63 246 läst ·
352 svar
63k läst
352 svar
4 år gammal torktumlare kräver reparation för över 5000 kr
Den dan det skulle mot all förmodan införas är jag inte omöjlig att ta ett nytt beslut, finns dock inget som tyder på detta i dagsläget. inte i Sverige om det blåser. vilket det iofs nästan aldrig gör.lilytwig skrev:
Jag har idag effektabonnemang betalar spotpris per timme sällan över 1kr/kWh och överföringspris på högsta utnyttjade effekt under perioden, dvs den varierar beroende på hur mycket man tar ut momentant. ligger kanske i snitt på 1kr/kWh.
Men om de stackars satar som inte arbetar dagtid och det inte blåser kommer effektpriset gå upp knegartider då tunga industrier går igång. iom att vindkraften inte fungerar så kan vi nog utgå ifrån att den tyngsta industrin dvs smältverken, amazon och facebook inte kommer få tillräckligt med energi så kommer smältverken med 1000tals anställda ställas av medans amazon och facebook som inte har några anställda officiellt tillåtas att få den energi som de avtalat i all framtid. ty FB är viktigare än Svensk industri. Men samtidigt kanske energin räcker till Svensson som då inte beläggs med effektpriser.
Den som lever få se. fast vem fan vill leva och se detta elände, tur att man har en app till tvättmaskinen att titta på...
Effekttariff ska införas i hela landet, senast 2027. https://ei.se/om-oss/publikationer/publikationer/foreskrifter-el/2022/foreskrift-eifs-20221.electroluxaren skrev:Den dan det skulle mot all förmodan införas är jag inte omöjlig att ta ett nytt beslut, finns dock inget som tyder på detta i dagsläget. inte i Sverige om det blåser. vilket det iofs nästan aldrig gör.
Jag har idag effektabonnemang betalar spotpris per timme sällan över 1kr/kWh och överföringspris på högsta utnyttjade effekt under perioden, dvs den varierar beroende på hur mycket man tar ut momentant. ligger kanske i snitt på 1kr/kWh.
Men om de stackars satar som inte arbetar dagtid och det inte blåser kommer effektpriset gå upp knegartider då tunga industrier går igång. iom att vindkraften inte fungerar så kan vi nog utgå ifrån att den tyngsta industrin dvs smältverken, amazon och facebook inte kommer få tillräckligt med energi så kommer smältverken med 1000tals anställda ställas av medans amazon och facebook som inte har några anställda officiellt tillåtas att få den energi som de avtalat i all framtid. ty FB är viktigare än Svensk industri. Men samtidigt kanske energin räcker till Svensson som då inte beläggs med effektpriser.
Den som lever få se. fast vem fan vill leva och se detta elände, tur att man har en app till tvättmaskinen att titta på...
Om det är problem med din vindkraft så är det trist. Min poäng är att en högre grad av automatisering kan motverka effekten av att du inte är hemma etc.
Japan och Korea är några år före oss i detta. Så låt säga om 3-4 år när exporten kommit igång så har nog de flesta här hemma faktiskt fattat finessen. Btw så känns det som att Norge ligger rätt bra till.
Avgift för momentan effekt på 1 kr/kWh det kan bli typ 1 000-2 500 per månad under en vintermånad. Spelar roll i min värld.electroluxaren skrev:Den dan det skulle mot all förmodan införas är jag inte omöjlig att ta ett nytt beslut, finns dock inget som tyder på detta i dagsläget. inte i Sverige om det blåser. vilket det iofs nästan aldrig gör.
som sagt 2027 är lååångt borta mycket kan hända innan dess, först och främst skall vi klara av ett världskriglilytwig skrev:
Effekttariff ska införas i hela landet, senast 2027. [länk].
Om det är problem med din vindkraft så är det trist. Min poäng är att en högre grad av automatisering kan motverka effekten av att du inte är hemma etc.
Japan och Korea är några år före oss i detta. Så låt säga om 3-4 år när exporten kommit igång så har nog de flesta här hemma faktiskt fattat finessen. Btw så känns det som att Norge ligger rätt bra till.
med inslag av lite kärnvapen.
Men med 44kr/kWh blir det dyrt om man man har en månadsförbrukning på 2500 kWh en kall januari.....lilytwig skrev:
TM och tumlare är ju små förbrukare i det hela och själv är jag ingen vän av att köra sånt när jag sover eller är borta för tumlaren är vanligaste vitvaran att ställa till bränder så den går bara när vi är vakna även om risken är liten så …….lilytwig skrev:
Lukta svett o hålla käften är väl framtiden då 🥳
Nu ser det dock ut som att det inte kommer att finnas billiga luckor....😱electroluxaren skrev:
lilytwig skrev: