Vi har skrivit kontrakt med en firma i Malmö (Hjelm & Co) som ska renovera vårt badrum. Arbete: 58 000 kr och material 34 200 kr. Arbetskostnaden känns ok, men efter att ha kollat runt lite så känns materialkostnaden jäkligt hög.
Enligt firman så ingår allt som ska behövas, bruk, tätskikt, våtrumsskivor, rör, golvbrunn, vvs, handdukstork, golvslingor värme, kakel, fix, fog, spackel, bruk osv.
Allt utom tvättställ, klinker, el-material, WC, duschvägg, blandare, dusch-set.

Vi tog in andra offerter och material + arbete låg ungefär på den här nivån, den här firman har vi fått rekommenderade av en kollega och så tycker jag att kontakten har varit bra hittills. De påbörjade arbetet i måndags och ska var klart inom ett par veckor.
Klantigt nog :blushing: så skrev vi kontrakt på fast pris enl ovan, men betyder detta att det är kört med att få material specifierat på fakturan?

Till detta tillkommer elektriker för totalt 15 000 kr, installation av golvvärmen, jorbfelsbrytare och dragning av jord (vi ska installera tvättmaskin).

Badrummet är 5 kvm, bostadsrätt i sekelskifteshus.

giraffen2010 skrev:
Klantigt nog :blushing: så skrev vi kontrakt på fast pris enl ovan, men betyder detta att det är kört med att få material specifierat på fakturan?
Att ni har skrivit kontrakt har ingenting att göra med hur fakturan kommer att se ut. Om ni vill ha en detaljspecad faktura är det bara att be dem göra en sådan.

Edit: Ska väl önska dig välkommen till forumet också. :)

Redigerat:
Tack! :) Ok, men man har alltså rätt att begära en specad faktura, på materialet? Arbetet bekymrar mig inte så mkt, mest orolig att de har saltat material-kostnaden..

giraffen2010 skrev:
Tack! :) Ok, men man har alltså rätt att begära en specad faktura, på materialet?
Absolut... :)

Jag har precis räknat ihop vårt badrum på 4,3 kvm. Material motsvarande det du nämner (jag räknade bort klinkers, el-material, blandare osv) hamnar på 17500kr. Jag har förvisso prisjagat lite (eller rättare sagt, hittat ett bra ställe att handla). Men det låter lite högt i mina öron.

Men jag vet ju att om man handlar på andra butiker och annat märke (jag ska köra LIP) så hamnar man kanske 50% över det pris jag räknat med (gäller ju även din entreprenörs påslag på material). Sen är ditt badrum 16% större. Detta skulle motsvara 31000kr i material.

Orimligt, nej. Onödigt dyrt, ja...

Mycket beror ju på hur dyrt kakel o klinkers som ni får i det priset. Det låter som det är ca 30kvm ytor. Antag 300 kr/kvm. I så fall har du 9000 där. Priset per kvm kan lätt vara det dubbla.

Du har en kostnad på 200- 400 kr per kvm för skivmaterial, antag 10 000 där. Av erfarenhet tror jag att tätskiktet kostar kanske 6000 för den ytan. Sedan är det då kvar c 10000 kr för vvs prylarna, vilket inte låter orimligt.

Nu var det väl inte klinkers med i priset väl?

Nej, det stämmer, klinker är inte med i de 34 200 kr, däremot kakel. Dock ingår ju golvvärmeslingor i priset, vet inte vad det kan ligga på, 5000 kr?
Om vi utgår från hempularens siffror så hamnar det totalt kring 25 000 kr, alltså vad det borde kosta.
Jag ska ta ett snack med firman, åtminstone be om en specad faktura. Nu när det är mitt uppe i byggandet så tänker jag inte börja bråka.. Vill inte stå med ett halvfärdigt badrum, då tar jag hellre smällen med den saltade material-kostnaden och lär mig en läxa tills nästa gång! Eller vad tror ni som är lite äldre i gemet? Inte värt att börja tjafsa nu när vi är mitt uppe i det? Mardrömmen är ju att de tar sitt pick och pack och så får jag fortsätta duscha på jobbet..

