5 363 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
3 fas i snickeri krav på höjd?
Jaha okej, nu är vi på samma sida.jonmo skrev:
Förlåt jag var lite otydlig, jag ville alltså veta för egen del då jag är i planeringsstadiet av min egen snickarbod. Om du vill ha barnen med dig vet jag inte, men jag vill alltså ha det. För min del kommer det dock finnas en väldans massa maskiner och annat som är betydligt farligare än ett 3-fasuttag, dessa är ju tämligen ofarliga om de inte kombineras med något lång och smalt som är strömförande, samt med dålig uppfostran.
Jo vill man ha med sig barna ut i snickeriet så kan det va bra att ha lite höjd på 3fas uttagen. Men som sagt det är inte vad jag oroa mig mest över om jag skulle ha barn i ett snickeri eller verkstad. Finns betydligt värre saker då.
Ta hand om barna å lär dem hur de funka så gåre nog bra
Du skriver ju samtidigt att du inte är orolig för barnen så vad undrar du? Uttag utan petskydd ska placeras 1700 över färdigt golv. Det är en av få detaljspecifika krav som finns i elsäkerhetsverkets föreskrifter. Men det handlar om säkerhet för barn. Inom industrin är det alltså inget krav. I ett garage i anknytning till en bostad är det dock så att du behöver uppfylla det kravet. Att du inte har barn där duger tyvärr inte.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Faktiskt inte. Att 1700 mm rekommenderas stämmer iofs, men det kommer inte från Elsäkerhetsverket.J Johan456 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/vagguttag-utomhus/
Det finns väl ingen motsättning i att inte oroa sig för barnen men samtidigt vara intresserad av vad standarden säger?J Johan456 skrev:Du skriver ju samtidigt att du inte är orolig för barnen så vad undrar du? Uttag utan petskydd ska placeras 1700 över färdigt golv. Det är en av få detaljspecifika krav som finns i elsäkerhetsverkets föreskrifter. Men det handlar om säkerhet för barn. Inom industrin är det alltså inget krav. I ett garage i anknytning till en bostad är det dock så att du behöver uppfylla det kravet. Att du inte har barn där duger tyvärr inte.
Ja det finns en höjd på 1700mm över mark/golv som florerar i diverse sammanhang, och det har både historiska orsaker och det finns även idag, som Nötegårdsgubben påpekar i inlägg #18.P Panzar skrev:
Så jag rekommenderar att du sätter dylika uttag på 170 cm över mark/golv nu, och i framtiden, för att slippa hårklyverier om detta, ty då uppfyller du allt som finns skrivet, både nu och historiskt.
För detta mått, 170cm, återfinns i gamla föreskrifter, jag orkar inte kolla upp, men skulle tro att det kan hittas i blå boken och/eller gula boken.
Men det är även infört i elinstalltionsreglerna ss436 40 00 utgåva 3 (kanske alla utgåvor?) i punkt 41A.2.6
41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.
Ovanstående fordring är ett tillägg till det internationella underlaget på grund av ett svenskt krav i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar ska
vara utförda. Anmärkningen nedan är inte en del av Elsäkerhetsverkets föreskrifter utan standardiseringens uppfattning om hur man kan tillämpa föreskriften.
ANM –Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
–placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
–är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
–är blockerade, eller
–är försedda med låsbart lock, eller
–är skyddade på annat sätt.
Men jag anser att, pga av först och främst rimlig säkerhet vad gäller klåfingriga barn, men även utav genomtänkt elsäkerhetsmässig praxis, god gammal erfarenhet och krav i gamla föreskrifter och råd i nya standarder, att man lämpligen håller alla ej petskyddade uttag på minst 170 cm höjd.
Det är bara korkat att försöka utmana denna gamla praxis, varför ska man rucka på detta? vill man att ett barn ska dö?
Men de gamla undantagen är fortfarande bra och OK.
I driftsrum, industrier, verkstäder osv springer inga barn omkring, därför gäller inte regeln om 1,7 meter.
Låsbart lock, uttag blockerade av stationär utrustning är också OK.
