
42 000 SEK för montering
4 500 för håltagning i fasad för fläkt och gas ( ska installera en gasspis
4 500 för bortforsling av skräp
Har talat diskuterat med Marbodal och de tycker att det är ett rimligt pris... jag tycker inte det - vad tycker ni?![]()