Som den något kryptiska rubriken antyder; jag skall gjuta en kantbalk för att sedan mura källarväggar på och åtgången blir ca 4 kubik betong.
Har samlat på mig inte mindre än tre betongblandare för ändamålet på 160-200 vardera liter ungefär. En är i dåligt skick och får kanske mest agera reserv ifall en ger upp.
Till min hjälp kan jag nog skrapa ihop totalt 6 man + markservice som får langa fika och dryck. Cementsäckar, gjutsand och grus kommer finnas lättillgängligt prydligt framkört. En brukskärra och två vanliga skottkärror finns också.
Efter att ha läst andra självplågartrådar i ämnet känns inte detta som något jätteproblem, men jag har ingen tidigare erfarenhet av nåt liknande projekt. Så vad tror ni, är detta görbart utan att ta livet av mig och mina vänner?

Det blir ju bara 60 blandningar. Du behöver max 4 man och kan du slå direkt i form endast 2. Det orkar utan problem.

Det gör ni enkelt. Vi var 5 man, två tombola och göt 16 m2 i ett kör. Det var visserligen jobbigt.
Vid ett annat tillfälle göt jag 2 m2 ensam, också jobbigt.

Men som du förstår är det inga problem att gjuta 4 m2 på 6 man.

AG A skrev:
Det gör ni enkelt. Vi var 5 man, två tombola och göt 16 m2 i ett kör. Det var visserligen jobbigt.
Vid ett annat tillfälle göt jag 2 m2 ensam, också jobbigt.

Men som du förstår är det inga problem att gjuta 4 m2 på 6 man.
Nu blandar du ihop kvm och kubik.

Det låter bra. Hur mycket betong får man effektivt ut av en blandare i den storleken, 60-70 liter per vända?

huggan skrev:
Nu blandar du ihop kvm och kubik.
Tur att någon är med, naturligtvis menar jag kubik/m3.

Det gick vägen, 9 timmar tog det.
En blandare gav upp efter bara ett par timmar, men det gick ändå, hade nästan räknat med det.

Grundarbete för byggprojekt med grus och formar, betongblandare och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Grundarbete för byggnation med grus, armeringsjärn och grundformar, med blandare och husvagn i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Jamen hoppsan, då var 22 pall Lecablock plötsligt förvandlade till en soutterängkällare.
Nästan av sig själv gick det också.

Halvfärdig soutterängkällare under konstruktion med Lecablock på en byggarbetsplats.
Skapa konto

En soutterängkällare under konstruktion med Lecablock, omgiven av byggmaterial och verktyg, med en person som arbetar.
Skapa konto

• Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.