Hur tror ni det skiljer sig mellan hus i stan och hus längre ut i byarna? Detta gäller ett hus i en by utanför en typisk svensk småstad. Ca 40000 invånare i kommunen. Priset på huset är ju såklart lägre än i stan, men tror ni att en ev renovering är mer eller mindre "värd" i by eller stad?

Läste för många år sedan en artikel om vad husköpare värdesatte när dom köpte hus, dvs gjorde dom mer villiga att öppna upp lädret. Bortsett från läget så var det nyrenoverat tak och iordninggjord källare (in och utvändigt) det enda som lönade sig att fixa innan försäljning. Övriga renoveringar gav ingen vinst i förhållande till insatsen men gjorde kanske objektet mer lättsålt. Vet inte om det fortfarande stämmer men fick samma typ av besked av mäklaren som vi hade ute för värdering när jag och exet skulle skilja oss 2004.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hur tror ni det skiljer sig mellan hus i stan och hus längre ut i byarna? Detta gäller ett hus i en by utanför en typisk svensk småstad. Ca 40000 invånare i kommunen. Priset på huset är ju såklart lägre än i stan, men tror ni att en ev renovering är mer eller mindre "värd" i by eller stad?
Location, Location, Location....

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror dessutom att ju längre bort från "heta områden" man kommer destå mindre lönar sig renoveringen. Många som inte har så bra koll är rädda för framförallt dränering.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
På vissa ställen kan ju visas renoveringar vara nödvändiga för att överhuvudtaget kunna sälja huset. När pappas hus ska säljas i framtiden hoppas jag att vi kommer undan med att påpeka vilka ombyggnader som är lätta att göra. Tex riva ut en garderob för att få in frys i köket (står nu i källaren), möjlighet att göra om kapprum+WC till litet badrum, eller litet sovrum med tvättställ till stort badrum.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Är själv spekulant på äldre hus med visst renoveringsbehov. För mig är det ett plus med nygjorda renoveringar som man "inte ser" men ett minus med alla renoveringar "som man ser".

Dränering av grund, byta av el, installation av bergvärme, stambyte betalar jag gärna för att någon annan gjort. En neutralt fixad tvättstuga och wc är också plus. Sånt som (i alla fall jag) inte har starka preferenser för.

Men har man har någon lagt ett svart plåttak när jag vill ha rött tegel så blir det dock ett minus. Har man satt in perspektivfönster i pvc när jag vill ha träfönster med spröjs blir det minus. Har man inrett med fina tapeter, golv etc. som inte passar mig blir det minus. För alla dessa saker måste jag då åtgärda "i alla fall" för att få huset jag vill ha.

Träffar man rätt kund som gillar ens sätt att inreda så kan man säkert få personer att betala premium för att slippa projektleda sakerna själv. Men man minskar ju ner mängden potentiella kunder.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga?
Mäklaren har uppenbarligen noll koll. Vad han eller hon tror om orsaken till skillnaden kan ni helt bortse ifrån.

Jag tycker folk budar som dårar lite random fortfarande.
Gamla charmiga hus är fortsatt populärt, eller strandnära.

Gotland.

Jag får några reflektioner:

Gör de åtgärder som HUSET kräver för att må bra. Dvs tätt och torrt.

Gör annat fix som DU SJÄLV vill ha och behöver vad gäller ytskikt och inredning. Det är ju ditt hus och du ska bo 5 år och vem vet det kanske blir 8 år. Huset är i första hand ett hem, inte en spekulation.

Var rädd om dig själv längs vägen. Om du jobbar heltid och har barn är det varningsflagg att kränga på sig blåstället varje ledig stund, dvs du glömmer leva och bo. Talar av egen erfarenhet...

Att du inte vet hur marknaden ser ut generellt framöver, samt inte vet vilka spekulanter som dyker upp på just din visning, innebär en jättestor osäkerhet som många redan har varit inne på. Svårt att fixa deras hus redan nu. Bara för att eventuellt tjäna några kronor.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Var rädd om 40-talet i ditt hus! Det finns alldeles för många sönderrenoverade hus! Kollar man annonser på hus byggda på 20- 70-talen är kök och badrum ofta ersatta med nya moderna och rummen har vita väggar och en fondtapet med vit botten och svarta blommor...
Jag köper 1000 gånger hellre ett hus i originalskick.
Men taket är ju som tidigare påpekats jätteviktigt att det håller tätt! Fönstren måste underhållas men INTE bytas. Fasaden bör ju målas också.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Var rädd om 40-talet i ditt hus
Ja jag håller med dig! Jag är intresserad av byggnadsvård, och det gör så ont i hjärtat att se ett fint gammalt hus som blivit sönderrenoverat. Min tumregel är att laga ist för att byta ut.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Ja jag håller med dig! Jag är intresserad av byggnadsvård, och det gör så ont i hjärtat att se ett fint gammalt hus som blivit sönderrenoverat. Min tumregel är att laga ist för att byta ut.
Skönt! Jag blev så stressad när jag läste en del av svaren här, som det allra första tex. Synd att så många tänker så, det finns ett värde i att låta huset behålla sin själ.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Som jag uppfattar det så kanske man kan renovera ett dyrare hus (högre marknadsvärde) för en dyrare peng, men ett billigare hus (lägre marknadsvärde) för en mindre summa. Alltså att jag bör tänka renoveringskostnader i % av husets värde. Typ, det kan vara okej att renovera ett 3-miljonershus för 300k, men inte ett hus som kostar 600k. Det är väl ett rimligt tänkesätt eller? Hur många % av husets ursprungliga värde är rimligt att lägga på renovering?
Självklart beroende från fall till fall, men hur tänker just du?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
På ett sätt håller jag med - att sminka grisen genom att sätta in italiensk marmor i vedskjulet är ju ointressant. På ett annat sätt inte - att byta tak eller dränera om kostar vad det kostar. Alternativet är ju att låta huset förfalla, i princip en långsam rivning.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Samtidigt är det problematiskt med hus med lågt värde, där ett takbyte och dränering kanske skulle kosta hela husets värde. Jag bodde i en sådan bostadsrätt en gång, den köpte jag för 300,000 kr, hade två badrum och kök som skulle behöva göras om, 30 år gamla, men det var ju inte värt det... :thinking:

Men är man tvungen att byta så är man ju !

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.