Men kan man inte av någon anledning få till 1,7 meter över golv, välj då ett blockerat uttag, dvs ett uttag som inte kan vara strömförande om inte en stickpropp är ansluten, typ:
Sån kan va smart att ha där man vet att barn kommer va mycke å sitt lågt. Kanske låsbar åxå? Men det är nog overkill för mig där jag håll på. Men ser ut som malmbergs?Mikael_L skrev:
Jag tycker det är bättre att du tänker "Att här kan det någon komma vistas en barn".P Panzar skrev:
Inte tänka att du gör en elinstallation säker bara där barn befinner sig mycket.
Jag anser att det är lika illa om ett barn dör eller skadas i garaget som på dagis.
Låsbara uttag är en möjlighet, men inte så bra, dels blir det som regel att man snabbt börjar slarva med att låsa, och sen kvarstår problemet med att det bara är att rycka ur kabeln för ett barn. Medan det förreglade uttaget förhindrar detta innan strömbrytaren slagits ifrån.
Är du rädd för malmbergs så finns det andra fabrikat, som är mycket dyrare.
Är inte största beundraren av malmbergs. Har börjat lära mig vad man kan köpa där å inte.Mikael_L skrev:
Jag tycker det är bättre att du tänker "Att här kan det någon komma vistas en barn".
Inte tänka att du gör en elinstallation säker bara där barn befinner sig mycket.
Jag anser att det är lika illa om ett barn dör eller skadas i garaget som på dagis.
Låsbara uttag är en möjlighet, men inte så bra, dels blir det som regel att man snabbt börjar slarva med att låsa, och sen kvarstår problemet med att det bara är att rycka ur kabeln för ett barn. Medan det förreglade uttaget förhindrar detta innan strömbrytaren slagits ifrån.
Är du rädd för malmbergs så finns det andra fabrikat, som är mycket dyrare.
Tjacka ett Garo e 2425757 istället då, om du tror mer på deras.
http://www.garo.se/installation/uttagsboxar/blockerade-uttag/blockerade-uttag-5p-16a-6h
Eller så gör du det enkla och billiga, placerar uttaget på 1,7 m höjd!
http://www.garo.se/installation/uttagsboxar/blockerade-uttag/blockerade-uttag-5p-16a-6h
Eller så gör du det enkla och billiga, placerar uttaget på 1,7 m höjd!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
De här råden har gått och gnagt i mig lite och spontant kan jag inte se många ställen för mitt inre där jag tror att uttagen sitter så högt som 1,7 m. Och då tänker jag på ut- och insida av ladugårdar, maskinhallar och liknande i lantlig miljö och ett och annat vanligt villagarage. Ställen där barn mycket väl kan vistas alltså.
Så, ni som jobbar med det här lite mer regelbundet: hur vanligt är det att installationerna är ”fel”?
Så, ni som jobbar med det här lite mer regelbundet: hur vanligt är det att installationerna är ”fel”?
Ganska vanligt, trots allt. T.ex. i mitt eget garage ... 
Där sitter trefasuttaget lite lägre än 1,7m (fast nu började jag tänka lite här, jag flyttade kanske det kanske för en tid sedan, men glömt ...
Jag orkar i alla fall inte gå ut nu och kolla.
edit:
Jo, jag hade ju faktiskt tagit tag i det där och flyttat upp det, men det satt i några år på ca 1,4-1,5 meters höjd ...

edit igen:
Det finns rätt många som motiverar avsteg med att det röda fjädrande locket betyder att uttaget är att anses som petskyddat!
Jamen bravo, det är bara att sätta upp sådana CEE-uttag på 3dm höjd över golven på förskolor då ...

Där sitter trefasuttaget lite lägre än 1,7m (fast nu började jag tänka lite här, jag flyttade kanske det kanske för en tid sedan, men glömt ...
Jag orkar i alla fall inte gå ut nu och kolla.
edit:
Jo, jag hade ju faktiskt tagit tag i det där och flyttat upp det, men det satt i några år på ca 1,4-1,5 meters höjd ...
edit igen:
Det finns rätt många som motiverar avsteg med att det röda fjädrande locket betyder att uttaget är att anses som petskyddat!
Jamen bravo, det är bara att sätta upp sådana CEE-uttag på 3dm höjd över golven på förskolor då ...