Hej!
Jag har sökt med ljus och lykta efter dörrfoder med profil som det högra fodret i bilden nedan (tack till Gammelnörden för bilden!) till vår 40-talslägenhet. Men, jag hittar inga nytillverkade dörrfoder med den profilen som liksom lutar inåt mot dörröppningen - dagens släta foder verkar alla vara platta med en liten fasning i varje kant. Det må verka som en liten detalj, men ju enklare former, desto större roll tycker jag de små detaljerna gör för helhetsintrycket, och fodret ramar in dörren så mycket snyggare med en liten lutning.
Är det någon som vet en tillverkare som gör dörrfoder i liknande profil? Eller har några andra idéer på hur problemet kan lösas?

En annan fundering jag har är runt proportionerna på dörrfoder vs golvsocklar. Nuvarande golvsocklar (som jag helst inte tänkte byta ut) är 57 mm breda. Bör man köra samma bredd på dörrfoder, eller bör de vara smalare?
Jag har sökt med ljus och lykta efter dörrfoder med profil som det högra fodret i bilden nedan (tack till Gammelnörden för bilden!) till vår 40-talslägenhet. Men, jag hittar inga nytillverkade dörrfoder med den profilen som liksom lutar inåt mot dörröppningen - dagens släta foder verkar alla vara platta med en liten fasning i varje kant. Det må verka som en liten detalj, men ju enklare former, desto större roll tycker jag de små detaljerna gör för helhetsintrycket, och fodret ramar in dörren så mycket snyggare med en liten lutning.
Är det någon som vet en tillverkare som gör dörrfoder i liknande profil? Eller har några andra idéer på hur problemet kan lösas?

En annan fundering jag har är runt proportionerna på dörrfoder vs golvsocklar. Nuvarande golvsocklar (som jag helst inte tänkte byta ut) är 57 mm breda. Bör man köra samma bredd på dörrfoder, eller bör de vara smalare?
Tack, det är inom gott räckhåll med bil, får definitivt åka dit och spana in sortimentet.Isakare skrev:
På tal om Bromma; om jag inte skulle hitta det jag söker har jag funderat på den här snygga foderprofilen från sekelskifte.se: https://www.sekelskifte.se/product/foder-angby-57-mm (bild nedan). Känns lite mer 30-tal än 40-tal, men den är snygg och ändå så pass simpel att jag tror det kan vara nära nog. Den är ju lite som en inverterad version av det vänstra 40-talsfodret i bilden i mitt ursprungsinlägg. Men jag är ändå lite orolig att den kanske känns för profilerad runt våra släta masonitdörrar (har bara sett liknande foder runt speglade 30-talsdörrar innan). Vad tror ni?

Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De flesta specialsnickerier kan åstadkomma i princip vilka foder och lister som helst med hjälp av en bordsfräs och kombinerbara satser med stål. Kan vara ett alternativ när du inte ska ha några mängder.
Det är ju också en poäng. I och med att jag bor i Stockholms-området blir ju priserna därefter, men ifall inget annat faller väl ut så kanske det ändå inte blir allt för farligt i och med att vi inte behöver några mängder. Eller? Jag ska dock börja med att kolla på Ekesiöö oavsett.J justusandersson skrev:
Förresten, någon som har några tankar om mina två obesvarade, estetiska frågor?
1. Vilka mått borde fodren ha för att passa våra golvsocklar (57 mm)?
2. Fodret Ängby på bild ovan, vad tros om det som alternativ? Tycker det är snyggt och ändå enkelt nog för funkis, men är det ändå för profilerat i vår 40-talslägenhet med släta masonitdörrar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om socklarna är 57 mm (lågt i mina öron) bör väl fodren ligga runt 42 mm. De skall absolut vara smalare. Ängbyvarianten har jag aldrig sett förut. Jag tycker att fasen kommer lite väl långt ner.
