Hej! Kan man parallellkoppla 5 st elradiatorer och hur går det till ? Dom är på 400v och 2st på 1000w 2 på 800w och en på 600w! Måste man i så fall fördela 2 säkringar från en kopplingsdosa eller kan man gå in med 2-faser och ut med 2 faser från samma element till nästa element?

Om det går att skarva vidare på ett bra sätt så är det oftast mest praktiskt att koppla radiatorerna i en slinga.

Vad menar du? Skall man serie koppla dom? då delar ju 5 element på 400 volt eller? då drar dom väl mera ström?

Hur menar du? Menar du att du skall gå ut med 2 faser från centralen och sedan förgrenar dessa på lämpligt sätt. Då spelar det juh ingen roll hur du förgrenar dessa, det drar samma mängd ström ändå!

ja precis! men jag trodde du menade nån slags serie koppling ! för det går väl bara att parallellkoppla dom? eller, jag vet inte vad jag menar men det finns ju ingen nolla liksom! Så det e väl bara att köra in 2 faser i dom och gå ut med två från samma kopplingsplint om man säger så! Eller vad menade du med slinga?

joppedaman skrev:
ja precis! men jag trodde du menade nån slags serie koppling ! för det går väl bara att parallellkoppla dom? eller, jag vet inte vad jag menar men det finns ju ingen nolla liksom! Så det e väl bara att köra in 2 faser i dom och gå ut med två från samma kopplingsplint om man säger så! Eller vad menade du med slinga?
Du har uppfattat rätt! :)

Ut från samma plint som in. Ifall det går att få dit två kablar rent fysiskt vill säga..

Tackar mannen! farsan sa nämligen att han hade 2 säkringar till varje radiator!!!!! dvs 10 säkringar Så han skulle vilja spara lite plats i centralen nämligen! JAg fattar inte vem som då har installerat hans element! det var därför jag blev fundersam om man ens kunde parallellkopla dom´, men det går ju.... :)

Men det låter som om du överbelastar din säkring lite. Jag får det till 4 200W, och med 10A 400V så kan du bara ta ut 4000W.

Nja! Man får hoppas att dom inte går på full effekt samtidigt bara så brukar det lösa sej! :)

Verkar osedvanligt dumt att överbelasta en elementgrupp. Vad händer om säkringen går och du är på semester? Lite trist o komma hem från kanarieholmarna och upptäcka att det är skridskobana i vardagsrummet bara för att man snålat vid kabeldragningen. Gör om gör rätt!

Kan man inte sätta 13A istället då! Jag har hört nått om utlösningsströmmen och kabellängd när det gäller 13A??? Vet inte om det stämmer eller vad han menade :(

sepulnation skrev:
Kan man inte sätta 13A istället då! Jag har hört nått om utlösningsströmmen och kabellängd när det gäller 13A??? Vet inte om det stämmer eller vad han menade :(
Det gäller inte bara 13A, utan ALLTID!

ja ok! Men vad menas? Vid vilken längd och så vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.