Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

325kr/h för gymnasiepraktikant

1. T
    Medlem · 1 556 inlägg
    Ett sommarjobb är något helt annat, då ska de få lön, men inga 325:-/ h
    Arbetsgivaravgifter är dessutom låga ca 10% för personer under 18år.
    95kr är väl rimlig lön typ

• Laddar…
  2. S
    Bannad · 114 inlägg
    Absolut. Men detta är inte något sommarjobb och killen är på praktik helt utan lön.

3. S
    Bannad · 114 inlägg
    Som grädde på moset kan jag tillägga att det är ex moms priser jag skrivit..

• Laddar…
  4. S
    Bannad · 114 inlägg
    Priserna jag skrivit ut är ex moms. Så det är över 400kr/h för praktikanten. Och då strax över 650kr/h för elektrikern. Känns inte som det är för låg timdebitering..

5. S
    Medlem · 64 inlägg

sprwl

Medlem
    Jag tycker generellt att det är orimligt att debitera för en praktikant, definitivt om det inte har diskuterats innan jobbet.

Jag hade bestridit fakturan och aldrig anlitat den elektrikern igen. Man får "rösta" med sina pengar.

6. M
    Medlem · 286 inlägg
    Så med andra ord har du betalt 20000kr för eleven?

7. B
    Medlem · 57 inlägg

Blåsalvia

Medlem
    Alltså man kan ju klippa sig hos en frisör-elev, en slags praktikant och då betalar man ju lite mindre. Men du betalar ju inte något för den legimiterade frisören som tittar till arbetet då och då.

8. Forlowt
    Medlem · 1 256 inlägg
    Fast i detta fallet blir det som att du får betala extra för praktikenten tar extra lång tid när han klipper dig :crysmile:

• Laddar…
  9. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg
    Skicka en motfaktura för uthyrning av skolsal.

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 128 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag tror du söker ett "svar" som inte existerar.

Elfirman ska fakturera enligt ert avtal. Finns inget klart avtalat kring priser får de fakturera vad som är skäligt. Diskussioner kring skälighet finns i många långa trådar här.

Jag tror du letar efter ett regelverk kring utbildning och lärlingar som inte existerar och om någon tituleras exempelvis "elektriker" eller "lärling" har nog ingen direkt rättslig innebörd i fakturasammanhang.

När det gäller utbildning är det nog inget som ens säger att en elektriker måste ha en viss utbildning. Dock har du rätt att förvänta sig att de som firman skickar hem till dig har tillräcklig kompetens för att klara av det jobb de ska utföra och det låter det som om båda personerna har haft, eller?

11. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 427 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Men vilket arbete har grabben utfört?
    Är inte detta isf värt något?
    Själv var jag något slags motsvarande sommarjobbare i min förra karriär sommaren 1988, vad chefen då debiterade vet jag inte...

• Laddar…
  12. G
    Medlem · 1 727 inlägg
    Nä, det är inte rimligt att ta betalt för praktikant utan bara för trikaren.

13. G
    Medlem · 1 727 inlägg
    Spelar väll ingen roll, firman kan inte ta betalt för praktikanten. Hade det varit en lärling och han fått betalt av firman hade det varit ok

14. G
    Medlem · 1 727 inlägg
    Får dina praktikanter betalt av dig?

15. G
    Medlem · 1 727 inlägg
    Ring upp skolan praktikanten gick på, detta är ett konsumentforum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.