Hej,

Vi har köpt ett hus som är byggt 1977 med ett förråd som var isolerat. Vid besiktning i september (6 månader före tillträde) upptäcktes inget särskilt med förrådet, men när hantverkare var här nu i mars, kände de en stark mögeldoft i förrådet. Värt att notera att samma besiktningsman var här nu, och han kände inte heller doften, så det verkar vara individuellt om man känner det eller inte.

Vi tror att den tidigare ägaren inte har haft värme på i förrådet, men vet inte hur länge det varit så och jag känner till att detta kan orsaka problem med fukt.

Vi tog hit en konsult för mätning av fukt i syllar. Han tog ett prov i förrådet, och där visade det 25% fuktkvot. Genom att ta av en bit på syllen kunde man känna en kemisk doft. Jag är ny på att känna denna lukt, men jag kände något. I rapporten skrev han "I förrådet finns även mikrobiella skador på gipsväggar." men han skrev aldrig fuktkvoten.

Konsulten rekommenderade att ta bort gips och isolering på väggarna, och eventuellt tak, och byta till stålsyllsystem.

Så vi tog bort gips och isoleringen, och upptäckte många ställen på isoleringen som var svart, och när jag luktade på dessa fläckar, tyckte jag också att det luktade samma mögellukt som förrådet generellt luktar. Träet i reglarna är ganska mörkt, även om det känns strukturellt starkt. På något ställe i gipsen som är på yttersidan var det bruna/svarta prickar. Vet inte om detta är någon form av mögel.

Är det någon av er som lyckats få något liknande på dolda fel-försäkringen som säljaren har tecknat? Det handlar ju om kostnaden för att renovera förrådet med ny isolering, gips, plast, tejp samt arbetskostnader för en hantverkare.

Jag undrar också om ni tror att lukten/möglet sitter i isoleringen och om man får bort den genom att slänga den och gipsen, och sedan sätta på ny isolering och gips. Vi överväger om vi ska riva taket, vilket vi tror vi vill göra, för att bli av med allt som luktar.

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut, och hoppas på intressanta insikter..

Tack på förhand!

En hög borttagen isolering med svarta mögelfläckar som sannolikt orsakat stark lukt diskuterad i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en hörna av ett förråds interiör visar misstänkta mögelfläckar på en träyta och angränsande vägg.
Skapa konto
Svartmögel på isolering inuti ett förråd som indikerar fuktskador och mögelpåväxt.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med synlig mögelskada på svart isolering bakom plast i förråd.
Skapa konto
En vägg i förrådet med avlägsnad gipsskiva avslöjar isolering och träreglar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.