Kan nog tänka mig att golvsocklarna varit 70 eller möjligtvis till och med 95 från början, med 57 mm på fodren. Ska nog åtminstone räkna på vad det det skulle gå på att byta alla socklar också, men vet att jag kommer få jobba hårt för att övertala sambon.J justusandersson skrev:
Hittade just detta på Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/Sockel-Funkis-obehandlad-15x69-mm/8543424/artikel-detaljer.html, vilket är en form jag sett mer i 40-talslägenheter, men faktiskt också i någon enstaka 40-talare. Meterpriset var i alla fall inte så farligt, och inger hopp om att inte behöva betala byggnadsvårdspriser om vi skulle byta socklar också.
Nedan är för övrigt en bild från en 30-talslägenhet med ett foder likt Ängby ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hornbach sockeln tycker jag du kan använda utan problem. Annars är det nog en forskningsuppgift att ta reda på vad som var funkismodet när det gäller lister. Jag har för mig att Stockholmsutställningen 1930 finns dokumenterad ner till minsta detalj. Den kan man definitivt hitta på universitetsbiblioteken och KB.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Bodde för länge sen i en lägenhet byggd -47 i ett område med smålägenheter för arbetare i en Stockholmsförort och den hade då vanliga enkla socklar och dörrfoder, kan ha varit helt rätvinkliga eller rundade som Hornbachs, men inte någon mer komplicerad profil som den där Ängby. Socklarna och fodren var knappast bytta utan original som det mesta i den lägenheten.
I lägenheten i inlägg 7 ser man ju ut att ha velat lite sekelskiftesstil med dörrspeglar och enkelt plankgolv.
I lägenheten i inlägg 7 ser man ju ut att ha velat lite sekelskiftesstil med dörrspeglar och enkelt plankgolv.
Jag tycker funkis är väldigt spännande och ganska fint, åtminstone den tidiga, så jag tackar för tipset. Kikar kanske in på KB någon dag i sommar för att införskaffa lite sommarläsning. Men...J justusandersson skrev:Hornbach sockeln tycker jag du kan använda utan problem. Annars är det nog en forskningsuppgift att ta reda på vad som var funkismodet när det gäller lister. Jag har för mig att Stockholmsutställningen 1930 finns dokumenterad ner till minsta detalj. Den kan man definitivt hitta på universitetsbiblioteken och KB.
Och nu vänder jag mig till er båda. Det hände ju ganska mycket med vad som var funkis från 1930 till 1945 (då vår lägenhet kom till) där det ändå fanns profiler och speglar på saker och ting i den tidiga funkisen, som sen "fasades" ut till enklare former. Dörren ovan har för nog för många speglar ens för 1930, det håller jag med om, men fodret är enklare än något jag någonsin sett i en sekelskifteslägenhet. Min tanke var att det ändå gick att komma undan med en 20/30-tals profil i de rum där de skulle synas, eftersom mycket omkring ändå är bortrenoverat. Samtidigt vill jag inte göra samma ogärning som tidigare ägare som satt upp allt möjligt för att försöka göra en sekelskiftesbostad av det. Så ändå tveksam.BirgitS skrev:
Bodde för länge sen i en lägenhet byggd -47 i ett område med smålägenheter för arbetare i en Stockholmsförort och den hade då vanliga enkla socklar och dörrfoder, kan ha varit helt rätvinkliga eller rundade som Hornbachs, men inte någon mer komplicerad profil som den där Ängby. Socklarna och fodren var knappast bytta utan original som det mesta i den lägenheten.
I lägenheten i inlägg 7 ser man ju ut att ha velat lite sekelskiftesstil med dörrspeglar och enkelt plankgolv.
Vårt område är byggt för barnfamiljer i en tid då 56 kvm inte var litet för två vuxna och två barn. Så antagligen var det inte mycket mer påkostat än din gamla lägenhet Birgit, möjligtvis en aning?
