Sittställning Forlowt skrev:
Hade aldrig accepterat detta!!

Hade en elektriker på jobb hemma med en timanställd skolpåg, jag hade fast pris så jag oroade inte mig direkt men han gjorde lite missar, men dom ska få lära sig tänkte jag.

I ditt fall hade jag kunnat gå långt för att slippa betala det där, bara det att du uppskattar att det skulle gått fortare utan eleven säger allt.
Om pågen var timanställd är det ok att de fakturerar för honom

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skicka en motfaktura för uthyrning av skolsal.
Tror du skolan vill betala för det?

S Snickesnickarn skrev:
Han har absolut utfört jobb, men han har ju också sinkat farten på den utbildade elektikern som var tvungen att handleda eleven i många moment..
Elfirman har noll utgifter på eleven. Är det då rätt att fakturera för hans tid?
att det blir noll stämmer nog inte har flera bekanta med egna företag som inte tar imot praktikanter på grund att det kostar dom tid som är pengar allt hämtning till lunch kläder verktyg listan blir lång

• Gilla
Takko och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
att det blir noll stämmer nog inte har flera bekanta med egna företag som inte tar imot praktikanter på grund att det kostar dom tid som är pengar allt hämtning till lunch kläder verktyg listan blir lång
Praktikanter har lunchlåda, arbetskläder och verktyg från skolan

• Gilla
Hanatsu och 9 till
  • Laddar…
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om pågen var timanställd är det ok att de fakturerar för honom
Men så var inte fallet ?

P
S Snickesnickarn skrev:
Som grädde på moset kan jag tillägga att det är ex moms priser jag skrivit..
Min personliga elektriker tar 450 kr timmen inkl moms. Extremt erfaren och både snabb och renlig. Det enda som syns efter han varit här är det han monterat. Ja han är billig, men han tjänar på det då han är fullbokad alltid.

Är dina priser i en större stad? Mina är norra skåne.

• Gilla
Hanatsu och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Praktik ska inte ersätta ordinarie arbete
Lönen ska vara skälig och en arbetsgivare får inte utnyttja en person till gratisarbete. Det kan också innebära ett brott i sig att utnyttja personer som står i beroendeställning till arbetsgivaren enligt den nya lagstiftningen som nyligen trätt i kraft om så kallad ”jobbtrafficking”.

En oskäligt låg lön kan prövas i domstol. Enligt god sed på arbetsmarknaden ska arbetsgivaren som främsta uppgift betala lön och arbetstagaren ska utföra arbete. En praktikant ska inte utföra eget arbete som ersätter en ordinarie arbetstagares arbete, då är det inte praktik utan ska ersättas t.ex. med lön enligt kollektivavtalet om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

https://www.foretagarna.se/juridisk...-en-praktikant-for-att-gora-jobb-pa-foretaget

Jag tolkar ovanstående att det är "mer" ok att ta betalt för praktikanten om den får lön. Vilket inte gällde i detta fall?

• Gilla
JessieNilsson och 7 till
  • Laddar…
Om det ska finnas någon ekonomi alls i att ta emot praktikanter så måste man ta betalt för jobb dom utför.
Innom fordonsbraschen är det standard.
Alla jobben ger ju inte extrapengar direkt har ju hänt att praktikanter har kostat stora summor.......... i verkstadsreklamationet.
Sen måste det ju finnas en fingertoppskänsla i debiterandet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Praktikanter har lunchlåda, arbetskläder och verktyg från skolan
inte alla som har det och ta med sig lunchlåda till wkb har nog aldrig vart poppis

P
F forden skrev:
Om det ska finnas någon ekonomi alls i att ta emot praktikanter så måste man ta betalt för jobb dom utför.
Innom fordonsbraschen är det standard.
Alla jobben ger ju inte extrapengar direkt har ju hänt att praktikanter har kostat stora summor.......... i verkstadsreklamationet.
Sen måste det ju finnas en fingertoppskänsla i debiterandet.
Du skojar där?
Inom vilken genre i fordonsbranschen menar du där?
Jag är utbildad personbilstekniker och INGEN praktikplats debiterar kunden för en praktikant är med.
Då hade verkstäderna förlorat multum med kunder om det plötsligt står lön för en praktikant.

• Gilla
  • Haha
remrag och 21 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du skojar där?
Inom vilken genre i fordonsbranschen menar du där?
Jag är utbildad personbilstekniker och INGEN praktikplats debiterar kunden för en praktikant är med.
Då hade verkstäderna förlorat multum med kunder om det plötsligt står lön för en praktikant.
Lastbilar på en märkesverktad och vi ta betalt för det praktikanterna gör enligt standarder och ha så gjort dom senaste 20 åren ingen kund har nogonsin klagat

P
F forden skrev:
Lastbilar på en märkesverktad och vi ta betalt för det praktikanterna gör enligt standarder och ha så gjort dom senaste 20 åren ingen kund har nogonsin klagat
Det är unikt.
För vi hade ju 3 inriktningar, personbil, lastbil och lastbilschaufför.
Ingen verkstad vare sig personbil eller lastbil tog betalt av kunderna.

Jag hade rivit fakturan om min verkstad skrivit till en elev.

• Gilla
Graffen och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
F forden skrev:
Kan man läsa på fakturan att det var en oavlönad gymnasieelev som kostade extra, utöver att han som utförde servicen, som gick på normaltaxa?

• Gilla
remrag
  • Laddar…
finns ju mängder med branscher där man tar betalt för trainees men oftast är det inbakat i priset

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Sittställning
Det handlar väl om olika saker nu...

1. Praktikant byter hjul på bil till en kostnad av 300kr

2. Praktikant byter hjul med vägledning av handledare och blir debiterad 600kr, 300 för praktikenten och 300 för den fullt utbildade.

Att praktikanter ska få känna på arbetslivet innebär att dom måste få arbeta men dom ska aldrig ersätta en tjänst som annars funnits för då är det att utnyttja.

Om en praktikant är med och drar el hos mig räknar jag inte med att betala för det, inte ens om han är effektiv - inte för jag inte ser mervärde i det utan just för att jag räknar inte med dennes arbete ÖHT.

• Gilla
remrag och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.