Byggahus.se
S Snickesnickarn skrev:
325kr per timme har de tagit. Och ja, noll kronor i lön till eleven.
Om praktikanten inte får något så är det för jävligt att ta betalt för honom.
Firman kan ju fråga och tala om villkoren annars är det ju snudd på bedrägeri
 
  • Gilla
Barkis69 och 5 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Hade aldrig accepterat detta!!

Hade en elektriker på jobb hemma med en timanställd skolpåg, jag hade fast pris så jag oroade inte mig direkt men han gjorde lite missar, men dom ska få lära sig tänkte jag.

I ditt fall hade jag kunnat gå långt för att slippa betala det där, bara det att du uppskattar att det skulle gått fortare utan eleven säger allt.
instämmer helt & hållet
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Jag uppskattar att du svarar i ännet. Men jag är inte ute efter endast en åsikt. Jag är ute efter svar på om det finns något reglemente kring hur de kan fakturera. Enligt din åsikt så skulle de kunna ta in vilken praktikat som helst och skicka iväg på diverse jobb ihop med en elektiker och sedan debitera denna mot kund för samma kostnad som en ”riktig” lärling, som faktiskt har en utbildning och således lär vara mer självgående..
Denne kille har alltså inte fullgjort sin utbildning, utan endast läst ett år än så länge..
Praktikanten har utbildning, han är bara inte fullutbildad (om något sådant som fullutbildad existerar överhuvudtaget).
Jag tycker inte summan är något att ifrågasätta för en lärling MEN nu är frågan ifall företaget kan fakturera för någon som sannolikt inte är anställd på företaget.

Finns det någon deal mellan företaget och praktikanten om en lön för tiden han har utfört arbete så är det rimligt att betala men praktikanter har vanligtvis ingen lön (åtminstone inte vitt).
Mest sannolikt är att praktikanten inte fått nånting och då skulle jag tagit ett snack med verksamhetschefen för elfirman och fråga hur han tänker.
Kan dom inte påvisa att praktikanten fått lön så skulle jag bestrida den kostnaden och anmäla till ARN om dom inte gör en kreditering på beloppet.
Jag skulle inte bli förvånad om dom säger att det blivit "missförstånd".
Be om anställningsbevis för killen och säg att du vill kontrollera det mot skatteverket så blir det nog skitnödigt på andra sidan luren.
 
  • Gilla
TypRätt och 7 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Är du säker på att skolan betalar företaget för att ta emot en praktikant?
Det är bara vissa skolor som betalar firman.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Det kanske är en schysst elfirma han gör praktik hos. Han får kanske lite lön för mödan? Då måste tiden såklart faktureras. 325 kr ink moms är jättebilligt. Kabeln skulle spikas oavsett, och då är det väl bra att praktikanten gör det. Hade han inte haft praktikanten med sig så hade du fått betala 525 kr i timmen för samma arbete, eftersom den färdigutbildade elektrikern hade fått göra det istället. Är du nöjd med det utförda arbetet så hade jag inte tjafsat, utan se det som att du har fått en fin rabatt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Ja, när eleven behövde hjälp så stod ju såklart elektriker still. Jag uppskattar att hela jobbet hade gått snabbare om elektrikern hade utfört allt själv.
Timpris för elektrikern är 525kr/h.
Jag hade en elektriker hos mig som var otroligt pratglad en och jag ville ju inte vara den som sa snälla du gör bara ditt jobb. Tänkte att han gjorde nöje med nytta och trodde inte han skulle ta betalt för alla tre timmar som inte var effektiv arbetstid, jodå fick en räkning på nästan 2500kr, allt material hade jag köpt in tidigare. Han tog även betalt för utkörning
 
  • Wow
korsriddaren
  • Laddar…
H
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Det är något som företaget skulle ha redovisat före att de tar med sig en lärling och hur mycket de skulle debitera dennes hjälp. Då hade du kunnat säga vad du tyckte. Prata med företaget och ta ett samtal till Hallo konsument.
Även Villaägarns juridiska avdelning kan behjälplig. Gratis om du är medlem, medlemsavg. ca 400,00/år.
 