Antar att det är som Jarlen84 skriver.. "onödigt dyrt".. Men det är väl såhär man får bli lite rippad på pengarna, när man är för oerfaren/lat för att styra upp allt själv.. :p

Men... ni fick en offert på det priset, tyckte att det lät OK, skrev kontrakt baserat på offerten och NU vill ni börja diskutera kostnaden? Hade jag varit hantverkaren hade jag blivit lite lätt trött på er måste jag nog säga. Specad faktura är ju en sak men som du själv säger - är nog mest att ta den smällen nu ;)

Kan också säga av egna erfarenheter att jag alla dar i veckan tar en lite saftigare kostnad och får ett bra jobb utfört av trevliga människor än att spara nån krona och behöva tjafsa om allt och inget!

Exakt, och det är just det jag menar med att lära sig läxan, att inte ta vilka kostnader som helst, bli bättre på att ifrågasätta innan man skriver kontrakt.. Jag blev lite blind på arbetskostnaden, att den såg ok ut, tog bara för givet att materialet var sådär dyrt. Borde ha tagit reda på mer.

Men det jag ville veta var huruvida det var en fullständigt orimlig kostnad, fast det verkar inte så utifrån de andras inlägg.
Tack för snabba svar!

Hantverkare vet att kunderna stirrar sig blinda på timpriset!

Men observera att siffrona jag skrev gick upp till ca 25 000, mycket beror på kakelkostnaden. Men du skrev att det ingick vvs prylar, handukstork osv. De prylarna kan lätt kosta både 10 och 20 000 (iofs 20 000 kanske är att ta i). En handdukstork kan kosta 500, men den kan också kosta 7 000, utan att du satsar på något speciellt lyxigt. När det gäller rörkopplingar så kan du lite schablonmässigt räkna med att varje rör kostar 200 - 500 i resp. ände bara i kopplingsmaterial och om det sedan är kromade utanpåliggande rör så kostar de 100 - 200 kr metern.

Om du har tagit in flera offerter som hamnat på liknande nivå, och du anlitat en firma som du känner förtroende för och som är rekommenderade av andra, så tror jag att de inte direkt lurar dig.

giraffen2010 skrev:
Antar att det är som Jarlen84 skriver.. "onödigt dyrt".. Men det är väl såhär man får bli lite rippad på pengarna, när man är för oerfaren/lat för att styra upp allt själv.. :p
Det beror på hur man ser det. Det är ju självklart påslag på materialet som man kanske inte annars får om man köper själv (på "rätt" ställen), men å andra sidan så ingår detta i entreprenörens affärsidé oftast, att få lite extra på materialet mot en viss timkostnad.

Det går inte få det bästa ur båda världar, för om man köper materialet själv (billigare) så är det inte säkert att du får samma timkostnad, om dom ens vill göra jobbet.

Jag förstår inte riktigt grejen med inlägget?? Du har tagit in andra offerter och de har liggat på samma nivå, det säger väl att nivån är rätt så rimlig eller missar jag något? Som de andra säger så skulle du väl prutat på materialpriset INNAN du väljer företaget i fråga.

Be om en specifierad faktura bara och gå igen om vad där står, sitt dock inte och jämför priserna mot vad det kostar i biltema/bauhaus och rusta bladen:). Sedan ska givetvis priset vara rätt för ett jobb men skulle ett proffsigt företag "salta" min faktura några kronor extra så skulle jag inte brytt mig ett dugg. Blev jobbet snyggt utfört och inga problem hade uppstått under tiden så hade jag bara varit glad över det just blev bra gjort.

Jag tyckte min el som drogs i köket kostade en hel del och jag kanske var lite ifrågasättande till vissa saker. Men företaget i fråga gjorde ett otroligt bra jobb och de var lätta att göra med. Då skiter jag fullständigt i om det här jobbet kostade 1000-2000 mer än någon annan firma.

TS får ursäkta mig lite att jag gnäller lite i allämnhet här också över folk som ska gnälla på hantverkare för minsta lilla. Det går inte att få den bästa hantverkaren för det billigaste priset....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.