12 293 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
4 fönsterbleck 2,5h!
Ja men då har ju plåtslagaren varit hos dig och måttat (transporter) vilket helt plötsligt drar iväg timmar. Då låter det rimligt. Men inte bara tillverkning 2,5 timmar det är inte rimligt.sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Du får det att låta sjukt enkelt. Jag funderade lite på processen plåtisen går igenom för att göra din beställning.
Kolla beställningen; vad ska göras, storlek och vilket material.
Ta fram rätt plåt, (kanske på ett lager i en annan lokal?), mäta, lägga materialet i klippmaskinen och klippa till material till fyra bleck. Kontrollmäta och rita ut var bockning ska göras.
Ta materialet till bockmaskinen. Ställa in maskinen för rätt tjocklek. Sen tillverka tre bleck genom att bocka plåten på rätt ställen, klippa alla rundningar. Kanske justera nåt. Kontrollera så det blev rätt, att plåten är oskadad och måtten stämmer.
Den fjärde med rundningen kräver fler moment och fler kontroller så rundningen blir snygg och att upp- och nerviken hamnar rätt.
Ta de fyra blecken till slipmaskinen och slipa av alla vassa klippta kanter.
Tidsåtgång? ingen aningen men avrundas säkert uppåt till närmaste hel- eller halvtimme.
Plocka undan material, lägga undan de färdiga blecken på rätt ställe. Gå ut på kontoret och se till att beställningen bokförs och faktureras (standardkostnad? Admintid en timme?)
Verkar det rimligt? Att saker tar längre tid än man tror? 1800 för blecken är inte orimligt. Du kanske skulle ha begärt att få en offert innan du beställde.
Du kan inte jämföra med färdiga bleck från Lindab eller liknande som masstillverkas 1000-tals löpmeter i bockmaskiner på löpande band, utan klippningar och vikningar. Dina är handgjorda och mycket snyggare.
Berätta gärna i morgon hur det gick och vad dom sa.
Ta fram rätt plåt, (kanske på ett lager i en annan lokal?), mäta, lägga materialet i klippmaskinen och klippa till material till fyra bleck. Kontrollmäta och rita ut var bockning ska göras.
Ta materialet till bockmaskinen. Ställa in maskinen för rätt tjocklek. Sen tillverka tre bleck genom att bocka plåten på rätt ställen, klippa alla rundningar. Kanske justera nåt. Kontrollera så det blev rätt, att plåten är oskadad och måtten stämmer.
Den fjärde med rundningen kräver fler moment och fler kontroller så rundningen blir snygg och att upp- och nerviken hamnar rätt.
Tidsåtgång? ingen aningen men avrundas säkert uppåt till närmaste hel- eller halvtimme.
Plocka undan material, lägga undan de färdiga blecken på rätt ställe. Gå ut på kontoret och se till att beställningen bokförs och faktureras (standardkostnad? Admintid en timme?)
Verkar det rimligt? Att saker tar längre tid än man tror? 1800 för blecken är inte orimligt. Du kanske skulle ha begärt att få en offert innan du beställde.
Du kan inte jämföra med färdiga bleck från Lindab eller liknande som masstillverkas 1000-tals löpmeter i bockmaskiner på löpande band, utan klippningar och vikningar. Dina är handgjorda och mycket snyggare.
Jag är mycket väl medveten om processen och allt "runt omkring". Men man kan inte vara så långsam så det ska ta 2,5 timmar.Vanbeasten skrev:Du får det att låta sjukt enkelt. Jag funderade lite på processen plåtisen går igenom för att göra din beställning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att det ska ta 2,5 timmar att tillverka 4 bleck är omöjligt.
Det måste vara någon minimidebitering eller sdmin kostnad i det.
En plåtslagare bankar ju ihop 4 bleck medans man tar en kaffe och pratar om vädret
Det måste vara någon minimidebitering eller sdmin kostnad i det.
En plåtslagare bankar ju ihop 4 bleck medans man tar en kaffe och pratar om vädret
Jag ringde nu och efter att han kollat upp fakturan återkom han. Han sa att de hade ett system där gubbarna matar in tiden i tidrapporten och så genereras fakturan automatiskt. Av någon konstig anledning så hade tiden registrerats dubbelt. Bad så väldigt mycket om ursäkt och så blev fakturan 1008 kr istället. Hade gissat innan att det skulle landa där ungefär så jag är nöjd.
Lite OT. Vet inte om de försökte blåsa mig eller ej, men det gäller alltid att vara uppmärksam. En gång fick jag betala för 3 kg dadlar a' 200 kr/kg när det i själva verket var apelsiner.. ;-)
Man ska som flera påpekat alltid få till ett pris eller prisbild innan beställning. Stort som smått.
Lite OT. Vet inte om de försökte blåsa mig eller ej, men det gäller alltid att vara uppmärksam. En gång fick jag betala för 3 kg dadlar a' 200 kr/kg när det i själva verket var apelsiner.. ;-)
Man ska som flera påpekat alltid få till ett pris eller prisbild innan beställning. Stort som smått.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Därför att vi litar (litade?) på folk och knappt kan föreställa sig att de skulle lura oss.elmont skrev:
Det påminner mig om en gammal historia i släkten (passar så här på fredagskvällen):
Min salig svärfar var uppvuxen i Roslagen, och sommarjobbade som medhjälpare till en handlare under skollovet.
De reste runt med häst och vagn och sålde sill till bönderna och de fattiga statarna.
Ibland hände det att en statarhustru inte hade pengar och kunde betala, och fick då kredit av sill-säljaren.
Svärfar frågade 'Men de där pengarna får du väl aldrig igen?'
Handlaren 'Äsch, det tar jag igen på nån bonnjävel i stället'