En elektriker har dragit fram 3-fas 16A uttag till min Altan. FK kablarna i väggen är 2,5mm2 (3 faser, nolla och jord). Jag vill koppla in infravärme på altanen och vill kunna plocka ut så mycket effekt som möjligt på altanen. Om jag kopplar in en sådan här adapter;
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Adapter-3-fas-till-3-st-1-fas-2000021321/

1. Kan jag då ta ut 16 A vardera på 3st separata 230V uttag, dvs kan jag plocka ut 3x16x230= 11040 Watt? Jag har tolkat att adaptern kopplar varje 1-fasuttag till en egen fas från 3-fas uttaget.
  2. Finns det någon standard/lag som föreskriver dimensionering av nollan i ett sådant system då man gör om 3-fas till 3st 1-fas uttag?

Det jag oroar mig för är om 2,5mm2 noll-kabeln som är dragen från el-centralen till altanen överbelastas? Den försörjer ju ett 11kW 1-fas system? Varje fas-ledare måste vara 2,5mm2 för att klara 3,68kW (16A), men vad gäller nollan?

Elektriskt fungerar det absolut att göra så. Nollan blir inte överbelastad på grund av fasförskjutningen.

Men, är det inte bättre att ta dit elektrikern och sätta tre separata uttag, alternativt koppla infravärmen fast? Det du vill göra är en ganska ful lösning, både estetiskt och tekniskt. Det är typ en timmas jobb för elektrikern att göra det där efter konstens alla regler.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Det du vill göra är en ganska ful lösning, både estetiskt och tekniskt.
Varför är det tekniskt en ful lösning?

Känner du till föreskriften som godkänner en sådan koppling?

Tekniskt för att 16A på en vanlig stickpropp har visat sig vara lite för mkt. Men jag antat att du bara kopplat in värmarna och att de är långt ifrån 3,6 kW styck.

Vadå föreskrift? Det är ju grundläggande ellära. Det är pga av detta vi har 3-fas-system med 120 grader fasförskjutning. Så länge du har hyffsat resistiva laster kommer du inte överbelasta nollan. I normalfallet är det okej med 16A på 2,5 kvmm. Och det har ju din elektriker dragit fram så man får väl förutsätta att han har räknat på det i ditt specifika fall (yeah right... :p).

Som sagt strömmen i nollan är inget problem.

Men även om ett vanligt enfasuttag ofta är specat för 16A, så är det inte lämpligt att långvarigt belasta det med så hög ström. Jag och flera andra här på forumet har erfarenhet av att uttag brinner vid långvarig, hög belastning.

Och jag skulle framförallt inte lita på ett lågprisuttag från biltema för en sådan applikation. Biltema säljer regelbundet elprylar som senare får försäljningsförbud. Ett riktigt skräckexempel för ett par år sedan är handdukstorken från biltema som orsakade ett antal brandtillbud pga. kvalitetsproblem, en tork som de sedan dessutom var väldigt passiva om att återkalla.

11 kW kan bli ganska varmt men det kanske är en jättealtan.

Med tre lika värmare inkopplade samtidigt på var sin fas, då blir strömmen i nollan noll.
Tack vare fasförskjutningen så tar fasströmmarna ut varandra och inget blir kvar till nollan.
Så är det.

Protte

• Gilla
marjo775
  • Laddar…
Sen är det även värt att notera att kabeln du länkade till bara är 1.5-kvadrats. Den kommer börja gå varm om du belastar den fullt, vilket jag skulle tycka känns lite jobbigt i en biltema-kabel.

Fast anslutningskablar brukar få vara ett steg klenare än de vanliga tummreglerna. De har normalt bra kylning. Ex. så är anslutningskabeln till en spis eller häll oftast bara 1,5 kvmm, trots att de oftast är säkrade med 16A, och regelbundet dessutom drar avsevärt mer än 16A under kortare perioder.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Tack för väldigt bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.