Håller på och renoverar trapp och hall hemma och monterade bort min 3 strömbrytare. Var duktig och märkte upp allt och nu när jag skruvat tillbaka allt funkar det inte??? Dubbelkollat och har satt tillbaka det så som jag markerade men nåt måste jag gjort tokigt.
Bifogar bilder på brytarna och hoppas ni proffs kan reda ut det
.
Här är brytaren med fas.
Tror felet ligger här, dom undre trådarna kommer från brytaren med fasen.
Bifogar bilder på brytarna och hoppas ni proffs kan reda ut det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är brytaren med fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror felet ligger här, dom undre trådarna kommer från brytaren med fasen.
Som jag ser det på bilden så borde de två trådarna från kontakten med fas gå in på plintarna som är märkta L och sedan trådarna mot den andra trappbrytaren sitta de andra plintarna.
(dock ingen ingen behörig elektriker men jobbade med installationer på en industri för ca 25 år sen)
(dock ingen ingen behörig elektriker men jobbade med installationer på en industri för ca 25 år sen)
Jag gissar att du har något tokigt krkng kors omkopplaren på nedre bilden.
Dom vita trådarna som kommer från brytaren med brun ledning monterar du i anslutningarna märkta med L. Dom två andra monterar du på anslutningarna märkta med pil. En tråd i varje anslutning..
Dom vita trådarna som kommer från brytaren med brun ledning monterar du i anslutningarna märkta med L. Dom två andra monterar du på anslutningarna märkta med pil. En tråd i varje anslutning..
Som sagt lägg de vita som kommer från ena brytaren till varsitt L och de två från andra till pilarna, den gör då skäl för namnet korskopplare där anslutningarna ligger korsvis uppe-nere på den. Din gamla låg säkert som du kopplat nu med paren in-ut på varsin sida den typen är vanlig.
Det är samma strömbrytare (tror jag). Jag håller dock med om att problemet troligen sitter i korskopplaren och att lösningen är det som bl.a. Tobbe_3 föreslår. Skit i markeringarna och kolla varifrån trådarna kommer (borde inte vara så svårt). Sätt dem sedan parvis.
"Korsomkopplare; Syftet att kunna manövrera en lampa från tre olika plaster."
Tveksamt att något ska sitta tillsammans på samma plint.
- kan ana att din mitten strömbrytare nu blir som en huvudbrytare, stäng av den, och se om dina två andra verkligen fungerar nu.
Ena enkla strömbrytarens två sladdar på pil ut... ska till specialbrytarens två pil in eller som i ditt fall på L...
andra enkla strömbrytarens två sladdar på pil ut... ska till specialbrytarens två pil ut...
Börja med att vara säker på vilka två kablar som går till ena, vilka två som går till andra. Så du vet vilka par som tillhör vad och inte mixar dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt att något ska sitta tillsammans på samma plint.
- kan ana att din mitten strömbrytare nu blir som en huvudbrytare, stäng av den, och se om dina två andra verkligen fungerar nu.
Ena enkla strömbrytarens två sladdar på pil ut... ska till specialbrytarens två pil in eller som i ditt fall på L...
andra enkla strömbrytarens två sladdar på pil ut... ska till specialbrytarens två pil ut...
Börja med att vara säker på vilka två kablar som går till ena, vilka två som går till andra. Så du vet vilka par som tillhör vad och inte mixar dessa.
Redigerat:
Det tror jag inte på. Du kan inte testa genom att bara tända lampan på en brytare i taget, för då kanske det fungerar. Du ska kunna tända på en och släcka på en annan och tvärt om, i alla möjliga kombinationer.huggan skrev:
Två av de vita ledarna på tredje bilden saknar streck. Om de var omkastade kan det förklara ditt problem. Det luriga med den brytaren är att ledarna som sitter på samma sida inte ska gå till samma ställe, de ska förmodligen gå in i två olika rör.
Så du kan tända på en å läcka på en annan i sex olika kombinationer?huggan skrev:
Prova att tända på första sedan släck-tänd andra sedan släck-tänd tredje, avsluta med att släcka på första.
Sedan gör du samma sak med nästa strömbrytare.
Sedan avslutar du det hela med att göra samma sak med den tredje strömbrytaren.
Vid några av kombinationerna kommer det inte att fungera för dig, du har nämligen korsströmbrytaren kopplad som en trappströmbrytare!!!
Trådarna som kommer från första strömbrytaren "ska" in på vardera "L" och trådarna från andra trappströmbrytaren "ska" in på vardera "pil ut"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut hos oss, en gul och en grön kommer från vardera trappströmbrytare, bägge övre till den ena och bägge undre till den andra.
Bara för att klargöra, du har inte bytt några strömbrytare, eller hur? Du har bara tagit bort dem för att tapetsera/måla?
Den korrekta kopplingen visas snyggt på Yrrols bild i #8.
Jag tror som tidigare att problemet sitter i korskopplaren. De två trappbrytarna i varsin ände går inte att koppla på så många sätt. Där ska den bruna resp den svarta sitta i plinten märkt L. De två vita trådarna ska gå från varsin plint med pil. Inga sladdar ska sitta i samma plint.
I korskopplaren ska du sätta båda vita sladdarna från ena trappkopplaren på L-plintarna och de andra två på pilplintarna. Inte heller här ska du lägga några sladdar under samma plint, den ska bara ha samma symbol.
Den korrekta kopplingen visas snyggt på Yrrols bild i #8.
Jag tror som tidigare att problemet sitter i korskopplaren. De två trappbrytarna i varsin ände går inte att koppla på så många sätt. Där ska den bruna resp den svarta sitta i plinten märkt L. De två vita trådarna ska gå från varsin plint med pil. Inga sladdar ska sitta i samma plint.
I korskopplaren ska du sätta båda vita sladdarna från ena trappkopplaren på L-plintarna och de andra två på pilplintarna. Inte heller här ska du lägga några sladdar under samma plint, den ska bara ha samma symbol.
Notera.
Vänstra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens PIL IN
Högra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens L
- eller tvärtom.
Sen vilken av vänstra strömbrytarens två vita kablar som hamnar på mitten strömbrytaren två olika PIL IN, det har ingen betydelse. Samma sak gällande högra.
Men viktiga är att ena strömbrytaren hamnar på ena symbolen i mitten,
andra strömbrytaren hamnar på andra symbolen i mitten. Så att det inte mixas.
1) Ställ dig vid den med 4 vita. Ta reda på vilka 2 som går till ena, och vilka 2 som går till andra.
Antingen genom att dra lite i sladdarna och se var det rör sig.
Eller gå till en av vanliga strömbrytarna, koppla ihop dom två vita. gå tillbaka till stället med 4 sladdar, och mät vilka två av fyra som nu leder ström. Då hittar du rätt par.
Vänstra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens PIL IN
Högra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens L
- eller tvärtom.
Sen vilken av vänstra strömbrytarens två vita kablar som hamnar på mitten strömbrytaren två olika PIL IN, det har ingen betydelse. Samma sak gällande högra.
Men viktiga är att ena strömbrytaren hamnar på ena symbolen i mitten,
andra strömbrytaren hamnar på andra symbolen i mitten. Så att det inte mixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Ställ dig vid den med 4 vita. Ta reda på vilka 2 som går till ena, och vilka 2 som går till andra.
Antingen genom att dra lite i sladdarna och se var det rör sig.
Eller gå till en av vanliga strömbrytarna, koppla ihop dom två vita. gå tillbaka till stället med 4 sladdar, och mät vilka två av fyra som nu leder ström. Då hittar du rätt par.
Redigerat:
