12 495 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
3 år gammal kökskran brustit (bild)
Nu vet jag inte om det passerat 3års gränsen eller inte men jag svarar som om det varit inom gränsen.T tompaah7503 skrev:
Det är väldigt svårt att bevisa att det varit fel på produkten från början samt att tillverkaren lätt hävdar oaktsamt bruk, och köparen har bevisbördan.
https://lagen.nu/1990:932 läs §16-19
Det finns möjligen en chans att driva "§16 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta" men det är inte säkert att det ger mer än huvudvärk.
Förstår vad du skriver men håller inte med, om kranen ska gå sönder på det sättet den gjort, dvs. en spricka mitt på röret skulle det uppstått av att man hållit på att bända i den kraftigt. Då, med tanke på hur kranen är konstruerad i övrigt med en massa ledpunkter, vore det mer sannolikt att kranen gått sönder på andra ställen än mitt på ett rör.
Tror inte det hade varit några större problem att hävda att det är fel på kranen.
Tror inte det hade varit några större problem att hävda att det är fel på kranen.
Det är lätt att tro men svårare i verkligheten, TS ska inte hävda att det är fel utan bevisa att så är fallet och att felet funnits sedan tillverkning.T tompaah7503 skrev:Förstår vad du skriver men håller inte med, om kranen ska gå sönder på det sättet den gjort, dvs. en spricka mitt på röret skulle det uppstått av att man hållit på att bända i den kraftigt. Då, med tanke på hur kranen är konstruerad i övrigt med en massa ledpunkter, vore det mer sannolikt att kranen gått sönder på andra ställen än mitt på ett rör.
Om tillverkaren påstår oaktsamhet så ska TS bevisa att så inte är fallet.
Om barnen hängt sin lilla vattenkanna på kranen medan den fylls kan eventuellt räcka för tillverkaren att hävda oaktsamhet.
Det jag menar är att det är extremt svårt att lyckas och jag tror att kostnaden blir högre än en ny kran samt kräver massa tid.
All bevisbörda ligger hos TS och tillverkaren kan hävda allt möjligt.
Jag kan tänka mig att första steget är att röntga för att se om det finns felaktigheter i materialet.
Ett andra skulle möjligen vara att kontrollera den bearbetade konstruktionen för att se om den ligger inom tillverkarens toleranser vilket kräver att du får dessa från tillverkaren.
Det handlar alltså inte om att hävda att det är fel på kranen utan att bevisa att det varit fel på kranen sedan tillverkningen.
Tre år har dessvärre överkridits med ca 6 månader så där är kanske knye lönt att försöka.
Om jag ska tro det som skrivs här plus att jag då upptäckt att både kökskranen samt badrumsblandaren har "hål" på översidan av pipen så känns det ju om om vårat vatten ätit umgås metallen =/
Om jag ska tro det som skrivs här plus att jag då upptäckt att både kökskranen samt badrumsblandaren har "hål" på översidan av pipen så känns det ju om om vårat vatten ätit umgås metallen =/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med dig. Har reklamerat vitvaror och ugn som inte har kvar garanti men inom tre år utan problem. Spontant borde en skada likt denna täckas av en seriös leverantör, om det nu varit inom tre år.T tompaah7503 skrev:Förstår vad du skriver men håller inte med, om kranen ska gå sönder på det sättet den gjort, dvs. en spricka mitt på röret skulle det uppstått av att man hållit på att bända i den kraftigt. Då, med tanke på hur kranen är konstruerad i övrigt med en massa ledpunkter, vore det mer sannolikt att kranen gått sönder på andra ställen än mitt på ett rör.
om två kranar gått sönder, skulle jag tippa mer på att det beror på vattenkemi än kranen. Framför allt varmvattenberedare brukar vara kinkigt att man väljer rätt material. Ibland är det rostfritt bäst, ibland är keramiska varianter bättre. Beror helt på vattnet.
Grannen som är rörmokare sa åt oss att hålla oss till Oras eller Mora när vi bytte blandare, för de hade tydligen rätt material för den typen av vatten som vi har i vårt område. En av blandarna satte vi istället dit en blandare av annat fabrikat. Den gick sönder efter ca 3år, men Mora blandaren funkar fortfarande, många år senare...
Att hävda nån form av garanti när det gått 3.5 år tycker jag känns lite magstarkt, om inte de tillämpar extremt lång garantiperiod på kranen.
Jag skulle nog börja med att kolla vattenkvaliten istället. Om det inte beror på kranens konstruktion (2 olika kranar med samma ovanliga fel), och om kranarna går åt så fort, kan du ju fundera på hur dina vattenrör som säkert ligger dolda här och var ser ut. När kommer de börja läcka?
Grannen som är rörmokare sa åt oss att hålla oss till Oras eller Mora när vi bytte blandare, för de hade tydligen rätt material för den typen av vatten som vi har i vårt område. En av blandarna satte vi istället dit en blandare av annat fabrikat. Den gick sönder efter ca 3år, men Mora blandaren funkar fortfarande, många år senare...
Att hävda nån form av garanti när det gått 3.5 år tycker jag känns lite magstarkt, om inte de tillämpar extremt lång garantiperiod på kranen.
Jag skulle nog börja med att kolla vattenkvaliten istället. Om det inte beror på kranens konstruktion (2 olika kranar med samma ovanliga fel), och om kranarna går åt så fort, kan du ju fundera på hur dina vattenrör som säkert ligger dolda här och var ser ut. När kommer de börja läcka?
De flesta vitvaror säljs med 5års garanti så det är ingen rättvis jämförelse, du åberopar garanti och inte reklamationsrätt.johanolzzon skrev:
Vad tusan har hänt med den kranen? På bild nr 2 ser det ut som att någon har haft en ståltråd runt och gnidit allt den har orkat?
Den ser ju bra sliten ut utvändigt.
Har det suttit något på kranen, något som är av lite hårdare material, som kan ha skadat krombeläggningen?
Den ser ju bra sliten ut utvändigt.
Har det suttit något på kranen, något som är av lite hårdare material, som kan ha skadat krombeläggningen?
Nej, det var Cylinda och det stod ingenstans om 5 års garanti och inte heller sa Cylinda något om 5 år när de lagade dem. 3 års reklamationsrätt var det enda som var aktuellt.1 123abc skrev:
Utöver detta köpte jag en diskmaskin från Siemens förra veckan och där står det "På tretti.se säljs alla produkter med 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen." så jag vet inte med vilket underlag du bygger påståendet om att de flesta säljs med 5 års garanti. Sedan är det inte relevant i denna tråd då reklamationsrätten gått ut och med största sannolikhet även garantin så jag hade bara köpt en ny.1 123abc skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Inte för att det har med tråden att göra, men handla av rätt butik så får ni 5 års garanti. Jag köpte min Siemens med 5 års garanti på elgiganten. Fick nyss en helt ny maskin efter 3,5 år pga lagerproblem. Det gäller inte alla modeller som säljs men elgiganten anger tydligt vilka.
Edit: Kollade precis och Elgiganten säljer 3 Cylinda och 8 Siemens tvättmaskiner med 5 års garanti (som två exempel). Finns mängder med Bosch diskmaskiner med 5 års garanti, men ingen Cylinda. Dags att byta märke? De flesta säljs däremot inte med 5 års garanti, så det stämmer inte. Dock rätt många.
Edit: Kollade precis och Elgiganten säljer 3 Cylinda och 8 Siemens tvättmaskiner med 5 års garanti (som två exempel). Finns mängder med Bosch diskmaskiner med 5 års garanti, men ingen Cylinda. Dags att byta märke? De flesta säljs däremot inte med 5 års garanti, så det stämmer inte. Dock rätt många.
Redigerat:
Anledningen till att kranen ser sliten ut är att jag virat genomskinlig tejp runt den för att slippa ha sprutande vatten i hela köket.Martin_B skrev:
Eftersom kranen är vridbar så blir det ju automatiskt att det dras i den. Dock är det aldrig någon som hängt i den.