21 555 läst · 116 svar
22k läst
116 svar
31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
På konsumentens sida
· 3 064 inlägg
Har du verkligen vidtagit alla åtgärder som finns för att sänka elförbrukningen? Använd vår checklista för att vara på den säkra sidan.
Du kan läsa artikeln här: 31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
Du kan läsa artikeln här: 31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
Redigerat av moderator:
Eller sluta koka vatten överhuvudtaget, vilket pga vattnets ångbildningsentalpi är en extremt energikrävande process jämfört med att bara värma vattnet.G Greger_08 skrev:
Vet inte hur det är med pasta, men det går utmärkt att "koka" te, kaffe, potatis, ägg m.m. utan att låta vattnet koka.
Sjuda brukar man kalla den tillagningsmetodenC cpalm skrev:
Och montera spaltventiler i samma fönster när ni inser att ventilationen fungerar sisådär utan tilluft.
Om man med detta menar att man ska stänga av datorer genom att bryta matningsspänningen påstår jag att detta är en riktigt dålig idé!
Jag skulle påstå att alla VVB redan har detta och det kallas en termostat. Däremot kan det vara bra att värma vattnet när elen är relativt billig om man har möjlighet till det.
Te paskiaiset ette voi olla fiksuja! Perkelä!!! För övrigt drivs en riktig bastu med ved!
Borde inte luftluftvärmepump komma högre upp på listan. Då den är relativt billig sett till energiminskningen. Oavsett vilken typ av uppvärmning huset har. Om man inte redan har Bergvärmepump etc. Eller en luftvattenvärmeump.
Med dagens avtal. Så kan solfångare med eller utan batteri. Vara ett alternativ istället för att byta värmesystem mot elvärme. Då solfångare numera betalar sig inom ca tre år. Mot tidigare ca åtta år. Då man får köpa tillbaka sin ström som man har sålt.
Med dagens avtal. Så kan solfångare med eller utan batteri. Vara ett alternativ istället för att byta värmesystem mot elvärme. Då solfångare numera betalar sig inom ca tre år. Mot tidigare ca åtta år. Då man får köpa tillbaka sin ström som man har sålt.
Medlem
· Stockholm
· 3 911 inlägg
Intressant att man kan ange en %-sats på hur mycket man sparar på tilläggsisolering utan att ange hur mycket man isolerar... Och att minska på ventilationen är inte säkert att man sparar något på om man har en FLVP.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 813 inlägg
Här har vi en familj på väg till fattighuset med stormsteg, ser jag. Givetvis ska ni värma söndagsmiddagen i micron på natten, då är elen billigast (ni har väl timpris?).S salkin85 skrev:
Varning med att kallställa rum om du har vattenburet system. Värmerören kan faktiskt frysa om det blir riktigt kallt ute, och i värsta fall frysa sönder. Tror inte försäkringsbolaget är så intresserat av att betala.
Så håll en grundvärme på kanske 10-12 grader och kolla varje dag då det är minus ute.
Så håll en grundvärme på kanske 10-12 grader och kolla varje dag då det är minus ute.
Google translate? Meningen är lite konstig. Jag hade snarare skrivitAlfredo skrev:
"Te paskaiset paskiaiset ette voi olla täysjärkisiä! Perkele!"
.... om man nu vill tyka sig lite alltså
Helt enig.Alfredo skrev: