Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

325kr/h för gymnasiepraktikant

1. heisiandiishe
    Medlem · stockholms · 258 inlägg

heisiandiishe

Medlem
    Tror han syftar mer på hur svårt det generellt är att få någon att ta ett jobb. De mindre jobben kräver i princip mutor. Är det lite större jobb men lite krångel (inte bara typ sätta mellanväggar, gipsa, spackla, måla) ja då blir det också fråga om att klia bollarna. På hantverkaren alltså

• Laddar…
  2. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Problemet är väl att en duktig småskuttare (kul ord) har fler kunder än vad han klarar av och kan välja och vraka bland dem. Då är det lättare att få hjälp om man kan säga att Kalle rekommenderade dig.

3. K
    Medlem · 1 736 inlägg
    Vad jag hör med grannar o bekanta är det bara att ringa så kommer det efter någon vecka.

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 126 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag tycker detta kommer upp i var och varannan tråd här som på något sätt handlar om materialpriser. Många här verkar ha erfarenheten att om man är en besvärlig kund och vill veta i förväg vad det kommer att kosta, ja då är man ingen kund som någon vill befatta sig med.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 10 inlägg

Byggtips

Medlem
    Det där har jag oxå råkat ut för. Gjorde som du. Helt rätt enligt mig

6. Bart
    Medlem · Uppland · 1 544 inlägg

Bart

Medlem
    Jag hör dig Alfredo. Jag spenderar mycket tid att diskutera fakturor och kostnader med våra kunder. Jag skulle säga att det är nästan 20% av min arbetstid nu för tiden. Dock är jag kundansvarig på en nationell nivå idag och det ingår i mina uppgifter, så det är naturligt att vara klagomuren.

Det intressanta är att det ofta är företag inom bygg som är de värsta kunderna när det kommer till att ha synpunkter på fakturorna.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Y · 11 inlägg

Micke_Svl

Medlem
    Nu handlade ju tråden om att man debiterade för en praktikant (som dels inte fick betalt och därtill gjorde att jobbet tog längre tid). Jag tycker @Paxman har en sund inställning oavsett bransch.

Jag tycker som andra att man ska uppmuntra att det skolas in nytt folk (oavsett bransch) men en enskild kund ska inte drabbas av det. Någon hade jämförelsen att om jag som som erfaren hade gjort jobbet på 4 timmar så är det vad som debiteras, om det nu tog längre tid för upplärning så hanteras det utan att kund står för kostnaden.

I något läge är det så klart alltid att det finns inga andra pengar än kundens pengar och med det sagt ska det ju inte drabba en enskild kund. Dvs det får täckas av ens ordinarie timpris som vissa dagar inkluderar att introducera nyanställda, andra dagar gör det inte det.

8. S
    Bannad · 114 inlägg
    De hade inte en ”praktikantpost” som du skriver. De hade debiterat praktikanten under ”lärlingsposten”, vilket nog alla hantverkare har en post för..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.