Hej!

Min granne klagade på att ugnen i hennes nyköpta spis tog väldigt lång tid att bli varm. Spisen installerades av en elfirma.

Jag öppnade spisdosan och kunde konstatera att endast två faser var inkopplade i spisen och att den tredje fasen i dosan inte användes till något.

Är det någon som har ett bra förslag till varför man inte har anslutit alla tre faser i spisen?

Spisen är av fabrikat Bosh, HCE624120V.

Då är det väl 400V på två faser bara?
Elektrikern kanske antog att den kunde köras så?

Den fungerar men enligt grannen tar det en timme innan ungnen blir varm vilket gjorde att hon trodde det var fel på spisen.

Raceman: 4 ledare, brun, svart, grå, gu/gr.

Jag ska tillägga att jag inte har hittat något kopplingsschema varken i spisen eller på nätet. Någon som har något liggande på denna spis?

Urmet skrev:
Den fungerar men enligt grannen tar det en timme innan ungnen blir varm vilket gjorde att hon trodde det var fel på spisen.

Raceman: 4 ledare, brun, svart, grå, gu/gr.

Jag ska tillägga att jag inte har hittat något kopplingsschema varken i spisen eller på nätet. Någon som har något liggande på denna spis?
Egentligen behöver du även tala om vad du har för färger på kablarna i väggutttaget, komplettera gärna med det.

Men, om du har en hyfsat modern dosa, monterar du motsvarande färger på kablarna från spisen till motsvarande färger i spisuttaget på väggen. Det kan vara så att du har en vit kabel i väggen, då skall den kopplas till den grå från spisen. Den gul/gröna är jord och kopplas till vägguttagets jord.

Om du har en blå kabel i vägguttaget så skall den vara orörd.

Men som sagt, berätta först vilka färger vägguttaget har, så får vi se om ovanstående behöver redigeras. Du kan också bli tvungen att mäta spänningen i uttaget. Har du tillgång till en spänningsmätare?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.