Denna vecka satte jag in ett begagnat fönster i friggan. Foder till fönstret och dörren på friggan monterades. Loftet fick foder och salningar. Inomhus reglades väggar och skruvades OSB-skivor. Dessutom en del städning och körning av skräp till tippen. Likaså köptes reglar och skivor på Karl Hedin i Mora. Sånt tar också tid tyvärr.
30 229 läst · 91 svar
30k läst
91 svar
3D-ritat året runt fritidshus i egen regi
-
-
5 nov 2022 13:45 #77
Regling av innerväggarna runt duschrummet blev besvärligt. Rörisen hade brett ut sig med alla rör som skulle upp ur plattan. Han hade också placerat fördelarskåpen väldigt nära ett vägghörn, så det blev typ ingen plats kvar för reglar. Bilderna talar för sig själv, men jag fick ihop det hyfsat ändå, fast jag var tvungen att göra väggarna tjockare än jag hade tänkt för att få plats med allt. Hörnbrunnen kommer att gjutas fast när väggskivorna monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
17 dec 2022 21:38 #78Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Nu har jag spenderat en vecka och kombinerat bygga med jobb från husvagnen. Det var en riktigt kall vecka, som mest -26 grader. Gasolpannan fick kämpa hårt för att hålla värmen i husvagnen. Innerväggar har fått osb skivor på ena sidan och elen är nästan färdigdragen. Jag har också börjat sätta panel i taket.
- Laddar…
-
-
1 jan 21:10 #80
Mellandagar i stugan tillsammans med sonen och frugan. Installationsskiktet isolerades med 45 mm mineralull. Ett sovrum fick osb skivor på alla väggar. Loft och två sovrum fick vitlaserad panel i taket. Panelen köpte jag billigt för 120 kr/m2. Det skulle vara ekonomiklass men kvaliteten är jättebra. Några brädor var lite bångstyriga och fick övertalas med kilar, men det kan man råka ut för även med första klass kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
10 jan 14:27 #81
Den här tråden hade jag missat. Mycket bra beskrivningar och snyggt jobbat!
-
29 jan 22:08 #82
Sedan sist har rörisen gjort det sista så att väggarna kan slås igen. Avloppsventilationen har dragits upp till övervåning för att senare dras vidare genom yttertak. Takpanelen är klar i höga taket förutom en yta i nock där skorstenen ska ut.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
12 feb 13:01 #83
Spenderat en långhelg i stugan. Byggpanna inkopplad på golvvärmen. Det är skönt att slippa byggfläkten. Gjorde klart ventilationen och satte panel i hallen. Tog in panelen till innerväggarna som legat under presenning flera månader. Jag hoppas den klarat sig från fukt. Det är inplastade paket under transportplast. Sedan en presenning över det. Nu ligger ca en tredjedel av panelen inomhus med ströläkt mellan buntarna. Golvvärmen på 18 gr och en avfuktare får gå tills nästa resa.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
-
Husägare · Åsbro · 2 240 inlägg 16 feb 17:16
-
-
Medlem · 18 inlägg 19 feb 08:28
-
-
Medlem · 85 inlägg 28 feb 10:0428 feb 10:04 #89
Vilket fantastiskt inspirerande och fint bygge. Grymt imponerad och en smula avundsjuk, jag vill också.
Du skriver bra och dokumenterar fint. Tack för det.
Har du lust att dela lite budgeten? Vore om inte annat kul att se de stora dragen.
kämpa på! -
28 feb 14:35 #90
Tack för värmande ord! Det är ju kul om man kan inspirera någon. Jag har själv haft glädje av många andra trådar.
Jag har inte uppdaterat budgeten på länge, men tanken var att vi skulle landa på ca 2 milj inkl allt, dvs inkl tomt, bygglovsavgift, miljöavgift, anslutningsavgifter, reningsverk, markarbeten mm. Vi har köpt material efter hand eftersom jag inte ville drunkna i byggmaterial. Jag har lagt mycket tid på att jaga bra priser och leta på Blocket. Vi har ca 400 000 kr kvar på byggkontot och det ska räcka till badrum, kakel o klinker, frånluftsvärmepump, golv, trappa, kamin mm, och vi tror att det kan vara tillräckligt. Sedan beror det på vad man räknar in i byggkostnader. Jag har tagit lite tjänstledigt, men det räknar jag inte. Jag ser det lite som kvalitetstid/semester att vara här och bygga. Jag har heller inte räknat inköp av husvagn, eftersom vi kan sälja den när vi är klara.- Laddar…