Hej
32st 395-400Wp helsvarta paneler från JA Solar.
Optimerat system, SE10k/SE12.5k/SE17k samt S440 optimerare, allt från Solaredge
En större leverantör tänker sig lägga dessa på en (1) sträng.
Optimerarna sänker tydligen spänningen så det fungerar på MPPT ingången på VR hävdas det.
En något mindre leverantör antydde detsamma.
Stämmer detta?
/M
32st 395-400Wp helsvarta paneler från JA Solar.
Optimerat system, SE10k/SE12.5k/SE17k samt S440 optimerare, allt från Solaredge
En större leverantör tänker sig lägga dessa på en (1) sträng.
Optimerarna sänker tydligen spänningen så det fungerar på MPPT ingången på VR hävdas det.
En något mindre leverantör antydde detsamma.
Stämmer detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/M
Välj en SolarEdge SE17k-N4SetApp på 17 kW (den har ca 3000 à 4000 kr lägre pris än den på 10 kW) och du kan använda tandem-effektoptimerare P850 på 850 W.
Det åtgår då hälften så många effektoptimerare, och blir ytterligare lägre totalpris. Minimimantal P850 i en sträng är 14 st, alltså 28 paneler. Och max märkeffekt kWp i en sträng är 13,5 kWp. 32 st 400 Wp paneler blir 12,8 kWp.
Har du fått SolarEdge beräkningarna från din offertgivare, annars be om det.
Det åtgår då hälften så många effektoptimerare, och blir ytterligare lägre totalpris. Minimimantal P850 i en sträng är 14 st, alltså 28 paneler. Och max märkeffekt kWp i en sträng är 13,5 kWp. 32 st 400 Wp paneler blir 12,8 kWp.
Har du fått SolarEdge beräkningarna från din offertgivare, annars be om det.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
förvånas lite över att de vill ha en sträng på olika riktningar utan optimerare. Jag har två strängar (paneler i två riktningar) och optimerare. Funkar hur bra som helst.M mortimer skrev:Hej
32st 395-400Wp helsvarta paneler från JA Solar.
Optimerat system, SE10k/SE12.5k/SE17k samt S440 optimerare, allt från Solaredge
En större leverantör tänker sig lägga dessa på en (1) sträng.
Optimerarna sänker tydligen spänningen så det fungerar på MPPT ingången på VR hävdas det.
En något mindre leverantör antydde detsamma.
Stämmer detta?
[bild]
/M
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Ingen av de dom lämnat offert som vill dela med sig av detta i offertstadiet av olika anledningar. Det hävdas från åtminstone två leverantörer att optimerare sänker spänningen och att det därmed går lägga alla på en sträng ? Då blir dock strömmen öka istället, om det nu är bra ur hållbarhetssynpukt/livslängd.
SolarEdge-beräkningen ska du få av offertgivaren, om han lämnar offert över en SolarEdge-anläggning. Däremot gör de kanske inte hållfasthetsberäkningen(vind- och snölast) redan nu i offertstadiet, så den får du nog inte nu. Men SolarEdge-beräkningen är ju enkel att göra, och ska du bestämt få med i offert. Den visar ju också beräknad förväntad årlig kWh-skörd du får. Dessutom är SolarEdge-beräkningen ett bevis på välsignelse av SolarEdge att den kopplingen, växelriktare och effektoptimerare som valts i beräkningen är OK. Annars är inte offerten komplett.
Dessutom ökar offertgivarens trovärdighet när SolarEdge-beräkningen lämnas som bilaga till anbudet.
Dessutom ökar offertgivarens trovärdighet när SolarEdge-beräkningen lämnas som bilaga till anbudet.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Det sänker spänningen med 0.5% eller 1% om jag minns rätt. Har du Helt fritt läge och lika mycket sol på alla panelerna så är det slöseri. Har du paneler i olika riktningar, träd, skorstenar som skymmer m.m så är förlusten mycket högre utan optimerare. dock förbjöds solaredges optimerare (om jag minns rätt) från årsskiftet pga rf-störningar som kan ske. Så det kanske snarast är det som de inte vill belysa.M mortimer skrev:Ingen av de dom lämnat offert som vill dela med sig av detta i offertstadiet av olika anledningar. Det hävdas från åtminstone två leverantörer att optimerare sänker spänningen och att det därmed går lägga alla på en sträng ? Då blir dock strömmen öka istället, om det nu är bra ur hållbarhetssynpukt/livslängd.
1% är ju inte mycket om varje panel kan generera ca 40v och man lägger 32st i serie, blir ju drygt 1200v och VR är specade till 900-1000v om jag minns rätt (per MPPT ingång). Det var SolarEdge' s P-optimerare (tandem?) som var lite brydderier kring om jag förstod en leverantör korrekt. Sen har ju Huawei egna optimerare också, men de har ingen nämt några problem kring.
Min layout på ytorna och panelerna finns en bild på tidigare i denna tråd.
Min layout på ytorna och panelerna finns en bild på tidigare i denna tråd.
Titta i databladet för din tänkta effektoptimerare, om en P850 på 850W, är en tandem-effektopimerare) då tittar du på det databladet. Där står ju hur många effektoptimerare som får kopplas i serie och även hur många paneler som får seriekopplas.
De seriekopplade SolarEdge-effektoptimerarna ser tillsammans till att SolarEdge-växelriktaren får en spänning på DC-ingången på mellan 550 V och 950 V, med riktspänning 750 Volt. Har inte din offertgivare berättat det?
Det är vissa av de äldre SolarEdge-effektoptimerare som säljstoppats. Se Elsäkerhetsverkets lista över vilka som är säljstoppade.
Men vissa i P-serien och alla nya, nämligen S-Serien är förbättrade i störningshänseende, och har inte säljstopp.
Det konstiga är att SolarEdges effektoptimerare endast stört i Sverige, i Tyskland tror jag inte de känner till något säljstopp och där är ett par hundratusen SolarEdge-anläggningar gissar jag. Det verkar bara vara svenska Elsäkerhetsverket som störs?
De seriekopplade SolarEdge-effektoptimerarna ser tillsammans till att SolarEdge-växelriktaren får en spänning på DC-ingången på mellan 550 V och 950 V, med riktspänning 750 Volt. Har inte din offertgivare berättat det?
Det är vissa av de äldre SolarEdge-effektoptimerare som säljstoppats. Se Elsäkerhetsverkets lista över vilka som är säljstoppade.
Men vissa i P-serien och alla nya, nämligen S-Serien är förbättrade i störningshänseende, och har inte säljstopp.
Det konstiga är att SolarEdges effektoptimerare endast stört i Sverige, i Tyskland tror jag inte de känner till något säljstopp och där är ett par hundratusen SolarEdge-anläggningar gissar jag. Det verkar bara vara svenska Elsäkerhetsverket som störs?
Redigerat:
I berört fall är det 32st alt. ev 34st helsvarta premiumpaneler från JA Solar på 395w och SEs optimerare S440.
Antal paneler/optimerare på trefas enligt datablad 16 - 50st med max nominell effekt på 11250w. Blir det rätt ?
Antal paneler/optimerare på trefas enligt datablad 16 - 50st med max nominell effekt på 11250w. Blir det rätt ?
De stoppade går inte att få tag på och det har kommit ersättare som jag förstått det. Så länge inte installatören sitter på ett eget litet lager, men det känns inte så troligtV mutalisken skrev:Det sänker spänningen med 0.5% eller 1% om jag minns rätt. Har du Helt fritt läge och lika mycket sol på alla panelerna så är det slöseri. Har du paneler i olika riktningar, träd, skorstenar som skymmer m.m så är förlusten mycket högre utan optimerare. dock förbjöds solaredges optimerare (om jag minns rätt) från årsskiftet pga rf-störningar som kan ske. Så det kanske snarast är det som de inte vill belysa.
Huwaei har två ingångar för varje MPPT. Förmodligen kommer de koppla 16 i serie till vardera.M mortimer skrev:1% är ju inte mycket om varje panel kan generera ca 40v och man lägger 32st i serie, blir ju drygt 1200v och VR är specade till 900-1000v om jag minns rätt (per MPPT ingång). Det var SolarEdge' s P-optimerare (tandem?) som var lite brydderier kring om jag förstod en leverantör korrekt. Sen har ju Huawei egna optimerare också, men de har ingen nämt några problem kring.
Min layout på ytorna och panelerna finns en bild på tidigare i denna tråd.