Hej. Har blivit med en tvättmaskin, modell proffs. (Electrolux Quickwash).
Vet att den varit inkopplad på 3N förut.Men jag har bara 2Faser fram till tvättstugan. Går det att koppla om och strunta i L3? I proppskåpet sitter 2st 10amp dvärgbrytare, till en dosa i tvättstugan. Från början va tanken att en fas var till TM och den andra till TT. Är medveten om att jag får låta en elektriker byta säkringarna så båda bryter samtidigt. Hoppas ni förstår mitt krångliga inlägg. :)

• Elkopplingsschema för en Electrolux Quickwash tvättmaskin på en pappersritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elritning för anslutning av en Electrolux Quickwash tvättmaskin med markeringar och anteckningar.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Electrolux Quickwash tvättmaskin som visar modell, strömförbrukning och säkerhetsinformation.
    Skapa konto
Av märkningen att döma så kan den bara gå på 3 faser, 3N~.
Men kollar man på schemat så verkar L2 och L3 bara gå till värmeelementen, så det är möjligt att det funkar utan en av dom men att det går långsammare att värma vattnet...

Kan du lägga upp en bild på hela schemat?

Bygla L1-L2 lägg en fas här , lägg den andra fasen på L3. Du måste ha nolla då elementen och elektronik samt motor är på 230 Volt.
Enligt märkskylten räcket 10 A

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Yes. Här kommer allt jag har.

• Elritning placerad på ett arbetsbord som visar ett detaljerat elektriskt schema för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Elritning för PSU-kort med märkningar och anslutningar på en sliten arbetsyta.
    Skapa konto
  • Elektriskt schema på papper för byggprojekt med märkning och anslutningar.
    Skapa konto
  • En liggande bild på ett utskrivet dokument med text och tabeller på ett golv.
    Skapa konto
L Leif i Skåne skrev:
Bygla L1-L2 lägg en fas här
Risken är att det blir för mycket ström om man kopplar båda värmeelementen på samma fas. Förmodligen är dom på drygt 2kW/10A styck.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Ja, det är juh risken. Men om jag inte byglar L1 och L2 utan helt enkelt struntar i L2?

Kolla i ritningen elementen kopplas som Y 2 faser plus nolla byglingen är för att få 230 V till elektroniken.

Om det schemat stämmer och det är kopplat så internt så går det att bygla L1 och L2 och ansluta två faser. Styrelektronik och frekvensomriktare för trummotorn går på L1 och värmeelementen på L2 och L3. Det kan ju hända att du kommer över 10 A på L2 då, men det bör inte vara något problem eftersom elementen endast bör gå kortare stunder.

Ska tillägga att det är 1.5mm2 kablar.

Hmm... Så ni tror jag vågar göra så... Skulle va kul att vete effekten på elementen. Åker frågan om jag kunde hoppa över att koppla in L2 eller L3?

Det står 4,3 kW på märkskylten. Gissar på 300 W till elektronik och motor och då är det 2000 W till vardera elementet, så nej det går inte bygla.
Hoppa helt över L2, hushållsmaskiner klarar sig med 2000 W.

Protte

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ja, det enda som händer om du struntar i ena elementet är att det tar lite längre tid.
Men, som sagt var, om man tror att motor och elektronik kan samsas med ett element så kan man ju testa att bygga L1 och L2.

Du kan göra som Leif och Millox skriver men det blir som prototypen menar lite snett och på gränsen för 10 A på fasen du kopplar samman med L1 men säkert inte värre än att det funkar om du vill. Så att köra med ett element och inte ansluta antingen L2 eller L3 är ju också ett bra sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om elektrikern ändå ska dit och byta säkringar kan man ju höra om det går att komplettera installationen med en tråd (om det är infällt). I bästa fall är det snabbt gjort och då kan du köra fullt ut.

Om du är säker på att du har 2 faser alltså färger på kablar gul/grön , blå, samt brun, svart eller 2 svarta alt. 2 bruna totalt 4 st ledare från elcentralen så kan du koppla som jag och Millox beskrev i tidigare inlägg. I elcentral finns det då 2 st säkringar för detta eluttag.

I många lägenheter från millionprojektet är det bara 1 fas uppdragen till lägenheten oftast 6 kvadrat säkrat i centralen med 25 A .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.