Hej,

Får man skarva en jordad sladd till en lampa själv? Och i så fall, varför hittar jag inga 3-poliga skarvdosor på hela internet?

Det finns gott om 2-poliga skarvdosor eller 3-poliga förgreningsdosor som denna:

220060_37654.tif

Funderar på att använda en förgreningsdosa, men då är ju ett hål öppet vilket inte känns optimalt. Man kan säkert hitta en trepolig sockerbit men den har by default inget hölje och har inte dragavlastare så det går lite bort.

/Jesper

Jag känner inte heller till någon skarvdosa för jordad anslutningskabel, platt eller rund. HE253 är jordad, men är en förgrening.
https://www.elbutik.se/product.html/he253-forgreningsbox
Du ska nog tolka det som att man bör undvika att skarva lampsladd utan hellre byta hela.

HE253 förgreningsbox öppen, visar interna kontakter och separata delar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska nog tolka det som att man bör undvika att skarva lampsladd utan hellre byta hela.
Ja byt sladden. Det kan väl inte handla om så många meter antar jag? Skönt att slippa en "skarvklump" och en potentiell felkälla.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
I just detta fall är det en lampsladd i en takrosett som skall kopplas ihop med en tak-krona. Lamp-koppen rymmer inte en lös DCL-hona som nu sitter på. Skulle kunna återgå till den gamla standarden av lampsladdskontakt som är något mindre.

Men annars är alternativet, fixa en större lampkopp alternativt direktskarva med skarvdosa och dragavlastare.

Inne i lampkoppen duger en sockerbit.
Är koppen i metall och skyddsjordad finns ingen risk för elchock
Är koppen i plast är det dubbelisolerat.

Protte

• Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.