Skall köpa ny TV i höst och är ju naturligtvis nyfiken på 3D-tekniken. Någon som har eller testat en sådan TV? Något att ha och satsa på? Kommer det alltid att behövas glasögon för att kunna se 3D-film?

Vad säger ni? Dela med er av kunskap och erfarenheter!

Av de modeller som finns ute idag på marknaden så är det glasögon som gäller så vitt jag vet. Sen är inte effekten så himla häftig , bättre effekt ju större bild men på en 40-50 tums TV är det för liten skärm för tillräcklig häftig effekt tycker jag, kanske om det kommer 3D-projektorer till en rimlig peng är det nåt o satsa på.

Kortfattat så är min åsikt att det hela är överskattat, dock har jag endast testat korta enstaka tillfällen.

Håller med Mogge. På tok för liten skärm för 3D...
Tror det kommer floppa rejält...

Håller också med. Var ute efter en ny TV för en månad sedan och provade de som fanns på marknanden för demo. Inte ens de största blir bra tycker jag. Detta helt enkelt för att man "ser tvn", det vill säga man omsluts inte som på Bio (eller möjligen med projektor + riktigt stor skärm). 3D effekten försvinner på ett konstigt sätt när det hamnar utanför den (relativt) lilla TVn framför en.

Är också något tveksam till succé. Känns väldigt hybris i branschen.

Måste ju till nått nytt nu så att folk börjar kasta sina vanliga plattisar. Vad ska de annars leva på :)

Själv väntar jag på att en bra 42" led ska ligga stabilt under 10' innan det blir nått nytt. 32" crt funkar fint än så länge

Testade en snabbt i butik häromdagen. Måste säga att djupet i bilden blir riktigt bra.
Problemet som även gäller Bio 3-d enl mig är att färgerna blir helt fel. På den jag testade blev hela bilden mycket mörkare, vilket är irriterande.

3-D generellt är lite småcoolt men alldedes åt skogen överskattat både bio och tv mässigt.
Dock är jag övertygad om att tekniken kommer utvecklas och säkerligen finnas i var mans hem innom ett gäng år. Men till dess lär iallafall jag vänta med att betala ett överpris för en sämmre produkt.

MoggeW skrev:
Sen är inte effekten så himla häftig , bättre effekt ju större bild men på en 40-50 tums TV är det för liten skärm för tillräcklig häftig effekt tycker jag, kanske om det kommer 3D-projektorer till en rimlig peng är det nåt o satsa på.
Hade tänkt mig en tv 60 tum eller större. Ändå inget att ha?

3d har inte slagit igenom ännu och det blir nog väldigt sällan man kollar på 3d.
Så vanlig tv i vardagsrummet och 3d projektor i biorummet satsar jag på i framtiden.

Men helt klar intressant, testade en på expert och det blev helt klart en annan filmupplevelse

Snurre skrev:
Hade tänkt mig en tv 60 tum eller större. Ändå inget att ha?
Ska det ha nån större effekt så är min uppfattning som tidigare sagts att man ska omslutas av bilden , och då pratar vi kanske närmare 90 tum på kanske 3 m avstånd för att inte få in resten av rummet i synfältet.

Lägg de där extra pengarna en 3D-tv kostar på bra kringutrustning eller nån snygg passande mediamöbel istället.

Själv väntar jag på att en bra 42" led ska ligga stabilt under 10' innan det blir nått nytt. 32" crt funkar fint än så länge
Själv tycker jag vänta är 110% onödigt då det kommer nya saker hela tiden man vill ha. bättre och ta det nyaste på engång. Nu är OLED påväg. Tror den kommer vara 7mm tjock och kommer vara hängd med skruvar. så alltså slut med väggstativ. och då blir det riktiga 7mm och inte något 3cm + distans mellan TV och vägg.

Japp, den som väntar på nått bra väntar oftast för länge :)

3D TV har ju redan falerat då BD redan är iskallt.

Nimajneb skrev:
3D TV har ju redan falerat då BD redan är iskallt.
Lust att förklara dig lite?

Jag har provtittat på en 3D TV där man inte behövde glasögon. Var på en mässa för ett år sen kanske.. Har aldrig sett den efter de i handeln dock. Är väl för dyr säkert.. Den funkade iaf.. men man var tvungen stå ganska rakt framför den.. tittade man från sidan blev det ingen 3D effekt.

3D kräver BD spelare

BD satsningen har ju totalt havererat.

Planen från 2007/8 var att BD skulle stå för 50% av försäljningen 2010 i Europa... verkligeheten 2010 Q1var att mindre än 6% är BD.

Därför menar jag att BD är en av dom största fiasko satsningarna på många många år... ska vi då tro att 3D ska bli något....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.