Sorry, blicken gick inte enda ner. Då förstår jag. Har hört om någon som kör kyla på elementen och funderar lite på hur det går med kondensen

Ingen är perfekt :)

Ja det blir mycket kondens när man kyler, men det går en slang som leder ut kondensvattnet.
Den är dragen tillsammans med rör och elledning mellan ute- och innerdelen.
Inga problem om det är draget riktigt.

Jo jag har har också två LL pumpar så dom vet jag levererar en hel del kondensvatten. Funderingarna är var man gör av vattnet när man kör kyla på radiatorerna. Har hört om att man kan göra det men det har kanske med daggpunkten att göra. Så länge man håller sig över den så går det kanske.

Kennethihbg skrev:
Jo jag har har också två LL pumpar så dom vet jag levererar en hel del kondensvatten. Funderingarna är var man gör av vattnet när man kör kyla på radiatorerna. Har hört om att man kan göra det men det har kanske med daggpunkten att göra. Så länge man håller sig över den så går det kanske.
Blandar du inte ihop olika värmepumpstyper nu?

Luft/Luft tar värmen eller kylan ur uteluften och sprutar ut varm/kall luft från en innerdel med fläkt.

När du skriver radiatorer misstänker jag att du menar en frånluft- eller Luft/Vatten-värmepump,
som levererar varmvatten till element.

Nej jag blandar inte ihop det. Enligt vad jag hört kan man ta brine (ca6°) från berg eller markvärme och via en växlare köra ut kyla på värmeelementen och på så vis få kyla i huset. Det kallas tydligen för frikyla? Problemet blir ju kondensen på elementen och här kommer daggpunkten in. Som jag ser det borde det fungera så länge man håller sig över denna.

Kanske jag låter lite förvirrad men det är så att jag för tillfället kör med 2 st L/L på 5 kw/st och en liten 4kw L/V på radiatorerna. Sen har jag lagt ner 600 m markvärmeslang och köpt en markvärmepump på 11kw, denna är dock inte inkopplad än. Har ett gammalt kråkeslott från 1917 helt utan tilläggsisolering, förrutom på vinden

Kennethihbg skrev:
Nej jag blandar inte ihop det. Enligt vad jag hört kan man ta brine (ca6°) från berg eller markvärme och via en växlare köra ut kyla på värmeelementen och på så vis få kyla i huset. Det kallas tydligen för frikyla? Problemet blir ju kondensen på elementen och här kommer daggpunkten in. Som jag ser det borde det fungera så länge man håller sig över denna.
Det vanliga är nog att man inte blandar in radiatorerna utan pumpar brine genom en fläktkonvektor som är så byggd att den kan avleda kondensvattnet.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Kennethihbg skrev:
Det fungerar säkert om man håller sig över daggpunkten men ger nog lite kyl effekt och så behöver man ju ha shunt och styrning så det inte går för kallt media på radiatorerna men används ibland vid kylning via vent system där det också finns risk för kondens annars är fläkt konvektor där brine cirkulerar den vanliga metoden vid fri kyla.

• Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det vanliga är nog att man inte blandar in radiatorerna utan pumpar brine genom en fläktkonvektor som är så byggd att den kan avleda kondensvattnet.
Precis. Jag sträcker ut hakan och säger att det aldrig kan fungera att kyla ett hus genom att kyla ner vanliga radiatorer. Man måste ha en fläkt som cirkulerar luften för att få någon effekt. Och om det är en makroskopisk effekt av termodynamikens andra lag (som faktiskt implicerar att även om det skulle fungera att värma något på det viset, så blir det svårt att kyla) eller något annat fenomen, det skall jag låta vara osagt.

Och detta speciellt om man skulle vara tvingad att hålla sig under daggpunkten. Det är ju inte för inte som kylaggregat producerar stora mängder kondensvatten, och att ha det droppande längs elementen hemma det lär ju inte bli någon höjdare.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Som jag också tyckte hur med kondensvattnet ?

