4 372 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
2600/ m2 för platta på mark?
Jag hakar på med en fråga.
Jag vill gjuta upp en tillbyggnad. Kommer kräva ca 1,5 kubikmeter betong.
Ringde en betongfirma som då skulle ha 4500kr för att komma ut med bil och tippa i betongen i färdig form. Jag tyckte det var lite saftigt.
Då till frågan:
Vilka sökord ska man använda för att hitta firmor som har betongbil och kan komma och leverera betong?
Jag sökte bara på ordet betong, men det kändes som det kom lite väl mycket andra företag...
Känns ju lite dumt att ringa runt på måfå till olika företag bara för att de har "betong" med någonstans i någon text....
Jag vill gjuta upp en tillbyggnad. Kommer kräva ca 1,5 kubikmeter betong.
Ringde en betongfirma som då skulle ha 4500kr för att komma ut med bil och tippa i betongen i färdig form. Jag tyckte det var lite saftigt.
Då till frågan:
Vilka sökord ska man använda för att hitta firmor som har betongbil och kan komma och leverera betong?
Jag sökte bara på ordet betong, men det kändes som det kom lite väl mycket andra företag...
Känns ju lite dumt att ringa runt på måfå till olika företag bara för att de har "betong" med någonstans i någon text....
Hej igen!
Nu har jag fått priser som ligger på 1700/m2
Betydligt bättre =)!
Nu har jag fått priser som ligger på 1700/m2
Betydligt bättre =)!
Hejsan!
Vi har diskuterat detta tidigare, och jag måste om igen säga att min åsikt är att det är rena rånet. 260.000 kr för 100 m2, ofattbart. Hur motiverar man detta? Det kan väl inte räcka med att det är i Stockholmtrakten?
Vi har diskuterat detta tidigare, och jag måste om igen säga att min åsikt är att det är rena rånet. 260.000 kr för 100 m2, ofattbart. Hur motiverar man detta? Det kan väl inte räcka med att det är i Stockholmtrakten?
Om du läser tråden ordentligt, så ser du att trådskaparen bor i hallands län! inte stockholm.Bödde skrev:
Ha, ha - ok. Fel av mig, men det var inte det som var poängen. Jag undrar hur f...n det kan kosta så mycket. Jag har själv jobbat "på marken", och visste jag att kunden jag var hos skulle betala oss uppåt 200.000 för arbetet med 100 m2 platta skulle jag skämmas...shelby67 skrev:
Nä det är helt klart att det är pinsamt av hantverkarn att sätta ett sådant pris, men jag är tyvärr inte ett dugg förvånad.Bödde skrev:
Nu har du läst tråden lite för fort innan du skrev, i din kalkyl har du räknat med diverse markarbeten för en sådär 165.000:- i trådskaparens offert för 2600/kvm så ingick inga markarbetenkoffa skrev:100m2 Platta på mark
Kalkyl
Schakt 60 timmar 60 000
grus 500 ton 75 000
kantelement + markisolering 25 000
armering 10 000 kr
betong ca 15 m3 30 000 kr
Gjutning ca 12 000 kr
Golvvärmeslingor ca 15 000 kr
VA dränering radonventilation 30 000
Överiga rörjobb 10 000 kr
1 st YA 80 timmar 40 000 kr.
totalt 307 000 kr
Sen går det naturligtvis att pruta bort en del från ovan om man hittar bra leverantörer.
Men 260 000 är def inget överpris.
Jag tycker det är många här på forumet som är snabba på att tala om hur dyrt allt verkar när de får höra priser.
Har jobbat över hela Sverige och det skiljer faktiskt inte så mycket på olika delar av landet.
Ps Husbygbet brukar bli väldigt dyrt med en billig grund.....
Platta på mark 114 kvm
Cellplast ink kantelement 400 höga, 6 ytterhörn S200, övrig cellplast S100.
Randisolering 60 cm runt huset.
Armering 6150 samt 12 mm i balk 3 i botten 2 uppe samt även i "hjärtbalk
Bockat egna villabyglar av 8mm.
Golvvärmeslang ink fördelare Thermotech.
Ovan mtrl max 63000:-
Ska gjuta, beroende på väder, nästa vecka 19 m3, ca 32000:-
Det som tillkommer är "muta" till gjutkunnig kompis mao mer än 5 års erfarenhet.
Övrigt eget jobb.
Sprängning 3 HELdagar samt schakt o fylle före med trekammarbrunn, infiltration, bergvärmehål 2 a 100 meter ink slang, vattenbrunn 75 meter med pumpanl.
O övriga rör max 445000:-
För info till intresserade
//Benny
Cellplast ink kantelement 400 höga, 6 ytterhörn S200, övrig cellplast S100.
Randisolering 60 cm runt huset.
Armering 6150 samt 12 mm i balk 3 i botten 2 uppe samt även i "hjärtbalk
Bockat egna villabyglar av 8mm.
Golvvärmeslang ink fördelare Thermotech.
Ovan mtrl max 63000:-
Ska gjuta, beroende på väder, nästa vecka 19 m3, ca 32000:-
Det som tillkommer är "muta" till gjutkunnig kompis mao mer än 5 års erfarenhet.
Övrigt eget jobb.
Sprängning 3 HELdagar samt schakt o fylle före med trekammarbrunn, infiltration, bergvärmehål 2 a 100 meter ink slang, vattenbrunn 75 meter med pumpanl.
O övriga rör max 445000:-
För info till intresserade
//Benny