Hur som, tusen tack för era tankar! Imorgon blir det av till Ekesiöö för att kika vad vi kan hitta där. Hoppas verkligen vi hittar ett bra alternativ.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
I vår BRF om kanske 80 lägenheter, fördelade på flera mindre punkthus, var det bara lägenheter på 44 och 53 kvm avsedda för familjer så likartat. Riksbyggen var det som byggde och jag antar att om de skulle få lägenheterna sålda till arbetarfamiljer så krävdes det låg insats och avgift, och därmed enkla standardiserade material men ändå moderna.F FunkishJonny skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att det i verkligheten var lite spretigt beroende på vilka som var byggherre och arkitekt. I småskaligt byggmästarbyggda hus förekom säkert en hel del äldre 20-talsinspirerade profiler inomhus, även om det såg ut som funkis på utsidan. I större arkitektritade projekt var man nog mer konsekvent. Dåtidens arkitekter lämnade absolut ingenting åt slumpen. En annan tänkbar besöksplats är arkitekturmuséet på Skeppsholmen (heter numera ArkDes). De har ett ritningsarkiv med framför allt ritningar från större arkitekter.
Klart likartat! Min förening är ännu större, och det förekommer en del treor och till och med nån fyra i utbudet, men generellt skulle jag säga att de flesta lägenheterna är tvåor på 50-59 kvm. Det blir ju såklart en liten spänning med detta ursprung när unga, barnlösa medelinkomsttagande par flyttar in och försöker göra ett hem i sin smak av detta. Men om man samtidigt behåller ett öga på det byggnadsvårdsmässiga och tänker till i varje steg så kan det nog bli riktigt bra ändå.BirgitS skrev:
I vår BRF om kanske 80 lägenheter, fördelade på flera mindre punkthus, var det bara lägenheter på 44 och 53 kvm avsedda för familjer så likartat. Riksbyggen var det som byggde och jag antar att om de skulle få lägenheterna sålda till arbetarfamiljer så krävdes det låg insats och avgift, och därmed enkla standardiserade material men ändå moderna.
Det ligger nog något i detta. Har ju inte alltid hållit stenkoll på vilka byggen som är byggmästarbyggda och ej när man har spanat runt.J justusandersson skrev:Jag tror att det i verkligheten var lite spretigt beroende på vilka som var byggherre och arkitekt. I småskaligt byggmästarbyggda hus förekom säkert en hel del äldre 20-talsinspirerade profiler inomhus, även om det såg ut som funkis på utsidan. I större arkitektritade projekt var man nog mer konsekvent. Dåtidens arkitekter lämnade absolut ingenting åt slumpen. En annan tänkbar besöksplats är arkitekturmuséet på Skeppsholmen (heter numera ArkDes). De har ett ritningsarkiv med framför allt ritningar från större arkitekter.
Här är förresten vad som ser ut att vara ännu en förekomst av Ängby-linande foder i en 30-talslägenhet, i detta fall en lite mer typisk sådan med fiskbensparkett (fast lite 20-talskänsla dröjer sig kvar här också). Jag ser denna typ då och då i funkissammanhang, men de kan ju såklart vara uppsatta vid renoving. Försöker man hitta foder för funkis på olika byggnadsvårdsbutiker online verkar Ängby vara det enda som riktar sig till byggnader uppkomna efter 20-talet, så det skulle i så fall kunna förklara dess populäritet. Men jag tycker det ser helt korrekt ut i en tidig funkisbostad.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker den sista bilden rymmer en hel del 20-talskänsla. Det går att skriva en avhandling om detta ämne. Jag vill nog påstå att det är svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Så sant så. Det finns som en övergångsgenre mellan 20-talsklassicismen och funkisen där utsidan är klart funktionalistisk (och därför också fönstren utan spröjs) men insidan drar mer åt en åtstramad 20-talsklassicism. Fredhäll på Kungsholmen i Stockholm verkar ha en hel del sådan bebyggelse. Lägenheter i såna flerbostadshus kan vara väldigt charmiga.J justusandersson skrev:
Hur som, jag ska passa på att rapportera att jag hittat vad jag sökt, så ni vet och så att framtida sökare av svar på samma fråga kan få nytta av den här tråden. Ekesiöö gjorde susen, så tack Isakare för det tipset. Verkar överhuvudtaget som en bra butik som hade varit synd att missa att man har i sin närhet.
Ekesiöö hade släta, oliksidiga foderlister, 15 mm i ytterkant och 12 mm i innerkant. Se foderprofil 552 på sida 9 här. http://ekesioo.kfit.se/media/1233/virke.pdf.
Tack såklart också till Justus och Birgit för alla råd och tankar
