4 143 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
3-fas mer kräm
Sida 1 av 2
Tjenare,
Har kommit över en stor kompressor billigt, har inte hämtat den än men enligt han som har den är den på 15kw och 3hk vilket inte riktigt går ihop för mig.
Och en kille räknade på det och sa att 3-fasen hemma på 16A inte räcker till om den nu verkligen skall ha 15kw, utan den kommer kräva närmare 22-23A och jag kollade hemma och det sitter bara 16A i våran 3-fas.
Går det säkra upp själv eller behöver man ha elektriker där? Hur går man tillväga för att göra det om det nu behövs? Bara ringa en elektriker?
Mvh,
Viper
Har kommit över en stor kompressor billigt, har inte hämtat den än men enligt han som har den är den på 15kw och 3hk vilket inte riktigt går ihop för mig.
Och en kille räknade på det och sa att 3-fasen hemma på 16A inte räcker till om den nu verkligen skall ha 15kw, utan den kommer kräva närmare 22-23A och jag kollade hemma och det sitter bara 16A i våran 3-fas.
Går det säkra upp själv eller behöver man ha elektriker där? Hur går man tillväga för att göra det om det nu behövs? Bara ringa en elektriker?
Mvh,
Viper
Nej han sa 15kw, och det är därför det inte riktigt stämmer som sagt, det finns ju 4-5hk kompressorer för vanlig 220v så det är lite konstigt. Får väll undersöka det närmare när jag hämtar den i morgon förhoppningsvis.
Den är hur som helst säkerligen bättre och kraftigare än min biltema kompressor här hemma på 1.5hk.
Det är en stor Atlas Copco kompressor på runt 400-500l/min som jag fått tag på nu.
Den är hur som helst säkerligen bättre och kraftigare än min biltema kompressor här hemma på 1.5hk.
Det är en stor Atlas Copco kompressor på runt 400-500l/min som jag fått tag på nu.
Nu är inte detta en speciellt modern kompressor utan det är en gammal 2-cylindrig kolvkompressor som garanterat har x antal år på nacken, vad jag vet brukar inte industrier köra på kolv nu utan det är väll mer vanligt med skruvkompressorer?
Men som sagt, siffrorna verkar lite underligt när man räknar på det om det inte är ett monster på att äta ström.
Men jag får kolla mer på det när jag hämtar den i morgon.
Mvh,
Viper
Men som sagt, siffrorna verkar lite underligt när man räknar på det om det inte är ett monster på att äta ström.
Men jag får kolla mer på det när jag hämtar den i morgon.
Mvh,
Viper
Skulle det vara så att den är på 15kW, så blir det ca 23A.
Detta skulle medföra en säkring på minst 25A, vilket skulle betyda att du får ha en servissäkring på minst 32A. Då måste du med största sanolikhet göra ett byte av din servissäkringen, vilket kräver en behörig installatör som kontaktar nätägaren. Blir dyrt.!
Detta skulle medföra en säkring på minst 25A, vilket skulle betyda att du får ha en servissäkring på minst 32A. Då måste du med största sanolikhet göra ett byte av din servissäkringen, vilket kräver en behörig installatör som kontaktar nätägaren. Blir dyrt.!
Att få tag på en behörig elektriker är mitt minsta problem, då jag känner en som även dragit den mesta elen i huset här mot materialkostnad och några hundringar för arbetet. Det är nog värre att behöva kontakta nätägaren och få det ordnat, iförsig jobbar min fars syster på elleverantören så det kanske löser sig där också.MickeM skrev:Skulle det vara så att den är på 15kW, så blir det ca 23A.
Detta skulle medföra en säkring på minst 25A, vilket skulle betyda att du får ha en servissäkring på minst 32A. Då måste du med största sanolikhet göra ett byte av din servissäkringen, vilket kräver en behörig installatör som kontaktar nätägaren. Blir dyrt.!
Men jag tycker ändå det låter som om han som har kompressorn har sagt lite fel siffror, enligt mig så är det inte rimmligt och ha en kompressor som drar 15kw och bara utvecklar 3hk, då måste den vara väldigt konstigt byggd. Jag är ingen elektriker men rent logiskt för mig tycker jag det låter som en lite hög siffra för att få ut 3hk.
Men i dag skall jag hämta den så då får jag ta en närmare titt, mailade även Atlas Copco och dom hade aldrig hört talas om den modellen som säljaren påstod att det var, får kika närmare på det också kanske jag som hörde fel i telefonen dock.
Mvh,
Viper
Kom ihåg att den fasta avgiften på elräkningen växer med ampereuttaget. Du bör nog kolla de fasta eltarifferna innan du bestämmer dig, om du måste säkra upp huvudsäkringarna från 16 A till 20 A bara för detta, för normalt ska 16 A räcka för den kapacitet du får från kompressorn.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är knappast direkt lätt.
