Behöver en sådan anslutas till Nollan om man endast skall ansluta 3fas apparatur utan nolla till mätaren?
Alltså behöver 3 fas mätaren nolla för att fungera?

STK320.jpg

yes det behöver den, för att kunna ha en refernes punkt, samt att elektroniken går på 230 volt.

ok det var så jag trodde först, men efter att ha kollat närmare på elmätaren såg jag att nollan bara var kopplingsplint (ser då så ut men jag kan- och har troligtvis fel), gick alltså ej in någon kabel till elmätaren på den modellen jag har (ej samma som på bilden) Har kopplat in den nu utan nolla och det verkar funka fint

Edit:
Blev osäker när den lärde hade sagt sitt, så jag kopplade in nollan ändå.
Märker ingen skillnad, den räknar på som tidiagre. Kan dock vara så att elektoniken till SO utgången m.m. ej hade fungerat utan nolla.

El rickard, har du lust att ta det lite mer i detalj om referenspunkten?

mmmm om du skruvar ut 2 säkringar, så kan inte mätaren räkna hur mycket effekt som gåråt, om du inte ansluter nollan, detta är vad jag hört av en lirare på fortum, men jag kan ha fel. Men det låter rimligt.

Betyder denna symbol att det fungerar med endast 3 faser utan nolla... eller är det bara en symbol som visar att den är för 3fas?

• DSCN2979.JPG
Bild = Y koppling , 3 faser och en nolla. (Nollan är i mitten , )då ligger det 240 Volt över lindningarna

D =  Delta koppling är som ritad som en triangel, då ligger det typ 400 volt över lindningarna, om det skullle vara te.x en motor

Enkelt förklarat.

Förstog du.
Jag e ingen pedagogisk lärare....

• y_-_d_koppling.JPG
ok fattar, men dock inte varför det står på min elmätare ;D

Det finns definitivt elmätare som fungerar utan nolla (jag kom och tänka på den här tråden när jag läste databladet för en), men huruvida din gör det kan jag inte svara på.

Ser ut att vara en Enermet-mätare.
Du har en mätkärna som är Y-kopplad i din mätare. Dessutom ser vi att den har noggranhetsklass 2 för aktiv kWh mätning och maximal ström skulle jag tro är 85A
:)

Visst finns det mätare som klarar sig utan nolla.

MickeM skrev:
Ser ut att vara en Enermet-mätare.
Tidstariffmätare till råga på allt.

Om inte nollan är inkopplad försvinner som sagts tidigare referenspunkten. Mätaren mäter ändå, men om lasten blir osymmetrisk så börjar den att mäta fel. Hur felet slår, om den räknar fortare eller långsammare vet jag inte, inte heller hur stort felet blir.

Kul att folk lägger ner energi på ens till synes knepiga funderingar ::)

Mätarn rullar på fint, med nolla inkopplad som sagt :) 8-)

citactiva skrev:
Kul att folk lägger ner energi på ens till synes knepiga funderingar  ::)

Mätarn rullar på fint, med nolla inkopplad som sagt  :) 8-)
prova att koppla ur den.....

Nu blir jag ju nyfiken - hur ser mätelektroniken ut i den egentligen? Är det något mer/mindre spännande än ett shuntmotstånd som man mätter spänningsdeltan över?
Jag tycker liksom inte att nollan borde göra någon skillnad då.

Shuntmotstånd? Är det inte en spole/trafo per fas? Känns som om det borde bli för stora effekter annars, eller...

Well, en strömtrafo mellan gör ingen skillnad för behovet av nolla :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.