Jag håller på att renovera köket och börjar inse att jag kanske måste dra om lite mer el än jag trodde från början. Eftersom jag inte är nån stjärna på starkström skulle jag nu egentligen behöva hjälp av elektriker, men det är inte lätt i semestertider. Så för att kunna sätta upp skåp och fixa resten tänkte jag försöka dra fram kablarna själv och sen ta hjälp av elektiker för uppmätning och inkoppling. Har dragit och kopplat el tidigare, men bara vanliga 10A till uttag och brytare.

Idag finns en trefas med jord och nolla till spis, samt en 10A till kyl och belysning. Tidigare fanns bara spis med ugn, kyl, belysning och uttag. Jag ska nu ha induktionshäll 5,9 kW, ugn 3 kW, diskmaskin 1,9 kW, två kyl/fryskombinationer, bänkbelysning och uttag. Har inte fått hem hällen än, men den ska kunna anslutas till 2x16A 2-fas 400V eller 2 enfaser 230V enligt bruksanvisningen (om jag läser rätt, bifogar länk http://www.smegtech.com/site/smeg/pdf_libretti/SE2644ID-SE.pdf)

Det mest naturliga hade väl varit att koppla hällen och ugnen på befintlig 3-fas, dra en helt ny 1,5kvadrat 10A från centralen till diskmaskinen (finns ledig plats) och köra befintlig 10A till kly/frys/lampor/uttag.

Befintlig 3-fas sitter bra placerad vid hällen, men ugnen tänkte jag ha på en annan vägg med murstock mellan. Alltså inte vidare smidigt att dra en fas från trefasen till ugnen. Däremot kommer ugnens placering möjliggöra ganska smärtfri dragning till centralen med lediga platser.

Diskmaskinen kommer däremot sitta nära trefasen, men ganska krångligt till för att dra nytt från centralen.

Kan jag koppla tredje fasen, nollan och jord i befintlig trefas till diskmaskinen, övriga två till hällen som 2-fas och dra en ny 2,5 kvadrat 16A från centralen till ugnen?

Det vore kanon om nån här kan hjälpa mig reda ut detta, så jag kan sätta upp skåpen innan elektrikern kommer, annars blir det stopp i projektet.

Du drar en ny 3G2,5 från centralen till ugnen. Från det befintliga spisuttaget drar du en 5G2,5 till ytterligare ett "spisuttag" (Perilex) för diskmaskinen. Se till att hällen ansluts till L1, L2 och N medan diskmaskinen ansluts till L3 och N.

/Elinstallatör

Tack för snabbt svar! Kan jag inte plocka ut L3, N och jord och dra en 3G2,5 till en dosa och koppla diskmaskinen i?

Det bäddar för misstag om man gör så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.