2 917 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
2familjsvilla?
Hej Allihopa!
Har en fundering på att bygga en 2familjsvilla i 2 plan och hyra ut tills jag har råd att ta över.
Skulle ni titta på någon färdig husmodell som går att dubbla på höjden eller skulle ni rita något nytt?
Är det ekonomiskt rimligt om man skulle kunna ta ut ca 8000:- / plan? Har tomt och har tänkt mig någon mellan kvalite´ i material. Tar gärna mot tips på vad man skall tänka på som kan minska kostnader och energiåtgång.
Hur skulle ni gå tillväga? mvh/Tobias
Har en fundering på att bygga en 2familjsvilla i 2 plan och hyra ut tills jag har råd att ta över.
Skulle ni titta på någon färdig husmodell som går att dubbla på höjden eller skulle ni rita något nytt?
Är det ekonomiskt rimligt om man skulle kunna ta ut ca 8000:- / plan? Har tomt och har tänkt mig någon mellan kvalite´ i material. Tar gärna mot tips på vad man skall tänka på som kan minska kostnader och energiåtgång.
Hur skulle ni gå tillväga? mvh/Tobias
Banken kan nog ha lite åsikter på ditt upplägg. " hyra ut tills jag har råd att ta över. " Du ska alltså inte bo där själv !
Ska det hyras ut ska det väl vara 25% eget kapital till bygget också, om inte det ändrats sista åren?
Eller gäller det bara renodlade hyreshus med fler än två boenden?
Ska det hyras ut ska det väl vara 25% eget kapital till bygget också, om inte det ändrats sista åren?
Eller gäller det bara renodlade hyreshus med fler än två boenden?
25% låter inte särskilt högt. På kommersiella fastigheter är det klart högre.
Tack alla, för svar. Mycket att fundera på. Skall göra en skiss och undersöka vad kostnaderna kan landa på. Har byggt en industrifastighet tidigare har ett hum om hur meckigt det är, fastigheter tar ju tid att få ekonomi i.
Glömde att nämna att jag tänkte mig ca 60-70kvm/plan med ett trapphus på sidan. De flesta 2 familjshus jag sett från kataloger är parhus. Har tänkt tanken med flera lägenheter men gissar att det blir svårt med tillstånd och plats för parkering. På sikt vill jag inte heller ha hyresgäster som grannar på egen tomt! Verkar vara upplagt för problem men beror ju klart på hur de väljs.
"Generationsboende" borde vara lättare, sen kommer hisskrav här om man bygger 3 plan. Givetvis tar banker inga risker, det lär man sig fort, men 25% verkar högt. När man beställer "Nyckelfärdigt" betalas ersättningen till byggfirman ut i portioner, efter godkända besiktningar? All kritik och tips mottages tacksamt! /Tobias
Glömde att nämna att jag tänkte mig ca 60-70kvm/plan med ett trapphus på sidan. De flesta 2 familjshus jag sett från kataloger är parhus. Har tänkt tanken med flera lägenheter men gissar att det blir svårt med tillstånd och plats för parkering. På sikt vill jag inte heller ha hyresgäster som grannar på egen tomt! Verkar vara upplagt för problem men beror ju klart på hur de väljs.
"Generationsboende" borde vara lättare, sen kommer hisskrav här om man bygger 3 plan. Givetvis tar banker inga risker, det lär man sig fort, men 25% verkar högt. När man beställer "Nyckelfärdigt" betalas ersättningen till byggfirman ut i portioner, efter godkända besiktningar? All kritik och tips mottages tacksamt! /Tobias
Det där med 25% gäller väl om du bygger en näringsfastighet. Men så länge din privatekonomi tål kostnaden så brukar det räcka med 15%. Men banken accepterar då inte att ta med hyresinkomster i kalkylen.
Och så bör du kanske tänka på att du blir ju inte superpopulär bland grannarna.
Om du hyr ut mer än en bostad så gäller inte reglerna för privatuthyrning. Då får dina hyresgäster besittningsrätt, och du måste hålla hyran inom bruksvärdesprincipen.
Och så bör du kanske tänka på att du blir ju inte superpopulär bland grannarna.
Om du hyr ut mer än en bostad så gäller inte reglerna för privatuthyrning. Då får dina hyresgäster besittningsrätt, och du måste hålla hyran inom bruksvärdesprincipen.
Bra synpunkter! Har bara en granne och resten av tomten vätter mot ett naturreservat. Så i vissa fall går inte besittningsrätten att avtala bort? Huset kommer då bli skattat som näringsfastighet, är det just vid 2 bostäder eller över 40.000:- /år?
Jag är inte jättehemma på regleverket för uthyrning. Men jag har uppfattat att hyreslagen har ett udantag för privatuthyrning av EN bostad. Då gäller privatuthyrningsreglerna. Det påverkar dels rätten att ta ut en högre hyresnivå, dels saker som uppsägningstider, och besittningsrätt. Om du inte kvalar in under undantaget, så gäller hyreslagens normala regler, oavsett om du hyr ut 2 bostäder eller 10 000.
Sedan har du ett annat regleverk för beskattnning, som inte nödvändigtvis hänger ihop med reglerna i hyreslagen, där har jag ännu sämre koll.
På din beskrivning så låter det som du kommer att ha en näringsfastighet, då gäller som princip den normala hyreslagen med bruksvärdeshyra, uppsägningstider och besittningsrätt. Och du bör räkna med att du får skatta som näringsidkare (vilket kan vara bra, om du får möjlighet att dra av moms och renoveringskostnader). Sedan är det möjligt att där finns några hål i lagen, så att du ändå kan räkna det som privatuthuyrning skattemässigt.
Sedan har du ett annat regleverk för beskattnning, som inte nödvändigtvis hänger ihop med reglerna i hyreslagen, där har jag ännu sämre koll.
På din beskrivning så låter det som du kommer att ha en näringsfastighet, då gäller som princip den normala hyreslagen med bruksvärdeshyra, uppsägningstider och besittningsrätt. Och du bör räkna med att du får skatta som näringsidkare (vilket kan vara bra, om du får möjlighet att dra av moms och renoveringskostnader). Sedan är det möjligt att där finns några hål i lagen, så att du ändå kan räkna det som privatuthuyrning skattemässigt.
Beskattningen beror inte på hur huset ser ut. Det är syftet som avgör. Många privatuthyrare borde nog beskattas som komersiella. Men din lösning är tydligt kommersiell.
Mycket bra synpunkter. Ser ibland hus som ägs av aktiebolag. Verkar nästan som det skulle vara enklare att sälja tomten till mitt aktiebolag och hyra av mig själv, då jag redan driver ett litet kommersiellt fastighetsbolag med industri och kontorslokaler?
Tjänster
Populärt i forumet
-
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hej då Swedbank!
Är det värt att be om armorteringsunderlag?
Installation - belysning på gård. Rimlig faktura?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.