2 931 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
30 grader i pannrummet. Varför?
Igår tillträdde jag huset, enplan med krypgrund och allt är väldigt trevligt förutom att det är lite väl varmt. I pannrummet är det alltså 30 grader och jag undrar om det är nödvändigt. Jag vet ännu väldigt lite om pannan, en ctc kopplad till luft/vatten pump och jag utgår från att den också står för varmvattnet. Panntempratur 53 grader.
Kan jag göra något för att sänka temperaturen i pannrummet på kort eller lång sikt?
Kan jag göra något för att sänka temperaturen i pannrummet på kort eller lång sikt?
Pannan har, trots isoleringen, en förlusteffekt som kan vara ett par hundra Watt vilket värmer pannrummet. Gäller att ha dörren till pannrummet stängd när det är varm sommar. Är man händig kan det gå att förbättra isoleringen på pannan och rören, framförallt om det är en äldre modell.
Se över så att alla rör är väl isolerade. Hur ser det ut med ventilation i pannrummet?T TottoGBG skrev:Igår tillträdde jag huset, enplan med krypgrund och allt är väldigt trevligt förutom att det är lite väl varmt. I pannrummet är det alltså 30 grader och jag undrar om det är nödvändigt. Jag vet ännu väldigt lite om pannan, en ctc kopplad till luft/vatten pump och jag utgår från att den också står för varmvattnet. Panntempratur 53 grader.
Klicka här för att svara