En sak till förresten, om ni vill kunna komma åt er router från utsidan så är det inte så vanligt med publika IP-adresser i mobilnäten (det håller på att försvinna från fasta nät också, operatörerna har börjat ta extra betalt för det inte alla än dock), man behöver en annan lösning, exempelvis team-viewer körandes i en dator/telefon som är kopplad till routern.

L lbgu skrev:
Ett problem med en router i ett hus man inte är i lär ju vara att det behöver startas om ibland. Jag tror aldrig jag haft en router som inte då och då krävt omstart för att fungera.
Behövde aldrig starta om min gamla EdgeRouter Lite. Dessvärre dog den vid ett strömavbrott...

S sjoelund skrev:
Behövde aldrig starta om min gamla EdgeRouter Lite. Dessvärre dog den vid ett strömavbrott...
Jag startar inte heller om min EdgeRouter X särskilt ofta, men det händer att jag måste göra det. Jag anar att minnet kan bli lite för fragmenterat efter en längre tids användning med hög belastning (senast jag kollade använde familjen runt 1TB/mån, runt 3Mbps i snitt över hela dygnet under hela månaden).

L lbgu skrev:
Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en router som inte kräver omstart då och då. Lite underbetyg till tillverkarna att de lägger in en funktion för regelbunden omstart istället för att konstruera den vettigt från början.
Kosmisk strålning.

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till förresten, om ni vill kunna komma åt er router från utsidan så är det inte så vanligt med publika IP-adresser i mobilnäten (det håller på att försvinna från fasta nät också, operatörerna har börjat ta extra betalt för det inte alla än dock), man behöver en annan lösning, exempelvis team-viewer körandes i en dator/telefon som är kopplad till routern.
Reverse SSH funkar om man kör en RPi eller liknande.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Kosmisk strålning.
Bara att ställa routern i en plåtlåda ju :)

Men seriöst, att kosmisk strålning skulle träffa något känsligt i en router så ofta att det orsakar problem för den genomsnittliga konsumenten tror jag inte på.

H hapazard skrev:
Men seriöst, att kosmisk strålning skulle träffa något känsligt i en router så ofta att det orsakar problem för den genomsnittliga konsumenten tror jag inte på.
Problemet är snarare att alla tillverkare är för snåla för att köra ECC-minnen...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Kosmisk strålning.
Dagens BOFH ursäkt
"Generic Proxy Incompatibility" ;)

L lbgu skrev:
Jag tror aldrig jag haft en router som inte då och då krävt omstart för att fungera.
Och jag har aldrig haft en som jag behöver starta om för att den ska fungera. Erfarenheterna är uppenbarligen olika.

Vad gäller kylan tror jag vilken router som helst klarar det.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag har aldrig haft en som jag behöver starta om för att den ska fungera. Erfarenheterna är uppenbarligen olika.
Fast med tanke på att en hel del routrar verkar ha inbyggd funktion för automatisk omstart så är det nog ett problem som tillverkarna är väldigt medvetna om. Det hade knappast funnits sådan funktionalitet ifall det var extremt osannolikt att det skulle behövas omstart.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det hade knappast funnits sådan funktionalitet ifall det var extremt osannolikt att det skulle behövas omstart.
Eller så finns funktionen för att tillverkaren tror att marknaden efterfrågar den.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så finns funktionen för att tillverkaren tror att marknaden efterfrågar den.
Om det inte fanns ett behov varför skulle då tillverkarna förvänta sig att en sådan funktion skulle vara önskvärd? Av någon anledning har inte cirkulationspumpar denna funktion. Skulle däremot cirkulationspumpar vara kända för att stanna och kräva omstart då och då hade nog tillverkarna lagt in sådan funktionalitet då den säkert skulle uppskattas av kunder som ville vara säkra på att huset inte skulle bli utkylt när de inte var hemma och cirkulationspumpen stannade.

Jag jobbar med data och kommunikation och har privat ägt/haft vårdnaden om säkert 40 olika trådlösa routrar/accesspunkter sen förra årtusendet fram till nu. Jag har inte haft en enda som har behövt regelbundna omstarter för att fungera. Jag köper inga dyra värstinggrejer, men håller mig å andra sidan borta från de allra billigaste.
Just nu har jag fyra stycken accesspunkter i huset. Av någon anledning är samtliga Linksys... Två stycken WRT54, en WRT160 och en EA7500. Alla utom den sista kör OpenWRT.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag jobbar med data och kommunikation och har privat ägt/haft vårdnaden om säkert 40 olika trådlösa routrar/accesspunkter sen förra årtusendet fram till nu. Jag har inte haft en enda som har behövt regelbundna omstarter för att fungera. Jag köper inga dyra värstinggrejer, men håller mig å andra sidan borta från de allra billigaste.
Just nu har jag fyra stycken accesspunkter i huset. Av någon anledning är samtliga Linksys... Två stycken WRT54, en WRT160 och en EA7500. Alla utom den sista kör OpenWRT.

Var och kollade på min förra router som jag har som reserv, men den låste sig relativt ofta (minst 1 gång i veckan). Den heter tp-link Ac1200, om det är skräp eller ej har jag ingen aning.om.
Min nuvarande heter RUT360 och fungerar mycket bättre, men även här händer det att en omstart kan behövas, men det kan gå månader emellan.

EDIT: Jag har en relativt snäll miljö för routern. Enbart 2 datorer som använder den (ej särskilt dataintensivt) så inget hem fullt av grejer som kräver wifi.

L lbgu skrev:
den låste sig relativt ofta (minst 1 gång i veckan). Den heter tp-link Ac1200, om det är skräp eller ej har jag ingen aning.om.
Det har jag! Låser den sig en gång i veckan är den skräp! ;)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.