Hej! Vi ska flytta till ett hus med en oinredd övervåning som har snedtak.

Här skulle vi behöva ha 4 stycken sovrum. Funderat på lite olika lösningar med dörrarna men får inte riktigt ihop det med räcket till trappen. Hur skulle ni ha gjort?

Planlösning för oinredd övervåning med markerad matplats, allrum, och trapp belägen centralt med måtten 825x557 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Slanga skrev:
Hej! Vi ska flytta till ett hus med en oinredd övervåning som har snedtak.

Här skulle vi behöva ha 4 stycken sovrum. Funderat på lite olika lösningar med dörrarna men får inte riktigt ihop det med räcket till trappen. Hur skulle ni ha gjort?

[bild]
Det kan inte bli mycket till sovrum tyvärr. Har du sektionsbild?

K Kane skrev:
Det kan inte bli mycket till sovrum tyvärr. Har du sektionsbild?
Har bara dessa bilder:

• En vitmålad vindsvåning med snedtak, grön heltäckningsmatta och ett trästaket runt trappan. Ljusa väggar med mönstrad tapet.
    Skapa konto
  • Ett rum med snedtak, en dubbelruta med utsikt över hus, tapetserade väggar och grön heltäckningsmatta.
    Skapa konto
Det känns spontant som svårt att få till fyra sovrum på den ytan. Två rum känns rimligare. Det blir ju väldigt små rum annars.

4 små rum och förvaring? OBS, ej på något sätt skalenligt ritat så den kan vara orimlig......
Skiss av planlösning med fyra rum och förvaring, visar två mått: 825 cm och 557 cm. Ej skalenlig. Vardagsrum och matplats markerade.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi behöver ha 4 sovrum till barnen. Funderade på någon sne dörrslösning men misstänker att det kommer att ta för mycket av rummet.
Planskiss över våningsplan med två rum, en matplats och ett allrum, dörrlösningar visas och trappa centralt placerad.
Skapa konto

Hur blir det med takhöjden i rummen med de stora snedtaken?
Utifrån bilderna ser det lågt ut med vägg i mitten.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
En fundering jag får är 4 sovrum och alla skall gå upp och ner för att nå toaletten?

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Är ni säkra på att ni får byta de små fönstrena på ena gaveln mot större? Hur blir det med luftväxling/nödutgång annars?

Takfönster?

Kommer trappen verkligen upp nästan mitt i rummet?
Hur bred är den?

När du själv ritat upp rummen, känns storleken rimlig, går det att möblera?

Edit: hur högt är vägglivet innan snedtaket börjar och hur högt är det upp i nock?

• Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
Några skisser.

• 3D-skiss av rumsindelning, visar väggar och dörröppningar i en byggnad med flera rum och sängar.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av en lägenhetsplan med tre rum, inkluderande två sovplatser och en trappa i mitten. Minimalistisk och översiktlig layout.
    Skapa konto
  • Skiss över våningsplan med fyra rum, centralt trapphus och enkelsängar i varje rum.
    Skapa konto
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Nä.. FY FAN för att vara nån av de stackars ungarna som får L-formade rum.. 😖

Varför funkar det inte med två rum och låta ungarna dela två och två?

T ToreJ01 skrev:
Några skisser.
Häng iaf dörrarna till "L-rummen utåt, stjäl ju all tillgänglig plats.

Vi har gjort ett liknande utrymme till tre rum men då byggde vi takkupor i de två små rummen.

Går ens en normaldörr fritt för snedtaket?

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
S Slanga skrev:
Har bara dessa bilder:
När jag ser bilderna ser det knappt ut som att man skulle få någon ståhöjd alls i rummen och svårt att ens sätta normalhöga dörrar som går att öppna. Skulle säga att det är orimligt att klämma in 4 sovrum. Max 2 sovrum är mer rimligt.

L lillanutten skrev:
När jag ser bilderna ser det knappt ut som att man skulle få någon ståhöjd alls i rummen och svårt att ens sätta normalhöga dörrar som går att öppna. Skulle säga att det är orimligt att klämma in 4 sovrum. Max 2 sovrum är mer rimligt.
Har ställt frågan om höjd, men ts har nog inte hunnit svara. Jag ser samma problem.

A AndersS skrev:
Har ställt frågan om höjd, men ts har nog inte hunnit svara. Jag ser samma problem.
Jag har ingen höjd tyvärr. När vi var där på visning (har inte flyttat in än) så kändes det väldigt rymligt och även om det är snedtak så är det nog då man kan ha en säng på lägsta delen. Men mer mätning får ju klart ske innan vi kan bygga några väggar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.