Tagit över en 3-fas svets till sommarstugan vilket var dumt så här i efterhand när 3-fas kontakt saknas
men det måste lösas
Är 3 faser o jord i elstolpen, inne i sommarstugan är det omgjort till 5 ledare inkl jordfelsbrytare
Men vill alltså dra ut en ledning till från stolpen till ett eget 3-fas uttag
Måste jag då göra en undercentral till o i den ha avsäkrat 5 ledarsystem med jfb och utifrån den undercentralen dra ut en 5-ledare till en 3-fas handske
Kommer gräva ner kabeln 20m till ett uthus och där ha ev. undercentral/3-fas handske
vilka dimensioner på kablar behövs och vad får jag koppla/fixa själv förutom själva inkopplingen till elstolpen?
Är 3 faser o jord i elstolpen, inne i sommarstugan är det omgjort till 5 ledare inkl jordfelsbrytare
Men vill alltså dra ut en ledning till från stolpen till ett eget 3-fas uttag
Måste jag då göra en undercentral till o i den ha avsäkrat 5 ledarsystem med jfb och utifrån den undercentralen dra ut en 5-ledare till en 3-fas handske
Kommer gräva ner kabeln 20m till ett uthus och där ha ev. undercentral/3-fas handske
vilka dimensioner på kablar behövs och vad får jag koppla/fixa själv förutom själva inkopplingen till elstolpen?
Redigerat:
Du får inte göra någonting själv överhuvudtaget.
Kabeldimension beror på vad för storlek på uttaget du har tänkt dig men jag gissar på 16A och då brukar 2.5mm² vara brukligt.
Kabeldimension beror på vad för storlek på uttaget du har tänkt dig men jag gissar på 16A och då brukar 2.5mm² vara brukligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det behövs en liten elcentral med säkring och JFB. Det skulle kanske passa med en s.k. uttagscentral som finns i olika storlekar. Eller så kanske de får plats i mätarskåpet.
Du får inte göra någonting själv här utan behörighet. Det är också riskabelt att ge sig på att greja i mätarskåpet utan erfarenhet, rätta verktygen och materiel som behövs.
Du får inte göra någonting själv här utan behörighet. Det är också riskabelt att ge sig på att greja i mätarskåpet utan erfarenhet, rätta verktygen och materiel som behövs.
Mätarskåpet är högt och smalt, ingen plats där, annars hade jag nog valt handske på elstolpen under skåpet då jag har lösa 3-fas sladdar på 30 m, hade varit enklastBo.Siltberg skrev:
Det behövs en liten elcentral med säkring och JFB. Det skulle kanske passa med en s.k. uttagscentral som finns i olika storlekar. Eller så kanske de får plats i mätarskåpet.
Precis, det är en vanlig missuppfattning. Jag skrev nånting i en annan tråd om detta.K KarlJsson skrev:
Citat av mig själv:
"Det är inte ok att dra tråd och sätta kopplingsdosor om de är avedda för starkström. Och sen låta en elektriker koppla in. Inte ens en elektriker utan egen behörighet får göra det som du gör om det avser utanför tjänsten.
I tjänst ingår elektrikern i företagets egenkontrollprogram och därmed behörig att utföra elinstallationer.
Innehar han behörighet får han inte heller ta vid och göra en inkoppling på det du dragit även om det är synligt utanpåliggande och helt okulärt besiktningsbart eftersom förarbete du gjort är klassat enligt elreglerna som olagligt."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Du får gräva diket för kabeln, och hoppas på att elektrikern tycker att det ligger på rätt plats och har rätt djup. Det är ungefär allt tyvärr.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
OM du har begränsad behörighet så måste du själv veta vad den ger för rätt. Det måste ju så att säga vara den första förutsättningen för den behörigheten.
K karkka skrev:
Sant, vet att jag under en arbetsmarknadsutb på 90-talet fick någon form av begränsad behörighet då vi kopplade starkström men den gäller nog inte nu, i övrigt skulle jag nog utan vidare fixa detta men avstår nogH hempularen skrev: