17 996 läst ·
37 svar
18k läst
37 svar
4G - Inget internet under samtal
Se tidigare inlägg där vi diskuterar just den funktionen men kallas då bl.a. "hotspot", etc, och i vissa fall fungerar sämre än en fristående mobil 4G router som är gjord enbart för det syftet. Inte massa "lullul" som en mobil har utan enbart funktionen att hantera datatrafik och radiokom. Slimmade mobiler blir en kompromiss att få plats med allt, speciellt antenn.TheStills skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 417 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 417 inlägg
Jaha.. Det visste inte jag... (ironi om du inte förstår det) Men sen kan man ju köpa något som fungerar istället...AndersS skrev:Se tidigare inlägg där vi diskuterar just den funktionen men kallas då bl.a. "hotspot", etc, och i vissa fall fungerar sämre än en fristående mobil 4G router som är gjord enbart för det syftet. Inte massa "lullul" som en mobil har utan enbart funktionen att hantera datatrafik och radiokom. Slimmade mobiler blir en kompromiss att få plats med allt, speciellt antenn.
Men undrar hur ni löser det med abonnemang... Men ni kanske tycker det är okej att betala ännu mer per månad bara för att operatörerna inte klarar av att ha telefoni och datakoppel uppe samtidigt och ni tycker dessa få tillfällen är så viktiga.
Det finns abonnemang där du kan låta flera SIM-kort dela på datamängden, kostar 20-30:-/månaden.TheStills skrev:Jaha.. Det visste inte jag... (ironi om du inte förstår det) Men sen kan man ju köpa något som fungerar istället...
Men undrar hur ni löser det med abonnemang... Men ni kanske tycker det är okej att betala ännu mer per månad bara för att operatörerna inte klarar av att ha telefoni och datakoppel uppe samtidigt och ni tycker dessa få tillfällen är så viktiga.
Problemet är generellt gällande mobilerna, det finns en seriös test som visar på dessa problem, ska se om jag kan hitta den senare.
Fördelen är också att man slipper strul med att glömma wifi-påslaget och som plötsligt käkat upp batteritid.
Men självklart har ju merparten inte behovet utan klarar sig säkerligen bra med mobilen som wifi-hotspot. Så lösningen som jag med flera använder är att vi har ett behov i framför allt arbetet att det fungerar och i mitt fall att få bättre fart och stabilitet i fritidshuset (vi hamnar precis mellan 3st 4G master som en mobil hoppar runt mellan, men med 4G router försvinner problemet. Kunde med appen G-net Track i mobilen upptäcka vad problemet var.
Några artiklar gällande mottagning i smartphones:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3793400.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3794572.ece
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.509132/kritik-mot-dalig-mottagning-i-smarta-telefoner
Artiklarna är väl något är gamla men med nya ännu mera slimmade mobiler lär inte utrymmet blivit bättre.
Men förklarar delvis varför renodlade kommunikationsprodukter som t.ex. 4G router fungerar bättre.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3793400.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3794572.ece
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.509132/kritik-mot-dalig-mottagning-i-smarta-telefoner
Artiklarna är väl något är gamla men med nya ännu mera slimmade mobiler lär inte utrymmet blivit bättre.
Men förklarar delvis varför renodlade kommunikationsprodukter som t.ex. 4G router fungerar bättre.
Fick lite info varför man i USA har börjat lansera voice over LTE tidigare än här hemma. Vissa operatörer i USA har mobilnät som bygger på CDMA-standarden som inte är så vanlig i resten av världen.
Nu vill man avveckla CDMA och ersätta detta med LTE, men för att göra det måste man ha VoLte i sina nät. Situationen här i Sverige och Europa är annorlunda där vi har WCDMA och GSM som är stora etablerade standarder med en längre livslängd än CDMA.
Nu vill man avveckla CDMA och ersätta detta med LTE, men för att göra det måste man ha VoLte i sina nät. Situationen här i Sverige och Europa är annorlunda där vi har WCDMA och GSM som är stora etablerade standarder med en längre livslängd än CDMA.
Klicka här för att svara