4 022 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
4xEKK i en Ubåt
Sida 1 av 2
Jag skarvade just 4 EKK (jaja, de olika parterna för sig, ni fattar) i en ubåt (2,5 mm2) Det skall ju vara godkänt. Men, även om jag skruvde så hårt jag kunde, så kunde man i vissa fall enkelt dra ut en part ur ubåten. Det verkar lite risky. Genom att skruva, snurra, snurra så fick jag det till slut så att jag inte kunde dra ut med moderat handkraft i alla fall. Men det känns väl sådär. Vad gjorde jag för fel?
Om du lovar att inte berätta detta vidare så brukar jag tvinna de två ledarna och sedan in i ubåten.-MH- skrev:Jag skarvade just 4 EKK (jaja, de olika parterna för sig, ni fattar) i en ubåt (2,5 mm2) Det skall ju vara godkänt. Men, även om jag skruvde så hårt jag kunde, så kunde man i vissa fall enkelt dra ut en part ur ubåten. Det verkar lite risky. Genom att skruva, snurra, snurra så fick jag det till slut så att jag inte kunde dra ut med moderat handkraft i alla fall. Men det känns väl sådär. Vad gjorde jag för fel?
Felet var att du inte använde en sådan här 

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Ingenting alls, utan du gjorde helt rätt i kontrollen att alla ledare satt fast.-MH- skrev:
Slutsatsen är helt enkelt att denna U-båt inte tar 4 x 1.5 EK, vilket i och för sig är anmärkningsvärt. Men du fick tvinga in dem va? Det är precis att det går. Anvisningen säger max 3 x 2.5 va?
Fel som du gjorde var att skruva så hårt du kunde, det ska dras med känsla följt av dragtestet du gjorde. Finns olika sorters ubåtar, du kanske grupperade ledarna fel? Säkert att det inte bara var isoleringen som rörde sig?
Förutom det finns det bättre lösningar, Hellerman snabbkoppling som nämnts ovan tex men jag antar du val ubåt av utrymmesskäl. Låt någon annan kolla annars, är det genomskinligt så ser du ju exakt vad som sker där inne.
Det kanske finns utrymme att avisolera lite till annars?
Förutom det finns det bättre lösningar, Hellerman snabbkoppling som nämnts ovan tex men jag antar du val ubåt av utrymmesskäl. Låt någon annan kolla annars, är det genomskinligt så ser du ju exakt vad som sker där inne.
Det kanske finns utrymme att avisolera lite till annars?
Redigerat:
Man får lätt in 4 EK, jag tror de var specade för 3x2,5mm2 eller 5x1,5mm2. Köpte dem nog på Hornbach. Jodå, de är genomskinliga och isoleringen når bara precis innanför plasthöljet och den blottade ledaren sticker ut ända i botten. Skall man avisolera ännu mer?
Det var vad jag hade hemma, och det satt några ubåtar innan. Hmm, kanske det är begagnade jag fick tag i. I så fall har deet nog bara varit 3 EK i dessa förut.
Det var vad jag hade hemma, och det satt några ubåtar innan. Hmm, kanske det är begagnade jag fick tag i. I så fall har deet nog bara varit 3 EK i dessa förut.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det finns ju olika storlekar. Dom ubåtar jag har i bilen får man nog bara in 2 st 1,5mm2 i.
//Patrik
//Patrik
Nej, isoleringen ska följa med lite in så som det låter att du gjort. Låter som den är kass i gängan eller nåt, det borde ju spänna åt då det är en skruvs uppgift. Risken när man tar i som du gör är att det finns en brottsanvisning så ledaren går helt av eller blir för platt, köp nya eller bättre är mitt tips.