Spekulerar lite nu. Det är inte jämförbart med elevklippning hos en frisör där en ej färdigutbildad frisör utför jobbet? Det kostar väl typ 200:- för en halvtimmes jobb.
Men jag har inte en susning om eleven som utför klippningen får någon lön.
 
U Uffe A skrev:
En praktikant kostar oftast firman mer än denne tillför
Detta gäller även lärlingar
Debitering för dessa är oklart och det finns inga tydliga regler
Oftast så utför dessa en del nyttigt arbete som bidrar till att hålla antalet timmar ner
Sen kan det diskuteras vad som är rimlig kostnad för dessa
VAD är det som kostar för firman att ha en praktikant? Eleven får bidrag för mat, skolan har alla försäkringar och företaget som tar emot eleven har möjlighet att få ut ett bidrag för eleven på upp till 16000kr. Så de skulle vara intressant att veta vad det är som kostar för företaget. Ifall man ska sluta ta emot prao/pryoelever...
 
  • Gilla
Ferryman
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Han har absolut utfört jobb, men han har ju också sinkat farten på den utbildade elektikern som var tvungen att handleda eleven i många moment..
Elfirman har noll utgifter på eleven. Är det då rätt att fakturera för hans tid?
Eleven får ju inte betalt för sitt jobb och då ska företaget inte debitera kunden heller.
 
  • Gilla
NicklasB85 och 4 till
  • Laddar…
P Perin skrev:
Spekulerar lite nu. Det är inte jämförbart med elevklippning hos en frisör där en ej färdigutbildad frisör utför jobbet? Det kostar väl typ 200:- för en halvtimmes jobb.
Men jag har inte en susning om eleven som utför klippningen får någon lön.
Då berättar de det för dig innan du sätter dig i stolen, - kan eleven få klippa dig? Ja då kostar det bara 200 kr.

TS verkar ju inte ens fått säga nej till en skolelev :p
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bra öppning för mer inkomster? Tar emot ca 50 praktikanter per år i min verksamhet.
Ska jag debitera era anhöriga som får kommunala insatser för mervärdet för detta? Eller gör vi skillnad på offentlig och privat verksamhet? Är inte de privata oxå beroende av att folk vill jobba hos dem och att praktik är en bra rekryteringsbas?
Skärp er för hvete. Är man praktikant under utbildning så tar man fhvete inte betalt för denne.
 
  • Gilla
ch75 och 17 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
P Perin skrev:
Spekulerar lite nu. Det är inte jämförbart med elevklippning hos en frisör där en ej färdigutbildad frisör utför jobbet? Det kostar väl typ 200:- för en halvtimmes jobb.
Men jag har inte en susning om eleven som utför klippningen får någon lön.
Under Elev klippningen betalar du för ett jobb som eleven utför. TS däremot får betala för ett jobb som praktikanten utför och han får även betala för elektrikern som står och kollar på och säger till praktikanten vad han ska göra.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hade en elektriker hemma från en stor och seriös firma. Ett mindre jobb på ca tio timmar. Han hade en lärling med sig. Huruvida det tog mer eller mindre tid att utföra arbetet med lärlingen är svårt för mig att avgöra. Men helt klart att lärlingen även bidrog med enklare arbete och inte bara "tog" tid. Gick nog på ett ut tänker jag.

Självklart tog inte firman en krona extra för lärlingen och jag tvivlar stort på att det skulle vara lagligt att debitera för någon som inte ens har en anställning hos arbetsgivaren.
 
  • Gilla
Ferryman och 4 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Blir också nyfiken , får man verkligen ta betalt för en praktikant som ej lyfter lön från företaget.
Menar ni alltså att det enda som du/ni protesterar mot är egentligen vetskapen om att han endast var en praktikant som ej får betalt av företaget?
Hade ni Inte haft den kunskapen eller informationen så hade ni ju säkerligen inte tvekat på att betala.
Eller menar ni att om elektriken hade haft med sig en högutbildad elkraftsingenjör, hade det då varit berättigat att han då fakturerar, med sin dubbelt så höga timpenning, som den vanliga installationselektrikern?
Ännu ett exempel:
Folk med upp till 85% stöd från arbetsförmedlingen finns det många av i arbetslivet, dem skyltar inte med att de kostar företaget lite men att du som kund får betala full pris.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.