Nimajneb skrev:
3D kräver BD spelare

BD satsningen har ju totalt havererat.

Planen från 2007/8 var att BD skulle stå för 50% av försäljningen 2010 i Europa... verkligeheten 2010 Q1var att mindre än 6% är BD.

Därför menar jag att BD är en av dom största fiasko satsningarna på många många år... ska vi då tro att 3D ska bli något....
Okej då blev man lite klokare men dem hade säkert lika stora förhoppningar när cd samt dvd kom. Och med dem höga priserna som är på BD skivor så är det inte så konstigt.

I min "ungdom" så kunde man ta 5 bra dvdfilmer för 4-500 kronor. Men man får knappt 4 BD skivor för 1000 lappen. Handen på hjärtat så är inte en standardfilm i BD så mycket bättre att den ska kosta så mycket. Blir ett fåtal filmer typ avatar och diverse filmer i BD för dem flesta kanske.
 
Lite skrev:
Okej då blev man lite klokare men dem hade säkert lika stora förhoppningar när cd samt dvd kom. Och med dem höga priserna som är på BD skivor så är det inte så konstigt.

I min "ungdom" så kunde man ta 5 bra dvdfilmer för 4-500 kronor. Men man får knappt 4 BD skivor för 1000 lappen. Handen på hjärtat så är inte en standardfilm i BD så mycket bättre att den ska kosta så mycket. Blir ett fåtal filmer typ avatar och diverse filmer i BD för dem flesta kanske.
BD skivorna idag kostar i jämförbart penningvärde inte mer än DVD och VHS gjorde under sina storhetsdagar.

För att få ut en märkbart bättre upplevelse med BD jmf md DVD så behöver du en HD projektor och en balanserad surroundanläggning som fixar BD-ljudformaten.

Det är ett riktigt lyft... men grejen är ju att typ "1,3%" av hushållen har dessa förutsättningar.
 
Nimajneb skrev:
BD skivorna idag kostar i jämförbart penningvärde inte mer än DVD och VHS gjorde under sina storhetsdagar.

För att få ut en märkbart bättre upplevelse med BD jmf md DVD så behöver du en HD projektor och en balanserad surroundanläggning som fixar BD-ljudformaten.

Det är ett riktigt lyft... men grejen är ju att typ "1,3%" av hushållen har dessa förutsättningar.
Ja för jag ser ingen större skillnad på min 42 tums full HD och skitsurroundsystem. Något vattenplask eller 2 ser jag skillnad på men jag har fått för mig att skillnaden jag ser är för att BD film typ tecknat är mer överarbetad än vanlig dvd och det är den skillnaden jag ser.

Jag tycker om bild och ljud men är långt ifrån audifil m.m.

Så jag tolkar dig rätt som verkar ha kunskap att BD och 42 tums tv för liten skillnad om ens märkbar?
 
Ni som har kollat in 3d-tv, är det märkbart fräckare att se film? Skall naturligtvis åka och kolla själv och bilda mig en egen uppfattning men alltid kul att läsa vad andra tycker.
 
Lite skrev:
Ja för jag ser ingen större skillnad på min 42 tums full HD och skitsurroundsystem. Något vattenplask eller 2 ser jag skillnad på men jag har fått för mig att skillnaden jag ser är för att BD film typ tecknat är mer överarbetad än vanlig dvd och det är den skillnaden jag ser.

Jag tycker om bild och ljud men är långt ifrån audifil m.m.

Så jag tolkar dig rätt som verkar ha kunskap att BD och 42 tums tv för liten skillnad om ens märkbar?
De jag har hört är att man ska ha >50" TV för att märka av någon större förbättring med blueray..

Det torde ju vara enkelt för BD tillverkarna att förbättra statistiken. Sluta tillverka DVD och sänk priset på BD d^_^b
 
Ska man kunna se alla detaljer i full-hd (1080p) på t.ex. en 42" skärm bör inte tittavståndet överstiga 1,6m , går man över det avståndet kan inte ögat uppfatta alla detaljer. Ungefärligt avstånd för en 50" skärm är 2,3-2,5m.
 
Var inne i en butik och kollade på en Samsung 3D med lite information. Måste säga att jag blev imponerad och tyckte det var asfräckt! Habegäret satte kvickt in men ett TV-köp blir inte aktuellt för min del förrän i höst så då blir det bara till att försöka hålla sig uppdaterad.
 
Snurre skrev:
Var inne i en butik och kollade på en Samsung 3D med lite information. Måste säga att jag blev imponerad och tyckte det var asfräckt! Habegäret satte kvickt in men ett TV-köp blir inte aktuellt för min del förrän i höst så då blir det bara till att försöka hålla sig uppdaterad.
Var lika impad tills jag började fundera hur ofta man ser på 3d film. Är det verkligen värt att skaffa utrustning för 20 000+ för 3d som man ser på 10 ggr och är överlycklig.

Blir ett par bio besök på 3d filmer för dem pengarna annars... blir fundersam
 
Jo du har helt rätt! Men ha-begäret ligger där och gror. Blir det flip eller flop? Finns förespråkare i bägge läger. Kanske man kan tolka en riktning i höst när det blir aktuellt för köp.
 
När man kan se 3D utan glasögon, då är det intressant.
 
Bezt skrev:
När man kan se 3D utan glasögon, då är det intressant.
I second that !
Speciellt som iaf de jag har provat inte gav ngn "Wow"-känsla, och dessutom var bilden mer eller mindre otittbar utan glasögon.

Och att köpa in glasögon, som passar dåligt, till hela familjen går fetbort :)

Förresten:
BD = Blueray ?

Känns som att 3D just är till för att ha ngt att konkurrera med nu när priserna är så låga på platt-TV

/K
 
BD=Blu-ray Disc
 
Förhoppningsvis är det inte bara bd-filmer som kommer att leverera 3D utan även framtida spelkonsoller...

Jag skulle avvakta en säsong, minst, så att tekniken hinner förfinas något innan jag köper en 3D-tv. Huvudsakligen kommer jag försäkra mig om att det inte har kompromissats med den vanliga bildkvalitén bara för att kunna sälja 3D-tv:n till hyggligt pris.
 
Min första långfilm i 3D var Avatar så då läggs ju ribban ganska högt från början. Jag såg den på Experium i Lindvallen och det fungerade fantastiskt bra till just den filmen. Har efter det sett "Det regnar köttbullar" och Alice 3D, ingen av dem övertygade speciellt i 3D.

Har testat både 3DTV i form av LCD (samsung) och plasma (panasonic). Tycker det fungerar ganska bra, men som sagt, färgerna blir lite mörkare. Tillgången på mjukvara är dålig för tillfället, PS3 kommer att kunna leverera 3D utsignal i höst någon gång.

Tror du att du kommer att byta tv igen inom 3 - 5 år så skulle jag inte bekymra mig för det i dagsläget. Jag tycker nog att man behöver komma upp i ljusstyrka och storlek, dvs en projektor för att det ska ge en riktig wow-effekt. Personligen räknar jag med att byta ut med Optoma HD65 projektor mot en 3D variant om 2 - 3 år när jag har sett fler än en 3D film som verkligen ger ett mervärde och förhöjer upplevelsen istället för att kännas som en gimmick.

3D = bra, utbudet så länge = magert, kommer det att blir bra på sikt = säkerligen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.