Har nu för andra gången tappat en fas in i huset. Fasen är den som är minst använd alla. Knappt några uttag så det är typ spis och värme som ligger här.
Båda gångerna har 35A säkringen ute vid gatan gått. Och båda gångerna har de meggat kabeln utan anmärkning innan de satt dit en hel säkring igen vilket borde visa att kabeln är hel. Det konstiga är ju att direkt där kabeln kommer in i huset sitter en säkringslåda med 25A säkingar och det sitter även 25A på mätartavlan. Ingen av dessa har gått eller på centralen.
Någon som har någon ide på hur detta kan komma sig?

Jag tror nog att det är kabeln trotts allt. Det lär nog visa sig med tiden.

Visst pekar det mot kabeln vilket jag håller med om. Speciellt som att vi drännerade om huset i vintras vilket jag glömde skriva in i mitt första inlägg. Det konstiga är ju att de inte ser något fel vid mätning av kabeln.

Hur var förhållandena när sökringen löste? Regn?

Så kan man ju fundera på exakt hur de meggade. Antar att de mätte mot jord? men kan man tänka sig att det blir tillfällig kortslutning mot en annan fas? Om kabeln blivit sträckt av en grävare så kan det bli lite alla möjliga fel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur länge meggar dom kabeln?
Meggar dom varje fas för sig mot jord?
Meggar dom fas-fas?
Alltså sex olika meggningar.

Här på jobbet så meggas det upp runt fem minuter per meggning, just för att verkligen hitta fel, hur länge beror bla på vad det blir för värden.
Vi hade nyligen en kabel som låg i underkant, när den sedan sköts för att hitta var felet låg så slog det igenom enormt.

Inte haft regn på flera veckor.
Meggning så där titta värde byta mätpunkt. När jag tog rygg på honom idag mätte han mot jord men senare gick han ut själv och då vet jag inte.

Det är kabelfel på gång.
Andra gången det hände borde dom fatta det och börja planera för felsökning/utbyte före den havererar totalt (vilket Mr Murphy alltid ser till sker på en helg eller när ni är bortresta)

Aj då.
Låter inte bra alls. Är självklart rädd att det är grävfirman som dragit för hårt i kabeln eller att den lades tillbaka på ett dåligt sett så den tagit skada av att marken satt sig. Lustigt förövrigt att det ofta skrivs om vikten av att elektriker måste vara med vid nyförläggning av kabel men sällan eller aldrig vid dräneringsjobb.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering.
Tappade samma fas idag igen. Inget problem sedan maj förra året alltså.
Nyfiken som man är tog jag ju rygg idag också på han som kom. Han meggade både mellan faser och mot jord. Skruvade upp till 1000V läget och gjorde om samma mätning utan några fel. Berättade att vi varit med om detta fel flera gånger så han bestämde sig för att öppna lådan där husets första säkringar sitter. Ganska långa trådar inne i lådan från inkommande och kraftiga böjar. På en av trådarna kunde man tydligt känna ett jack där den legat emot lådan. Gick inte att se något då det va nära intaget på lådan. Men han trädde på en skydds slang på denna och även en av de andra som man kunde känna inklämd isolering på.
Han va ganska säker på att detta är det som har varit felet hela tiden.
Nu får tiden visa om han har rätt.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge meggar dom kabeln?
Meggar dom varje fas för sig mot jord?
Meggar dom fas-fas?
Alltså sex olika meggningar.

Här på jobbet så meggas det upp runt fem minuter per meggning, just för att verkligen hitta fel, hur länge beror bla på vad det blir för värden.
Vi hade nyligen en kabel som låg i underkant, när den sedan sköts för att hitta var felet låg så slog det igenom enormt.
Tror det är sällsynt att montörerna meggar en serviskabe i en halvtimme.. Kanske en halv minut per mätning eller 1 hel ifall de kommer direkt från skolan. Men mest vanligt 1-2 sekunder på korta sträckor, har felet fått en säkring att lösa ut lär det synas.

I TS fall kanske felet hade hittats med din halvtimmes meggning, men troligen inte ändå.

Då felet varit borta sedan förra Maj så kan man nog fått stå länge och meggat för att se något.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Kunde passat bra att stötprova den lite lätt istället när den inte visade något vid meggning som den iofs borde gjort andra-tredje gången efter fel. Även lite märkligt att det inte syntes något heller vid det misstänkta stället i lådan. Vi får se nästa år igen. :)

• Gilla
j.f.s och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är det någon elfirma som fortfarande stötprovar?, ens har utrustningen?

Jag har hört talas om det, men inte sett det hända i verkligheten.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Finns ju trådar kring mänsklighetens snara och snabba undergång, tecknen verkar hopa sig rent illavarslande. Att inte stötprova i detta fallet måste vara ett tydligt sånt skymmningsläge. :)

Nu var det ju på "elverkets" sida och där finns nog i de flesta fall lite utrustning som kunde hjälpt till här. Men på samma sätt som i övrigt får man nog inte ha för stora krav eller förväntningar på de som skickas ut i första ledet heller.

Mikael_L
Jag skulle ju egentligen vilja stötprova jordkabeln jag har aktuell i en annan tråd.
Men firman har ingen utrustning, jag har ingen aning om var jag kan uppbåda sådan.

Jag är väl i första ledet, kanske möjligen borde vara i andra, men vad hjälper det. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.