Byggahus.se
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man läsa på fakturan att det var en oavlönad gymnasieelev som kostade extra, utöver att han som utförde servicen, som gick på normaltaxa?
Nej det står inte på fakturan att en praktikant har utfört jobbet dock har kunden troligtvis stått igemte hela jobbet ändå och vet vad han betalar för.
Fakturering sker ju med standarder så det kostar ju varken mer eller mindre jämfört med att jag skulle gjort jobbet alternativet annars är ju att praktikanten få sitta på en pall i 6 månader då vi förlorar 1200 kr i timmen när hen arbetar på lastbilarna i verkstaden
 
sysmali sysmali skrev:
Praktik ska inte ersätta ordinarie arbete
Lönen ska vara skälig och en arbetsgivare får inte utnyttja en person till gratisarbete. Det kan också innebära ett brott i sig att utnyttja personer som står i beroendeställning till arbetsgivaren enligt den nya lagstiftningen som nyligen trätt i kraft om så kallad ”jobbtrafficking”.

En oskäligt låg lön kan prövas i domstol. Enligt god sed på arbetsmarknaden ska arbetsgivaren som främsta uppgift betala lön och arbetstagaren ska utföra arbete. En praktikant ska inte utföra eget arbete som ersätter en ordinarie arbetstagares arbete, då är det inte praktik utan ska ersättas t.ex. med lön enligt kollektivavtalet om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

[länk]

Jag tolkar ovanstående att det är "mer" ok att ta betalt för praktikanten om den får lön. Vilket inte gällde i detta fall?
Behöver endast betala lön OM personen INTE kommer från arbetsförmedling eller utbildning.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det pågår ju sjukt mycket underliga grejer i elbranschen helt uppenbart.

när den tiden kommer att jag själv öppnar eget inom elinstallation har jag en stor arsenal med underliga marginalhöjande åtgärder att ta till ;)
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 11 till
  • Laddar…
S
M Mawe85 skrev:
Så med andra ord har du betalt 20000kr för eleven?
Nej, jag har inte betalat någonting än. Men med momsen är det ungefär där som summan på fakturan landar.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vad ligger timpriset på för elektrikern?
Stod trikarn vid sidan om med händerna i fickorna medan praktikanten jobbade?
Det måste vi få reda på för att bedömma rimligheten i det debiterade priset
Haha, ta betalt för en praktikant är helt rubbat :crysmile: Betala ABSOLUT inte...
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Haha, ta betalt för en praktikant är helt rubbat :crysmile: Betala ABSOLUT inte...
Ja eller så lämnar man praktikanten hemma och jobbar en vecka till hos kund så att denne få betala samma summa ändå
 
När jag senast hade en elektriker här hemma hade hon med sig en elev från elprogrammet på gymnasiet. Det var inget stort jobb och eleven klamrade, klippte kabel och var mest hantlangare.

De utförde arbetet snabbt och effektivt och jag tycker inte att elektrikern jobbade så värst mycket långsammare med eleven med sig än om hon varit själv.

Jag betalade bara för en person och skulle aldrig acceptera att betala för en skolelev som inte får lön av företaget.
 
  • Gilla
remrag och 27 till
  • Laddar…
Vanlig snickare kostar väl ca 500 per timma, så det låter väl rimligt!
 
  • Gilla
ds8765
  • Laddar…
Sittställning
Dynamitgubben Dynamitgubben skrev:
Vanlig snickare kostar väl ca 500 per timma, så det låter väl rimligt!

Vad är rimligt?
 
  • Gilla
Peckalanger
  • Laddar…
F forden skrev:
Ja eller så lämnar man praktikanten hemma och jobbar en vecka till hos kund så att denne få betala samma summa ändå

Fast nu var det ju så att jobbet troligen tog LÄNGRE tid för att ordinarie elektriker var upptagen från och till att se över lärligens arbete.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Fullkomligt orimligt att debitera en privatkund för den tid en praktikant lägger på arbete hos kund..
Den tiden praktikanten producerar något jämnas snabbt ut med den tiden elektrikern måste tillägna åt att visa och lära praktikanten, samt kontrollera att arbetet blev rätt utfört.
Om praktikanten enbart får göra arbeten som är så enkla att den inte behöver ta upp medföljande elektrikers tid, är det uppenbart ingen givande praktik och han bör söka sig till ett annat företag som är villiga att lära honom yrket.

Företaget betalar varken lön eller sociala avgifter för praktikanten.
Skolan däremot står för försäkring av eleven, kostnad för mat till eleven samt reseersättning för att ta sig till och från praktikplatsen.
Eleven ska även ha rätt typ av arbetskläder för ändamålet och verktyg från skolan.
Så var det iallafall när jag gick som praktikant på gymnasiala elteknikprogrammet.
 
  • Gilla
Putt och 16 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Frågan bör väl vara om elfirman betalade lön till praktikanten.
Har de betalt lön finns ju en kostnad.
Har de ej betalt lön så borde de ju ej debitera dig för ”ingenting”.
Självklart ska det ingå i en elevs utbildning riktig praktik, men finns det ingen kostnad så bör man ju ej betala för ”ingenting”.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Elfirman borde ha informerat dig om detta innan. Jag skulle aldrig betala.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nej! Du ska inte betala en krona för en praktikant..

Praktikanter får inte lön
Lärlingar får lön
 
  • Gilla
Barkis69 och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Behövde praktikanten hjälp hela tiden? Även när det klamrades kabel?
Timpriset visar att det är en billig elektriker
Hur lång tid tog jobbet totalt?
Prat! Timpriset för en erfaren elektriker har legat på 500 - 550:- här i Stockholmsområdet det senaste året. + moms men före ROT.
 
  • Gilla
mrcooper89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.