13 432 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
45 cm diskmaskin istället för 60, erfarenheter?
Sida 1 av 2
Funderar på att sätta in en 45 cm diskmaskin istället för 60. Tanken är lite att med en 45 cm så fyller vi den snabbare och kan då köra den oftare. Vi är två vuxna och ett barn. Det känns som att det kommer ta ett bra tag innan vi fyller en större maskin.
Vad är era erfarenheter från 45 cm maskiner, skjuter man sig själv i foten eller är det faktiskt vettigt med 45 cm maskin?
Vad är era erfarenheter från 45 cm maskiner, skjuter man sig själv i foten eller är det faktiskt vettigt med 45 cm maskin?
Nu har ju jag inga erfarenheter alls av nån diskmaskin trots att det var 16 år sedan man flyttade hemifrån 
Om JAG skulle få plats med en 60cm bred så skulle jag definitivt välja en så´n före en smaldisk, var själv inne på att ha en 45cm ett tag i andra huset som jag renoverar pga utrymmes själ men efter lite omskissande så ser det ut att bli en 60cm iaf.
Om JAG skulle få plats med en 60cm bred så skulle jag definitivt välja en så´n före en smaldisk, var själv inne på att ha en 45cm ett tag i andra huset som jag renoverar pga utrymmes själ men efter lite omskissande så ser det ut att bli en 60cm iaf.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det jag anser att man ska tänka på oavsett är att det med lätthet ska gå att sätta in en 60 maskin om man vill.
Jag har varit med om folk som varit anti mot diskmaskin helt och hållet och inte ens tänkt på att placera ett 60 skåp sidan om vaskskåpet så att nästa ägare lätt kan ta bort och ersätta med en diskmaskin om de vill.
Planerar man inte på det viset blir det onödigt stora ingrepp om man ångrar sig.
Väljer ni att sätta in en 45 maskin så specialbygg ett skåp på 15cm sidan om så att ni lätt kan ångra er om ni vill.
Jag har varit med om folk som varit anti mot diskmaskin helt och hållet och inte ens tänkt på att placera ett 60 skåp sidan om vaskskåpet så att nästa ägare lätt kan ta bort och ersätta med en diskmaskin om de vill.
Planerar man inte på det viset blir det onödigt stora ingrepp om man ångrar sig.
Väljer ni att sätta in en 45 maskin så specialbygg ett skåp på 15cm sidan om så att ni lätt kan ångra er om ni vill.
Vi har en 45 cm diskmaskin eftersom det bara gick in en liten i vårt kök. Vi är två vuxna och två barn. Jag tycker det funkar bra i vardagen. Enda gången jag önskar en större är när vi har främande och mycket disk. Men inte så att det är ett jättestort problem. Det känns heller inte som ett jättejobb att töma en lite maskin vilket jag upplevde ibland med en stor. Att disken blev stående i den stora maskinen för att ingen orkade töma maskinen.
Vimsingen
www.vimsingen.blogspot.com
Vimsingen
www.vimsingen.blogspot.com
Jag har haft 2 st "45-maskiner" under ca 15 års tid. Detta pga platsbrist och ville definitivt INTE ha en bänkdiskmaskin som tar plats på bänken. Jag är helnöjd med dessa. Sväljer ganska mycket ändå. Kan ju vara som "vimsingen" skriver, att dom få gånger vi har mycket gäster skulle det vara skönt med en större. Vi är 3 st i familjen och är vardagligen helnöjda!
Jag har haft funderingar på att sätta in två st 45'or istället för en 60.
Då slipper man ju en del flyttande mellan maskin och skåp, då man kan duka med ren disk direkt från gårdagens maskin.
Just nu är vi 2 vuxna 2 barn och bänkdiskmaskin, en 45'a skulle vara en jättelyx.
Då slipper man ju en del flyttande mellan maskin och skåp, då man kan duka med ren disk direkt från gårdagens maskin.
Just nu är vi 2 vuxna 2 barn och bänkdiskmaskin, en 45'a skulle vara en jättelyx.