Kennethihbg skrev:
Som jag också tyckte hur med kondensvattnet ?
Jaa, hängränna under? ;)

Det är inte bara kondensvattnet som är det stora problemet det är den dåliga effekten, dels pga den lilla skillnaden i medeltemp mot rummet dels pga dålig omblandning genom den bakvända naturliga luftströmningen, skulle även kräva större vattenflöde än i värmefallet. Så en fläktkonvektor är enda vettiga om man vill nå rimliga resultat, inte ens ett batteri i fläktdrivna ventsystemet ger speciellt mycket pga att luften är en dålig värmebärare och det skulle kräva betydligt större luftflöden än normalt för ventilation.

Något som fungerar men som kräver mer installation än man vill ha hemma är takbafflar för kyla, där kan man få en naturlig in/omblandning av den svala luften som sjunker ner i rummet och ytorna kan hållas stora så tempen på köldbäraren kan ligga högre och helheten väl över daggpunkten. Det är för kylfallet lika bra och naturligt som takvärme är relativt dåligt, så kyltak och golvvärme kanske vore något. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Jag sträcker ut hakan och säger att det aldrig kan fungera att kyla ett hus genom att kyla ner vanliga radiatorer. Man måste ha en fläkt som cirkulerar luften för att få någon effekt. Och om det är en makroskopisk effekt av termodynamikens andra lag (som faktiskt implicerar att även om det skulle fungera att värma något på det viset, så blir det svårt att kyla) eller något annat fenomen, det skall jag låta vara osagt.

Och detta speciellt om man skulle vara tvingad att hålla sig under daggpunkten. Det är ju inte för inte som kylaggregat producerar stora mängder kondensvatten, och att ha det droppande längs elementen hemma det lär ju inte bli någon höjdare.
Jag kan på rak arm komma på tre orsaker varför det är en dålig idé att kyla huset med radiatorer.

1. Framledningstemperatur. Att mata elementen med 6ºC vatten när det är 20ºC skulle idealt ge samma kylande effekt som 34ºC framledningstemperatur ger värmande effekt i samma innetemp. Det blir ingen hög effekt. Vidare skulle man behöva cirkulera vattnet åt motsatt håll än vid uppvärmning för att elementet skall fungera bra.

2. Elementen sitter inte på en strategisk plats för att kyla rummet då de är placerade långt ner.

3. Som sagt kondens. Om vi till exempel tänker oss att det är 30ºC och 60% RH ute så blir daggpunkten 22ºC. Det innebär att kondens kommer att bildas om elementet är kallare än 22ºC. Då blir det svårt att kyla märkbart.

Så med kondensuppsamlingstråg under extremt överdimensionerade element och vatten som cirkulerar åt "fel" håll genom elementen kanske man kan få till kylning med radiatorer. Men det är enklare och bättre att använda en fläktkonvektor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Avemo skrev:
1. Framledningstemperatur. Att mata elementen med 6ºC vatten när det är 20ºC skulle idealt ge samma kylande effekt som 34ºC framledningstemperatur ger värmande effekt i samma innetemp. Det blir ingen hög effekt. Vidare skulle man behöva cirkulera vattnet åt motsatt håll än vid uppvärmning för att elementet skall fungera bra.
Just. Det är ju en insiktsfull observation. För att få samma dT som vid uppvärmning så skulle man ju behövs köra minusgradigt vatten genom radiatorn. Inte ens brine går ju att få ner i särskilt långa temperaturer. Och som du och andra säger (GK100, men ingen glömd) så sitter den ju dessutom illa till typiskt.

Så det är ju inte kondensen som är det stora problemet, utan ispåväxten! :)

Nog för att ungarna skulle kunna hitta på mycket skoj med minusgradiga radiatorer, men det låter ju inte särskilt realistiskt.

Kennethihbg skrev:
Jo det blir en merkostnad men den kan snabbt löna sig på grund av sin flexibilitet. På de senaste 12 åren har fjärrvärmepriset här i Helsingborg, enl. Svensk fjärrvärme, stigit med 700%. Med detta i åtanke kan en acktank bli riktigt lönsam, att sen fjärrvärme leverantörerna inte är speciellt intresserade av att upplysa en ny kund om detta är fullt förståeligt......för då har man inte kunden i saxen.
Nja, ökningen var 41% de senaste 11 åren. Hittar ingen tidigare prisstatistik. Priset var 63,95 år 2004 och jämförelsepris idag är 90,17 kr/kWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.