9 262 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
4G-modem/router i kallställd stuga. Vad välja?
En sak till förresten, om ni vill kunna komma åt er router från utsidan så är det inte så vanligt med publika IP-adresser i mobilnäten (det håller på att försvinna från fasta nät också, operatörerna har börjat ta extra betalt för det inte alla än dock), man behöver en annan lösning, exempelvis team-viewer körandes i en dator/telefon som är kopplad till routern.
Jag startar inte heller om min EdgeRouter X särskilt ofta, men det händer att jag måste göra det. Jag anar att minnet kan bli lite för fragmenterat efter en längre tids användning med hög belastning (senast jag kollade använde familjen runt 1TB/mån, runt 3Mbps i snitt över hela dygnet under hela månaden).S sjoelund skrev:
Reverse SSH funkar om man kör en RPi eller liknande.pacman42 skrev:
En sak till förresten, om ni vill kunna komma åt er router från utsidan så är det inte så vanligt med publika IP-adresser i mobilnäten (det håller på att försvinna från fasta nät också, operatörerna har börjat ta extra betalt för det inte alla än dock), man behöver en annan lösning, exempelvis team-viewer körandes i en dator/telefon som är kopplad till routern.
Fast med tanke på att en hel del routrar verkar ha inbyggd funktion för automatisk omstart så är det nog ett problem som tillverkarna är väldigt medvetna om. Det hade knappast funnits sådan funktionalitet ifall det var extremt osannolikt att det skulle behövas omstart.Alfredo skrev:
Om det inte fanns ett behov varför skulle då tillverkarna förvänta sig att en sådan funktion skulle vara önskvärd? Av någon anledning har inte cirkulationspumpar denna funktion. Skulle däremot cirkulationspumpar vara kända för att stanna och kräva omstart då och då hade nog tillverkarna lagt in sådan funktionalitet då den säkert skulle uppskattas av kunder som ville vara säkra på att huset inte skulle bli utkylt när de inte var hemma och cirkulationspumpen stannade.Alfredo skrev:
Jag jobbar med data och kommunikation och har privat ägt/haft vårdnaden om säkert 40 olika trådlösa routrar/accesspunkter sen förra årtusendet fram till nu. Jag har inte haft en enda som har behövt regelbundna omstarter för att fungera. Jag köper inga dyra värstinggrejer, men håller mig å andra sidan borta från de allra billigaste.
Just nu har jag fyra stycken accesspunkter i huset. Av någon anledning är samtliga Linksys... Två stycken WRT54, en WRT160 och en EA7500. Alla utom den sista kör OpenWRT.
Just nu har jag fyra stycken accesspunkter i huset. Av någon anledning är samtliga Linksys... Två stycken WRT54, en WRT160 och en EA7500. Alla utom den sista kör OpenWRT.
useless skrev:
Jag jobbar med data och kommunikation och har privat ägt/haft vårdnaden om säkert 40 olika trådlösa routrar/accesspunkter sen förra årtusendet fram till nu. Jag har inte haft en enda som har behövt regelbundna omstarter för att fungera. Jag köper inga dyra värstinggrejer, men håller mig å andra sidan borta från de allra billigaste.
Var och kollade på min förra router som jag har som reserv, men den låste sig relativt ofta (minst 1 gång i veckan). Den heter tp-link Ac1200, om det är skräp eller ej har jag ingen aning.om.
Min nuvarande heter RUT360 och fungerar mycket bättre, men även här händer det att en omstart kan behövas, men det kan gå månader emellan.
EDIT: Jag har en relativt snäll miljö för routern. Enbart 2 datorer som använder den (ej särskilt dataintensivt) så inget hem fullt av grejer som kräver wifi.