Har stor familj (2+3) och pyttekök. Därför fick vi bara plats med 45cm bred diskmaskin. Det går bra, man vänjer sig... Problemet är när vi är riktigt många, då får maskinen gå fler gånger. Men; jag har aldrig fattat varför man ska ha ett hus som alltid är dimensionerat,möblerat och fixat för de få gånger man har folksamling hemma. (Detsamma för vardagsrum mm, vi har inte soffplatser för 20 personer heller. Det brukar lösa sig ändå...)
Vi har haft en 45cm diskmaskin nu i 10år,från början var vi 4 hemma nu är vi bara 2.
Jag skulle inte vilja ha en stor igen, diskar varje dag istället för att vänta tills en stor blir helt fylld.Har en Elektrolux är jättenöjd.Nu skall vi flytta och totalrenovera ett hus och där skall en liten maskin in. Jag kör oftast 60+ program det tar ca 25min-tyst gång osv kan inte vara nöjdare.
Jag skulle inte vilja ha en stor igen, diskar varje dag istället för att vänta tills en stor blir helt fylld.Har en Elektrolux är jättenöjd.Nu skall vi flytta och totalrenovera ett hus och där skall en liten maskin in. Jag kör oftast 60+ program det tar ca 25min-tyst gång osv kan inte vara nöjdare.
en 45cm diskmaksin är oftast dyrare än en 60cm. när jag bodde själv förut hade jag 60cm och det var perfekt för mig. vid storstädning fyllde man maskinen sen plockade man därifrån till nästa storstädning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Gillade den tanken...Mikael_L skrev:
Ska nog fundera över det när vi snart ska bygga om köket härhemma...
...å andra sidan har jag ju en levande diskmaskin också...
Personligen tycker jag att en 60 maskin är ett måste. Då ska det sägas att jag är ensam i hushållet
. Men jag tillhör den lata kategorin av människa när det gäller disk och som fullkomligt hatar den. Så jag stoppar in allt möjligt där förutom sådant som är känsligt för den. Ska man lassa in några grytor, någon skärbräda, ett gäng tallrikar och någon av "skålarna" till matberedaren, då blir det rätt snabbt fullt även i en 60.
Jag har också bra erfarenheter av att ha en 45-diskmaskin. Vi var två vuxna då. Nackdelen är som sagt att de ofta är dyrare. Men har man bara ett smalt skåp tillgängligt så är de mycket bättre än t.ex en bänkdiskmaskin eller ingen alls.
Vi har en 45:a eftersom vi inte fick plats med mer. Men vi är nöjda med det. Det enda är att grytor och stora skålar sällan får plats, så dessa får man diska för hand. Grytor har väl ändå svårt att bli rena i en diskmaskin, eller?
Nejdå ...nimhed skrev:
Jag kör ALLLLT.
På guldkantade fat och koppar slipper man snart ha nån guldkant att bry sig om.
Knivar och annan skit med träskaft spricker snart, så man äntligen kan investera i smarta prylar i plast som tål maskindisk.
Har man en maskin ska den väl jobba!
Ugnsfast form som det varit potatisgratäng i brukar inte diskmaskinen rå på till 100%.
Kan man köra med starkare diskmedel? Saltsyra? Salpetersyra?, Natriumhydroxid (lut)? ...
Redigerat:
Då kan du ju även spara in på lite skåp- och lådyta eftersom det "förvaras" i diskmaskinen.Paul-Staffanstorp skrev:
TS>>Vi är en liten familj (2+1) som utan problem fyller 60cmsmaskinen varannan dag. Som det är just nu med den ena vuxna hemma sjukskriven fyller vi den varje dag. Så hur ofta man fyller den beror väl främst på hur man lagar mat och äter hemma. Bara pizza, take away och micromat fyller inte maskinen men för oss som pga matallergier blir tvungna att laga all mat från basen går maskinen ofta.
Satsa hellre på en "bra" maskin med snabbprogram och som är tyst.