Tagit över en 3-fas svets till sommarstugan vilket var dumt så här i efterhand när 3-fas kontakt saknas :) men det måste lösas

Är 3 faser o jord i elstolpen, inne i sommarstugan är det omgjort till 5 ledare inkl jordfelsbrytare

Men vill alltså dra ut en ledning till från stolpen till ett eget 3-fas uttag

Måste jag då göra en undercentral till o i den ha avsäkrat 5 ledarsystem med jfb och utifrån den undercentralen dra ut en 5-ledare till en 3-fas handske

Kommer gräva ner kabeln 20m till ett uthus och där ha ev. undercentral/3-fas handske

vilka dimensioner på kablar behövs och vad får jag koppla/fixa själv förutom själva inkopplingen till elstolpen?

Redigerat:
Du får inte göra någonting själv överhuvudtaget.
Kabeldimension beror på vad för storlek på uttaget du har tänkt dig men jag gissar på 16A och då brukar 2.5mm² vara brukligt.

Det behövs en liten elcentral med säkring och JFB. Det skulle kanske passa med en s.k. uttagscentral som finns i olika storlekar. Eller så kanske de får plats i mätarskåpet.

Du får inte göra någonting själv här utan behörighet. Det är också riskabelt att ge sig på att greja i mätarskåpet utan erfarenhet, rätta verktygen och materiel som behövs.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Du får inte göra någonting själv överhuvudtaget.
Kabeldimension beror på vad för storlek på uttaget du har tänkt dig men jag gissar på 16A och då brukar 2.5mm² vara brukligt.
Får jag gräva ner kabel och sätta upp kablar/undercentral/handske så elektrikern bara har att koppla in?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det behövs en liten elcentral med säkring och JFB. Det skulle kanske passa med en s.k. uttagscentral som finns i olika storlekar. Eller så kanske de får plats i mätarskåpet.

Du får inte göra någonting själv här utan behörighet. Det är också riskabelt att ge sig på att greja i mätarskåpet utan erfarenhet, rätta verktygen och materiel som behövs.
Mätarskåpet är högt och smalt, ingen plats där, annars hade jag nog valt handske på elstolpen under skåpet då jag har lösa 3-fas sladdar på 30 m, hade varit enklast

K KarlJsson skrev:
Får jag gräva ner kabel och sätta upp kablar/undercentral/handske så elektrikern bara har att koppla in?
Nej, inte om du vill vara lagligt eftersom det avser starkström.

K karkka skrev:
Nej, inte om du vill vara lagligt eftersom det avser starkström.
Så man får inte göra något alls själv som elektrikern sedan godkänner innan inkoppling?

K KarlJsson skrev:
Så man får inte göra något alls själv som elektrikern sedan godkänner innan inkoppling?
Precis, det är en vanlig missuppfattning. Jag skrev nånting i en annan tråd om detta.

Citat av mig själv:

"Det är inte ok att dra tråd och sätta kopplingsdosor om de är avedda för starkström. Och sen låta en elektriker koppla in. Inte ens en elektriker utan egen behörighet får göra det som du gör om det avser utanför tjänsten.
I tjänst ingår elektrikern i företagets egenkontrollprogram och därmed behörig att utföra elinstallationer.
Innehar han behörighet får han inte heller ta vid och göra en inkoppling på det du dragit även om det är synligt utanpåliggande och helt okulärt besiktningsbart eftersom förarbete du gjort är klassat enligt elreglerna som olagligt."

Du får gräva diket för kabeln, och hoppas på att elektrikern tycker att det ligger på rätt plats och har rätt djup. Det är ungefär allt tyvärr.

K karkka skrev:
Precis, det är en vanlig missuppfattning. Jag skrev nånting i en annan tråd om detta.
Om jag har begränsad behörighet, gör det någon skillnad

K KarlJsson skrev:
Om jag har begränsad behörighet, gör det någon skillnad
Då får du ju ansluta fast installation, och viss tillökning av bef. installation. men hur långt det sträcker sig vet jag inte.

Kan man sätta någon enkel väderskyddad undercentral direkt under huvudcentral på stolpen o ett 3-fasuttag under det? Något krav på avstånd till marken?

Vad skulle sådant kosta ungefär inkl allt av elfirma?

OM du har begränsad behörighet så måste du själv veta vad den ger för rätt. Det måste ju så att säga vara den första förutsättningen för den behörigheten.

• Gilla
karkka
  • Laddar…
Text som beskriver B-auktorisation för elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar och vad det omfattar.

• Gilla
KarlJsson
  • Laddar…
K karkka skrev:
Då får du ju ansluta fast installation, och viss tillökning av bef. installation. men hur långt det sträcker sig vet jag inte
H hempularen skrev:
OM du har begränsad behörighet så måste du själv veta vad den ger för rätt. Det måste ju så att säga vara den första förutsättningen för den behörigheten.
Sant, vet att jag under en arbetsmarknadsutb på 90-talet fick någon form av begränsad behörighet då vi kopplade starkström men den gäller nog inte nu, i övrigt skulle jag nog utan vidare fixa detta men avstår nog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.