Byggahus.se

3D-ritat året runt fritidshus i egen regi

1. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Denna vecka satte jag in ett begagnat fönster i friggan. Foder till fönstret och dörren på friggan monterades. Loftet fick foder och salningar. Inomhus reglades väggar och skruvades OSB-skivor. Dessutom en del städning och körning av skräp till tippen. Likaså köptes reglar och skivor på Karl Hedin i Mora. Sånt tar också tid tyvärr.

2. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Regling av innerväggarna runt duschrummet blev besvärligt. Rörisen hade brett ut sig med alla rör som skulle upp ur plattan. Han hade också placerat fördelarskåpen väldigt nära ett vägghörn, så det blev typ ingen plats kvar för reglar. Bilderna talar för sig själv, men jag fick ihop det hyfsat ändå, fast jag var tvungen att göra väggarna tjockare än jag hade tänkt för att få plats med allt. Hörnbrunnen kommer att gjutas fast när väggskivorna monterats.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2117.JPG

IMG_2118.JPG

IMG_2125.JPG

IMG_2120.JPG

3. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    5FE942FB-A037-4D9A-B431-782C39D41717.jpeg
    56A0D882-DF80-4644-85AE-FD5A45BB3BFF.jpeg
    13CA6C6F-73D2-4E87-BBE8-9380992F117A.jpeg
    554C2997-DF19-499B-980C-FAF710F5FC6A.jpeg
    Nu har jag spenderat en vecka och kombinerat bygga med jobb från husvagnen. Det var en riktigt kall vecka, som mest -26 grader. Gasolpannan fick kämpa hårt för att hålla värmen i husvagnen. Innerväggar har fått osb skivor på ena sidan och elen är nästan färdigdragen. Jag har också börjat sätta panel i taket.

4. O
    Medlem · stockholms län · 123 inlägg

oswim

Medlem
    rullar på fint detta! kul att se

5. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Mellandagar i stugan tillsammans med sonen och frugan. Installationsskiktet isolerades med 45 mm mineralull. Ett sovrum fick osb skivor på alla väggar. Loft och två sovrum fick vitlaserad panel i taket. Panelen köpte jag billigt för 120 kr/m2. Det skulle vara ekonomiklass men kvaliteten är jättebra. Några brädor var lite bångstyriga och fick övertalas med kilar, men det kan man råka ut för även med första klass kvalitet.
    59784016-1579-49BD-9943-982E1EC69661.jpeg
    93F57283-4C8E-4260-86E8-FCCE305BDB6F.jpeg
    972C88A0-B00F-4C2F-B6CF-9284F0F145FF.jpeg

6. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 597 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Den här tråden hade jag missat. Mycket bra beskrivningar och snyggt jobbat!

7. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
  8. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Spenderat en långhelg i stugan. Byggpanna inkopplad på golvvärmen. Det är skönt att slippa byggfläkten. Gjorde klart ventilationen och satte panel i hallen. Tog in panelen till innerväggarna som legat under presenning flera månader. Jag hoppas den klarat sig från fukt. Det är inplastade paket under transportplast. Sedan en presenning över det. Nu ligger ca en tredjedel av panelen inomhus med ströläkt mellan buntarna. Golvvärmen på 18 gr och en avfuktare får gå tills nästa resa.
    B5F8EACB-B2A4-42B0-A7AC-B5A215F1E106.jpeg
    EFF3F099-B39F-4AF3-A5DD-BAF09771167E.jpeg

052D39A4-2722-4B4F-A8F4-C3867FA52286.jpeg

84F4D6E5-3604-4F28-B609-2AD2792ECACA.jpeg

F7F0E8FE-D6F0-4E6F-9B37-AA0A0656DF4C.jpeg

9. O
    Medlem · stockholms län · 123 inlägg

oswim

Medlem
    snyggt jobbat!

10. P
    Husägare · Åsbro · 2 240 inlägg

Putte 9497

Husägare
    Ser ut som du bygger en frikyrka

11. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 356 inlägg

Excel

Husägare
    Spännande

12. M
    Medlem · 18 inlägg

Martin.W-D

Medlem
    Nice! Har du bilder utifrån

13. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Tidigare i tråden finns en del bilder utifrån.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · 85 inlägg
    Vilket fantastiskt inspirerande och fint bygge. Grymt imponerad och en smula avundsjuk, jag vill också.

Du skriver bra och dokumenterar fint. Tack för det.

Har du lust att dela lite budgeten? Vore om inte annat kul att se de stora dragen.

kämpa på!

15. B
    Medlem · 686 inlägg

BJohan

Medlem
    Tack för värmande ord! Det är ju kul om man kan inspirera någon. Jag har själv haft glädje av många andra trådar.

Jag har inte uppdaterat budgeten på länge, men tanken var att vi skulle landa på ca 2 milj inkl allt, dvs inkl tomt, bygglovsavgift, miljöavgift, anslutningsavgifter, reningsverk, markarbeten mm. Vi har köpt material efter hand eftersom jag inte ville drunkna i byggmaterial. Jag har lagt mycket tid på att jaga bra priser och leta på Blocket. Vi har ca 400 000 kr kvar på byggkontot och det ska räcka till badrum, kakel o klinker, frånluftsvärmepump, golv, trappa, kamin mm, och vi tror att det kan vara tillräckligt. Sedan beror det på vad man räknar in i byggkostnader. Jag har tagit lite tjänstledigt, men det räknar jag inte. Jag ser det lite som kvalitetstid/semester att vara här och bygga. Jag har heller inte räknat inköp av husvagn, eftersom vi kan sälja den när vi är klara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.