Jag det är något jag inte har riktigt koll på brukar jag ta in 3-4 offert, är det någon av dem som är mycket billigare eller dyrare stryker jag bort dem(om de inte har en vettig förklaring).

Om någon offert ligger mycket lägre än alla andra så ska man nog tänka sig för innan man anlitar det företaget, för på ett eller annat sätt så får man vad man betalar för :)

I den första offerten är det i princip arbete för 32000kr (16000kr*2), tar det verkligen så lång tid att riva upp ett golv och lägga nytt?
Jag hade gjort det snabbare än 64h (500kr/h) och jag är inte hantverkare.
32000kr är ju runt 1000kr/m2 i bara läggkostnad, rimligt är väl runt 150-250kr/m2 beroende på antal dörrar, rör, m.m.

Det är tyvärr såhär en del gör med ROT jobben, de fläskar på för kunden betalar ju ändå bara hälften....
Däremot verkar din andra offert väldigt billig, där är det ju bara jobb för 4-5000kr? Eller har han bättre pris på golvet? Se upp så du får rätt golv och inte ngt billigare skräp, när du nu valt ett relativt dyrt golv.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
I den första offerten är det i princip arbete för 32000kr (16000kr*2), tar det verkligen så lång tid att riva upp ett golv och lägga nytt?
Jag hade gjort det snabbare än 64h (500kr/h) och jag är inte hantverkare.
32000kr är ju runt 1000kr/m2 i bara läggkostnad, rimligt är väl runt 150-250kr/m2 beroende på antal dörrar, rör, m.m.

Det är tyvärr såhär en del gör med ROT jobben, de fläskar på för kunden betalar ju ändå bara hälften....
Däremot verkar din andra offert väldigt billig, där är det ju bara jobb för 4-5000kr? Eller har han bättre pris på golvet? Se upp så du får rätt golv och inte ngt billigare skräp, när du nu valt ett relativt dyrt golv.
Fast nu handlade det väl inte enbart om att riva upp och lägga nytt. Det gamla ska till tippen och det nya ska inhandlas. Sånt tar också tid. Sedan var det om jag förstod saken rätt flera rum (3 st?) det tar också längre tid än ett av motsvarande storlek.

Vad gäller att kolla upp hantverkare så är ett email till KFM och ARN en god ide. Se till att få med org.nr./pers.nr.

Själv gör jag nog sällan något lika fort som proffsen, men istället gör jag det proffsigt ;)

Nej jag kan hålla med om att 50-60h låter i överkant.

Ang. tidsåtgången så är det nog ingen som egentligen kan svara på det. Vi vet inget om förutsättningarna, är hela ytan tom på möbler och annat när arbetet börjar? Är det många vinklar och andra konstigheter, tjocka väggar så att det blir läggning i smygar många radiatorer eller rör mellan radiatorer som ligger efter golvet. Vi vet inget om förutsättningarna för läggningen,är det helt fyrkantiga rum utan någon annat en kapa bräder på längden och ingen limning då kanske det är dyrt men om det är alla andra konstigheter så kanske det är billigt. Så åter igen ett tydligt underlag på vad det skall räknas på och 5-6 förfrågningar så bord du vara hemma. Förutsatt att du kollat firman som tidigare sagts.

Vi kan väl sluta oss till att det kanske inte var så krånglig läggning om en vill ha 22kkr inkl. material för 19 kkr....
( kanske inte helt rätt det heller men det är i allafall ingen krånglig läggning om man tar 100kr/m2.)

Killen med det billigare priset sa att han jobbat åt Olle Lind golv i 10 år och hade en del kontakter där för rabatter etc. Antar att han fick rabatt för golvet, Golvet kostar annars i butik 659 kr kvm.

Ok jag har kollat på UC på vissa får man fram denna tex: Åsättes ej HB, KB och
Enskild näringsverksamhet

Det är för en jätteliten firma. Vet någon vad det betyder? Är det för att det inte är så stora att de hunnit få in så mycket arbeten och inkomster?

• Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Du skriver att det gamla golvet som ligger där nu ska rivas ut och slängas, vad är det för golv, är det spikat eller limmat?
Tror du vinner mycket på att riva själv och köra iväg det, eller beställa en bigbag. så att det är klart när han kommer för att lägga.

Hubbe2 skrev:
Vi kan väl sluta oss till att det kanske inte var så krånglig läggning om en vill ha 22kkr inkl. material för 19 kkr....
( kanske inte helt rätt det heller men det är i allafall ingen krånglig läggning om man tar 100kr/m2.)
Vilket jag finner konstigt man ger offert på något man inte sett.
Ä socklarna från 40-talet så kan jag tänka mig att det inte finns raka vinklar, men men.

Jag tycker också att det är lite konstigt att man inte vill komma och titta på golvet innan. Men han kanske är ny och vill etalblera sig på marknaden. Därför lägre pris, vad vet jag.
Nu har jag några att välja på: Golvgruppen, dyrast, Parkettkontakten, halvdyrt men verkar okej. De har i alla fall 216 bra omdömen på Rejta ang. golvslipning. Thompson golv var här och tittade och gav mig ett pris. 3000 kr för rivning av bortforsling av golvet 750 kr/kvm för läggning av golvet + material.
Praxter byggbolag kommer nästa vecka och Älvsjö golv har jag inte fått prisuppgift ifrån. Man blir helt snurrig och trött av allt det här.
Jag är också bränd efter att han haft en större firma här som misslyckades med mina tidigare golv vid omslipning.
Huh, säger jag.

Jag betalade 24000 efter ROT för- rivning av ca 50kvm parkett i 3 rum- bortforsling av rivet material- läggning av stegdämpare och ny klickparkett- sänkning av 3 st dörrkarmar - montering av nya lister och foder.- städning Dessutom fick byggarna flytta möbler fram och tillbaka i dessa 3 rum (kök/sov/v-rum) medans dom rev och la nytt golv.Jag tycker du får betala väldigt mycket för ett basic jobb.

Vad är Sänkning av dörrkarmar?

Kanske uttryckte mig otydligt. Det nya golvet är ca 1cm tunnare än det gamla, så dörrkarmarna fick sänkas så att innerdörrarna hamnar på rätt höjd ovanför golvet.

ok jag börjar undra om det inte är så att hans pris är "ok" och du kanske undkom väldigt billigt mycket jobb för lite pengar :)

Måste bara fråga har du det där underlägget under maskinen, det syns knappt på bilden i så fall du kanske har kapat av det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.