Byggahus.se

2400w 10A Bosch diskmaskin ?

1. L
    Medlem Nivå 3
  2. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Många områden har närmare 240V än 230 numera, det minskar överlasten till nästan ingenting. Dessutom löser inte säkringen förrän efter lång tid om alls av en så liten överlast, speciellt inte när den är väldigt tillfällig (enbart under uppvärmningsfasen).

3. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Det blir inga bekymmer på en 10 A säkring. Värmeslingan brukar ligga på precis under 9 A och den går ju inte hela tiden som sagt.
    Däremot har det hänt att dåliga säkringar löst ut men det är ju inte maskinens fel.

4. A
    Medlem · Nivå 18
    Jag håller med om den andra meningen och slutsatsen. Men om det är 240V i uttaget i stället för 230 så ökar strömmen och därmed även överlasten. Inte minskar.

Ibland är maskiner märkta att de klarar att köras på mellan 220 och 240 V. Då innebär 10 A att effekten varierar mellan 2000 och 2400 W. Kanske är detta fallet. Och skulle den dra 2400W vid 230V är det så liten skillnad att det saknar praktisk betydelse.

Edit: Jag ändrade siffrorna som blev fel tidigare.

Redigerat 27 jul 08:13
  5. R
    Byggveteran Nivå 1
    Förmodligen kan du sätta dit en 13A säkring istället, vilket kan vara godkänt. Men som nämnts innan så kommer det gå bra med befintlig om du inte har några större spänningsförluster.

6. A
    Medlem · Nivå 18
    Har man spänningsförluster så går det ju ännu bättre eftersom strömmen då minskar.

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    @R1chard
    Nja, det beror på flera saker som bla förläggningssätt av ledningen.

8. R
    Byggveteran Nivå 1
    Förstår vad du säger. Men du måste alltid ta hänsyn till spänningsfall när du dimensionerar säkring. Annars kan attdet hända den inte löser ut.

Tror du missuppfattat mig bara

9. R
    Byggveteran Nivå 1
    Det är väl ändå det jag skriver. Att man förmodligen kan. (Givetvis beroende på hur just den installationen ser ut)

Läs igen.

10. A
    Medlem · Nivå 18
    Det är sant. Men det TS skall göra är inte att dimensionera en säkring utan att koppla in en diskmaskin i ett uttag. Dimensionera med hänsyn till spänningsfall är elektrikerns och inte användarens ansvar i detta fall. Uttaget och säkringen finns ju redan där.

Du skriver i inlägg 5 att det kan gå att byta till en 13A säkring men att det fungerar med 10A om det inte är för stort spänningsfall. Jag hävdar motsatsen. Om det inte är för stort spänningsfall kan man byta till 13A. Med 10A går det bra oavsett.

11. R
    Byggveteran Nivå 1
    Har du ingen annat på den säkringen så är det bara koppla in och det kommer fungera toppen om du nu inte har väldigt speciella förhållanden (y)

12. L
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla bra svar, blir till att beställa en maskin :D

13. R
    Byggveteran Nivå 1
    Precis så jag menar. Ser att jag svarat lite väl fort och blev syfningsfel. Hur som kommer det förmodligen inte vara några problem för TS att koppla in denna.

• Laddar…
  14. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Det stämmer väl bara om styrningen är oreglerad (typ direktkopplat värmeelement)? Annars borde förbrukningen i watt vara densamma och tillgänglig effekt större pga högre spänning?

15. R
    Byggveteran Nivå 1
    Hej, ja du har rätt.
    Exempelvis kretskort med för lågspänning beroende på uppbyggnad så kompenserar de med mer ampare för att uppnå rätt effekt. Därför är det lättare att bränna kretskort med för låg spänning än för hög.:)