Hus byggt 1934 med fasadrenovering 70-tal. Önskar tips och smakråd på ett antal frågor:
1. Kan man ha spröjs och i så fall vilka fönster? Gillar spröjs men får höra att det inte passar detta 30-talshus. Vill inte att det ska se anakronistiskt eller smaklöst ut…
2. Vi vill byta fasad. Träfasad eller puts? Är det någon betydande skillnad i kostnad? Bäst alla ta bort teglet eller ha det kvar under?
Tar gärna emot även andra tips
1. Kan man ha spröjs och i så fall vilka fönster? Gillar spröjs men får höra att det inte passar detta 30-talshus. Vill inte att det ska se anakronistiskt eller smaklöst ut…
2. Vi vill byta fasad. Träfasad eller puts? Är det någon betydande skillnad i kostnad? Bäst alla ta bort teglet eller ha det kvar under?
Tar gärna emot även andra tips
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Om det är ett funkishus du har så kan det se malplacerat ut med spröjsade fönster, för de hade ju inte spröjs när de byggdes. Svårt att säga utan att ha sett det dock.
Är det ett trähus eller stenhus? Vad finns under teglet?
Är det ett trähus eller stenhus? Vad finns under teglet?
1930-talet var en övergångstid så det kan vara allt från traditionell timring med sexrutade fönster till puts och perspektivfönster.
Det är typen av hus som avgör!
I klartext behöver vi bilder!
Det är också en bra ide att fråga gammalt folk i omgivningen hur huset såg ut före fasadrenoveringen. Kanske det rentav finns gamla bilder?
Det är typen av hus som avgör!
I klartext behöver vi bilder!
Det är också en bra ide att fråga gammalt folk i omgivningen hur huset såg ut före fasadrenoveringen. Kanske det rentav finns gamla bilder?
Tack för inputen. Här är huset, hör gärna era reflektioner! Min tanke har varit att det kan funka med spröjs eftersom det är ett ganska klassiskt sadeltak.
Det är mexitegel samt trä upptill. Antagligen ingen fasad under mexiteglet.
Det är mexitegel samt trä upptill. Antagligen ingen fasad under mexiteglet.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Aha, ja där tycker jag du kan sätta både spröjsade fönster och träfasad. Det var verkligen 70-talsrenoverat 
Vad tycker @heimlaga? 😀 Och vilken typ av fönster med spröjs kan vara lämplig i så fall?F filkalle skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag tycker nästan att fönstren ser små ut? Kan det ha suttuit lite större fönster där tidigare?
Ja självklart ska inte mexiteglet vara kvar 🤪 I första inlägget framgår att vi vill byta till trä eller putsH heimlaga skrev:
Om man tänker bort 70-talsdetaljerna ser det nästan ut som små egnahems-hus i närheten av oss.
De var ursprungligen putsade och hade inte spröjs i fönstren. Se bilder nedan….
Numera är de flesta moderniserade eftersom de var väldigt små och opraktiska med dagens mått mätt, men de har stora fina trädgårdar och är oerhört charmiga!
De var ursprungligen putsade och hade inte spröjs i fönstren. Se bilder nedan….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Numera är de flesta moderniserade eftersom de var väldigt små och opraktiska med dagens mått mätt, men de har stora fina trädgårdar och är oerhört charmiga!
Hej!F filkalle skrev:Hus byggt 1934 med fasadrenovering 70-tal. Önskar tips och smakråd på ett antal frågor:
Tar gärna emot även andra tips![]()
Eftersom huset är så kraftigt ombyggt vore det en bra idé att försöka ta reda på mer om hur det sett ut från början. Har man tur kan man hitta bilder i arkiv eller hos släktingar till tidigare ägare eller grannar. En mer konkret metod är att titta på huset direkt. Det är inte omöjligt att originalfasaden finns kvar under tilläggsisoleringen och helt säkert kan man se spår av de ursprungliga fönsteröppningarna. Jag hade börjat med att lossa panel på en gavel för att se vad som finns under!
Så här såg huset ut enligt originalritningen. Träfasad mao. Jag vill gärna ha träfasad men är alltså sugen på att köra spröjs trots att det inte var det från början.E Evakatarina skrev:Hej!
Eftersom huset är så kraftigt ombyggt vore det en bra idé att försöka ta reda på mer om hur det sett ut från början. Har man tur kan man hitta bilder i arkiv eller hos släktingar till tidigare ägare eller grannar. En mer konkret metod är att titta på huset direkt. Det är inte omöjligt att originalfasaden finns kvar under tilläggsisoleringen och helt säkert kan man se spår av de ursprungliga fönsteröppningarna. Jag hade börjat med att lossa panel på en gavel för att se vad som finns under!
Jag gillar det mer klassiska som var på 20-tal men även sekelskifte väldigt mycket, bättre än jag gillar 30-tal. Men jag vill inte att det ska se smaklöst och anakronistiskt ut som jag förstår det kan bli med för mycket snickarglädje eller för mycket färg på ett 30-talshus.
Färgmässigt har jag förstått det som att 30-tal var ljusa hus med vita spröjs?
Då har du ju facit!F filkalle skrev:Så här såg huset ut enligt originalritningen. Träfasad mao. Jag vill gärna ha träfasad men är alltså sugen på att köra spröjs trots att det inte var det från början.
Jag gillar det mer klassiska som var på 20-tal men även sekelskifte väldigt mycket, bättre än jag gillar 30-tal. Men jag vill inte att det ska se smaklöst och anakronistiskt ut som jag förstår det kan bli med för mycket snickarglädje eller för mycket färg på ett 30-talshus.
Gör du enligt ritningen blir det rätt. Fönstren verkar ju ha samma storlek och placering fortfarande. Vill du tvunget ha spröjs skulle det funka med en liggande spröjs i varje båge så att det blir fyra rutor varje fönster. Fler blir konstigt till de ganska kvadratiska fönstren. Ett kardinalfel som många gör idag är att spröjsa så att det blir liggande rutor, alltså bredare än de är höga. Så gjorde man i princip aldrig förr.
Det är inte fel med spröjsar på ett hus i den där stilen. Sådant förekom faktiskt ända fram till slutet på 1940-talet i en del fall (till exempel huset jag bor i och en granne) även om det enligt böckerna borde vara 1920-talsstil. I en tid när lokala byggmästare ritade hus så som folk ville ha dem och lokala timmermän byggde hela vägen från brädhög till inflyttningsklart och det lokala lilla snickeriet snickrade fönstren så följde man inte alltid senaste modet.F filkalle skrev:Så här såg huset ut enligt originalritningen. Träfasad mao. Jag vill gärna ha träfasad men är alltså sugen på att köra spröjs trots att det inte var det från början.
Då är det vanligen en spröjs på tvären i var båge så det blev en litet mindre ruta ovanför tvärspröjsen och en litet större ruta under tvärspröjsen.
Vill du ha det så skulle jag rekommendera att verkligen försöka få 1920-30-tals stil på brädslåningen. Det var många detaljer som gjordes annorlunda. Till exempel hade man oftast full längd på bräderna på gavlarna och inga skarvbläck så som det har blivit standard att göra i dag. Vi sågade en gång 8,5 meter långa bräder och ribbor till en sådan gavel. Litet ovanligt i dag men det blev väldigt snyggt. Dessutom gick arbetet mycket snabbare än med skarvbleck.
Man kan också såga bräderna snett av så vattnet inte rinner in och skarva litet här och var så får man det att gå med nutidens korta bräder.
Här i trakten var bräderna på den tiden vanligen kantade jämnbreda (inte kilsågade) men bredden varierade mellan 6 och 9 tum beroende på vad som hade kommit ur stocken när man sågade. Man blandade olika bredder så det blev en jämn blandning och gick jämt ut vid fönster och knutar.
Fönsterkarmarna var vanligen nästan i liv med fasaden. Utan nutidens djupa smygar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Ja, det var mycket vitt och ljust gult på fasaderna då. Men fönsterbågar och -karmar kunde t.ex. vara röda.F filkalle skrev:
När olika trender får genomslag varierar över landet, de kommer först nära de stora städerna och sprids sen ut på landet. Därför blir det mer udda med spröjs på 30-talshus nära storstäderna än i glesbygden.F filkalle skrev: