Hej,

Har köpt 30 st led downlights på 9w med tillhörande små drivare till varje spott. Båda är made in china och drivarna ser onekligen klena ut.
Därför vill jag byta ut dessa mot lite bättre drivare med kvalitet men frågan är till vilken? Och gärna dimmbar.

På drivarna står det -

INPUT - 85-260V 50/60 Hz
OUTPUT - 15v-35v 300mA 5%

Sedan undrar jag hur man ska gå tillväga ifall man exempelvis bara vill tända varannan led eller kanske rent utav bara få ena väggen upplyst?
Har drivare flera outputs så att man kan koppla en separat slinga och sedan styra dessa med exempelvis en kron-ställare?

Och allt detta ska serielkopplas? Om jag förstått rätt så är det så här spottarna ska dras -
ledConnect.png

Du har ritat en drivare till 3 spottar men skriver att det är en driver till varje spot. Har du 30 drivers och 30 spottar? I så fall ska du koppla parallellt på primärsidan, alltså före drivarna. Precis som "vanlig" starkström alltså.

/edit
Aha, nu känner jag mig trög... Du vill alltså köpa nya drivers som ska driva 3 spots styck? Leta efter drivers som klarar konstantström på 300 mA och minst 21 W. Sedan kopplar du som ritat. :)
Man styr drivarna på primärsidan, jag känner inte till någon som klarar att tända bara halva utgången iaf.

Redigerat:
Samma fråg avhandlas just i tråden "köptips ledspottar till hall". Jag tycker du gör helt rätt i att slänga de medföljande drivdonen. Ett litet krux i det här fallet (vanligt med billiga Kina-spottar) är att drivdonen ger 300mA. "Normalfallet" är att driva LEDar med 350 eller 700mA. Anledningen till att de billiga spotarna drivs med 300mA är antagligen för att de är av andrasortering. Om du köper nya drivdon så kommer de att vara på 350mA. Med största sannolikhet kommer det funka bra, men jag skulle rekomendera att ha några extra spotar i reserv. Det hade jag rekomenderat även om det hade varit "rätt" drivström från början.

Med 30*9W kommer du inte kunna driva allt från ett drivdon, du får dela upp installationen på flera. Det blir med andra ord enkelt att kunna tända separata sektioner.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bob_the_builder
Det finns en del svar i en annan tråd:
https://mobil.byggahus.se/forum/el/267697-koptips-ledspottar-till-hall.html

Din skiss stämmer.

Ett drivdon har i allmänhet bara en utgång. Alla spottar som sitter på den slingan dimras gemensamt. Ett typiskt drivdon är Hide-a-lite Jolly Maxi. Det levererar 25 W vid 350 mA. Det kan EV klara 3 av dina spottar, men det är ett klart gränsfall (3x9=27). Diskussion om 300 kontra 350 mA finns i den andra tråden.

Haken med de flesta starka (9W) Kinaspottar avsedda för 350 (300) mA är att de består av 9 st 1 W LED istället för 3 st 3 W LED. De senare drivs av 700 mA. Då kan en Jolly maxi leverera 50 W, dvs minst 5 st 9-wattare. Om du ska köpa Jollys till dina 30 spottar pratar vi alltså om 10 st (som går på överlast...). De kostar 650 kr st på Elbutik.se. Hade du haft 700 mA-spottar hade du klarat dig med 6 st.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ops, jag kan inte ens räkna ut vad 3*9W blir... Jag kan tydligen inte ändra mitt tidigare svar, det räcker alltså inte med 21W. :)

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.