Hej

Vårt hus är 20 meter långt och efter hela baksidan, samt ena gaveln ska det vara ett stort soldäck / veranda.

Däcket blir således 24 meter långt och 3 meter djupt efter långsidan och 4 meter djupt på gaveln (där det blir en trappa upp och lite sånt).

I alla fall, hela gården är i princip ren lera och det är svårt att hitta något fast att ställa saker på.
Jag mår dåligt om jag inte får överdimensionera en aning :) och bland det fulaste som finns på ett hus, det är som grannen har, att hela altanen har satt sig och spretar iväg och har sjögång på trallen.

Så, det jag undrar: Hur skulle ni göra grunden till detta?

Jag har en tanke om att ta hit en grävmaskin i ett par timmar som får dra upp en smal ränna efter hela sträckan (3 meter ut från huset) och så gjuter jag en smal (10 x 10 cm?) sula efter hela sträckan, alltså 24 m. Sedan får det gå upp armeringsjärn typ varannan meter där man typ dagen efter gjuter plintar som leder upp till bjälklaget för däcket (som är typ en meter upp).

Mot huset så fästs ju bjälklaget för däcket in i husets stomme, så det är ju den bortre sidan som behöver få någon typ av grund.

Jag inser det potentiellt överdrivna i att ha en sula, men gör man en sån så antar jag att man kan räkna med att däckets höjd är någorlunda konstant från ena sidan till den andra.
Antar att sulan är nedgrävd ungefär en meter. Kanske ligger det isolering runt den, ovanpå? Den biten är jag inte riktigt införstådd i.

Hur tänker ni?
Man kan se bild på planlösningen här:
https://www.facebook.com/etthundrat...0.1427929404./511382589001467/?type=3&theater

Tack!

Alternativet kanske skulle vara att fylla en ränna med grovt dränerande material?

Sedan är det ju av vikt att man har med problemen när man konstruerar och använder ex. justerbara plintar.

justerbara plintar ja, det är ju klokt.

Du menar att istället för att gjuta så fyller man med grovt material? Jag förstår inte riktigt effekten av detta.

Jag passade på förresten att snabbrita en bild på hur det ser ut.

husritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid gaveln finns redan en stödmur som andra änden av däcket kommer vila på.

Så det är det röda strecket som ska till.

Sen kanske det blir precis lika bra att sätta ut 15 plintar efter denna sträcka, men just eftersom det bara är lera överallt om man inte gräver 2 meter djupt så känner jag mig en aning skeptisk. Husgrunden har vi grävt ner till grundvattnet (ca 2m) och upp igen för att få en stadig grund för. Jag tänker inte göra samma med däcket riktigt :)

jag har hemsk lera under vår altan. Jag gjorde som så att jag hyrde en motordriven jordborr. Borrade hål för plintar ca 80 cm djupt, fyllde upp med 30 cm hårdpackadmakadam, stoppade ner 50 cm höga plintar, packade hård med makadam runt om plintarna. På dessa plintar fäste jag bärlinan. På bärlinan fäste jag mina reglar.

Jag rullade ut geotextilduk över leran, skyfflade över lite makadam så att det inte gick att se duken. Detta för att ogräs o sånt inte skulle växa upp under trädäcket.

jag tror du är rätt ute med plintar. Blir rätt dyrt att schakta upp all lera och fylla upp med makadam, som med huset

Att gjuta sula på leran blir dyrt och troligen inte stabilt, bäst är nog plintar som Revisorn_144 skrev, bredda hålet rejält runt plintarna och fyll med makadam under och runt om plint mot tjäle.

Det jag menar med sulan är ju att den binder ihop plintarna. En lång linje som plintarna så att säga står på, som alltså också är nedgrävd.

Tack för svar allihop, det är skönt att kunna bolla tankar så att jag kanske vågar bestämma mig nästa vecka. :)

Som jag förstod det skulle du anlägga sula ca 100 mm ner i leran och sen gjuta upp plintar från den. Då står hela sulan på lera, även om du har makadam under ca 150 mm så kommer konstruktionen påverkas av lerans rörelser vid fukt och tjäle.
Det borde bli mer stabilt att anlägga plintar. Men lera är klurigt och kör på magkänslan eller vad du tycker verkar klokast.

Lycka till. :)

Aha, jag tänkte att det är tvärt om, mer stabilt om man binder ihop dem.
Men det är ju bara en känsla, helt klart inte vetenskapligt.

Men oavsett balk eller ej, man lär väl isolera runt grunden för att minimera risken att tjälen skjuter flyttar på grejerna?

Jag känner att jag behöver läsa på om det här. Någon som har en bra länk? :)

• Gilla
Smeds
  • Laddar…
Hur gjorde du slutligen ?

Hej. Vi gjorde en ca 40 cm bred sula efter hela vägen som vi sedan har ställt ett bjälklag av trä på.
Men först gjorde vi en rätt betydande yta av väldigt rejält underlag.
Så om du scrollar upp några inlägg så kan man säga att altanen vilar på den röda och blå linjen. Blev hur bra som helst.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...J1XxQrVFdCggNdqIbi-6YOp1yfc1xcbUg&oe=666C0064

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...TUL8VY5PaMH73KSM2pRrcayxUcuPPPq_w&oe=668D83D7

Kolla in sidan "Etthundratolvan" på facebook så har vi dokumenterat typ allt. Men de två bilderna ovan besvarar det rätt bra.

• Gilla
KVS630
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.